ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΦΟΡΑΜΕ: midi στενό φόρεμα και μποτάκια
 

Οι «Βελονιές της πρωτοπορίας» της Ζέφης Κόλια

Ένα ταξίδι στον λαμπερό κόσμο της μόδας μέσα από το πέρασμα του χρόνου.

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη

Εκδόσεις Μεταίχμιο

Σελ.360

«Η βιομηχανία της μόδας είναι εκτός μόδας» Stella McCartney (COP26 International Climate Conference Γλασκόβη 2021)

Το βιβλίο «Βελονιές της πρωτοπορίας» είναι ένα βιβλίο που έχει καθήκον να διαβάσει κάθε λάτρης και μελετητής της μόδας. Όλοι όσοι θεωρούν πως η ραπτική είναι τέχνη που εξελίσσεται και επηρεάζεται από τα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα, την ηθογραφία, τα πολιτιστικά δρώμενα και την καθημερινότητα της κάθε εποχής.

Δεν πρόκειται για ένα μυθιστορηματογραφικό ανάγνωσμα αλλά ένα πόνημα που εύκολα κατατάσσεται στην κατηγορία των Ιστορικών συγγραμμάτων με θέμα την Τέχνη αφού, η συγγραφέας του παραθέτει με αρτιότητα και τεκμηριωμένα, με πλούσια βιβλιογραφία και σημειώσεις που αφορούν την κάθε περίοδο στην οποία αναφέρεται, πληροφοριακό υλικό για τη μόδα ή τους ενδυματολογικούς κώδικες, αν θέλετε, μέσα από το πέρασμα του χρόνου και την αλλαγή της κοινωνίας.

Στην πορεία αυτή η Κόλια αναφέρεται στα μεγάλα ονόματα φυσικά της μόδας αλλά και σε άλλα μεγάλα ονόματα όπως της μουσικής, του χορού, της ζωγραφικής, του κινηματογράφου, της φιλοσοφίας, της λογοτεχνίας κι όπως αυτών της ποπ κουλτούρας αλλά κι αντικουλτούρας που αναντίρρητα  διαµόρφωσαν τις στιλιστικές πρωτοπορίες του 20ού αιώνα, που τελικά καθόρισαν τις εποχιακές µόδες.

Παρόλα αυτά, το βιβλίο διαβάζεται εξαιρετικά ευχάριστα και γοργά από την αρχή μέχρι το τέλος, κρατώντας τον αναγνώστη του μαγνητισμένο στις σελίδες του προσφέροντάς του οπτική πανδεσία με τη χρήση του λόγου και μόνο του λόγου.

Η συγγραφέας κέντησε δεξιότεχνα βελονιές λόγου στο χαρτί που καταφέρνουν να μας ταξιδέψουν σε ένα μαγικό και άκρως ενδιαφέρον ταξίδι, αυτό της μόδας, της υψηλής ραπτικής, των ενδυμάτων εργασίας που εντέλει γίνονται τάση, των επαναχρησιμοποιημένων και μεταποιημένων, ανάλογα με τις προσταγές της μόδας, ρούχων αλλά και του fast fashion που θριαμβεύει στις μέρες μας με αποτέλεσμα  να είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνα βιομηχανία του πλανήτη.

Αναζητήστε το βιβλίο στα Βιβλιοπωλεία Parga εδώ.

lasithiotakisa@sppmedia.com

Από το οπισθόφυλλο: Ο 20ός αιώνας εγκαινιάστηκε µε δόξα και τιµές το 1900 στην Παγκόσµια Έκθεση του Παρισιού της Belle Époque και έκανε θεαµατική έξοδο τη βραδιά του Millennium σε ένα παγκόσµιο πάρτι. Στο µεταξύ είχαν συµβεί πολλά: Πόλεµοι, επαναστάσεις και εξεγέρσεις γέννησαν πολιτικά, κοινωνικά, φιλοσοφικά και καλλιτεχνικά ρεύµατα, τα οποία µε την σειρά τους αποτυπώθηκαν στην µόδα· η ηχώ των γεγονότων καταγράφηκε µε ακρίβεια στις βελονιές της ραφής και τρύπωσε στη φόδρα των ρούχων. Μουσική, χορός, ζωγραφική, σινεµά, φιλοσοφία, λογοτεχνία, ποίηση, ποπ κουλτούρα κι αντικουλτούρα διαµόρφωσαν τις στιλιστικές πρωτοπορίες του 20ού αιώνα, που µοιραία κατέληξαν σε εποχιακές µόδες. Από την κατάργηση του βικτοριανού κορσέ από τον Πολ Πουαρέ ως την επανεµφάνισή του διά χειρός Ζαν Πολ Γκοτιέ κι από τις πασαρέλες της υψηλής ραπτικής ως το street style, η µόδα προσαρµόστηκε στα δεδοµένα κάθε εποχής κι ανάγκης, στροβιλίστηκε στα σαλόνια και περπάτησε στους πιο άγριους δρόµους, αντέγραψε κι αντιγράφηκε. Σήµερα είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνα βιοµηχανία του πλανήτη.

«Οι teddy boy φορούσαν στενά παντελόνια µε ρεβέρ στον αστράγαλο, εφαρµοστά σακάκια ή ηµίπαλτα µε βελούδινα πέτα, µπροκάρ γιλέκα, πουκάµισα µε ψηλά κολάρα και λεπτές γραβάτες ή bolo-ties. Είχαν φαβορίτες και χτένιζαν τα µαλλιά τους σε σχήµα µπανάνας, ενώ τα διατηρούσαν οληµερίς γυαλιστερά, αφού ακόµα και στις δηµοτικές τουαλέτες υπήρχε αυτόµατος πωλητής µπριγιαντίνης. Τα παπούτσια τους ήταν καλογυαλισµένα Oxford, Chelsea boots ή χοντρόσολα σκαρπίνια. Ψώνιζαν κουστούµια ξεπεσµένων αριστοκρατών από µαγαζιά µε µεταχειρισµένα και προσάρµοζαν το στιλ τους στον δανδισµό, ξοδεύοντας τον µισθό τους σε µπαρόκ ρολόγια τσέπης και βελούδινα παπιγιόν. Σε αυτά πρόσθεσαν ενδυµατολογικά στοιχεία του Μάρλον Μπράντο στον Ατίθασο ή του Τζέιµς Ντιν στο Επαναστάτης χωρίς αιτία.» (Απόσπασμα από το βιβλίο)

Η Ζέφη Κόλια γεννήθηκε στον Πειραιά και μεγάλωσε στη Νίκαια. Έχει αρθρογραφήσει σε μια σειρά από πολιτικά, οικολογικά και λογοτεχνικά περιοδικά. Το πρώτο της μυθιστόρημα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος το 2000 και έκτοτε έχει εκδώσει τέσσερα μυθιστορήματα και ένα βιβλίο για μικρά και μεγάλα παιδιά, το "Ποπ Καφέ, το στέκι των παράξενων πλασμάτων". Έχει μεταφράσει για τις εκδόσεις Οξύ μια σειρά διηγημάτων του E. A. Πόε, με τίτλο "Ο μαύρος γάτος και άλλες ιστορίες". Διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικές συλλογές, εφημερίδες, περιοδικά και sites. Το πιο πρόσφατο βιβλίο της είναι η βιογραφική μυθιστορία "Λώρα, η τελευταία των Μαρξ", γύρω από τη ζωή και τη διπλή αυτοκτονία του ζεύγους Λώρα Μαρξ και Πωλ Λαφάργκ (εκδ. Μεταίχμιο). Από το 1989 ως 1991 εργάστηκε στην Ελληνική Βουλή, με το κόμμα των Οικολόγων - Πράσινων και είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του οικολογικού κινήματος στην Ελλάδα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη: Τελευταία Ενημέρωση