ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΦΟΡΑΜΕ: Φούξια σατέν πουκάμισο, denim φούστα και sneakers
 

Κατά Ιωάννη του Σπύρου Πετρουλάκη

Ένα σπαρακτικό, ανείπωτα συγκινητικό και συνάμα σαγηνευτικό κοινωνικό μυθιστόρημα.

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη

Κατά Ιωάννη

Συγγραφέας: Πετρουλάκης Σπύρος
Εκδόσεις: Μίνωας
Αρ. σελίδων: 496

Άλλο ένα «μη» μπροστά του, άλλη μια διαταγή.«Πόση δύναμη θαρρεί πως έχει ο άνθρωπος που πιστεύει ότι με έναν λόγο, μια και μόνο κουβέντα μπορεί να υποτάξει ακόμα και τον θάνατο;» Χαμογέλασε ο ζωγράφος του Θεού. (σελ. 478)

Το Κατά Ιωάννη είναι ένα σπαρακτικό, ανείπωτα συγκινητικό και συνάμα σαγηνευτικό κοινωνικό μυθιστόρημα. Ένας ύμνος στην αψεγάδιαστη αγάπη που αναδύεται αγνά. Η εξιστόρηση ισορροπεί μαεστρικά ανάμεσα σε δυο χρονικές περιόδους, 1900-1922 και σήμερα, όπου διαδραματίζονται με απόλυτα κινηματογραφικό τρόπο και με ευφυέστατη διαχείρηση της ροής τα γεγονότα τόσο, μέσα από τοπογραφικές όσο και ηθογραφικές περιγραφές. Ο συγγραφέας βάζει βαθιά τα νύχια στη σάρκα της ψυχής και βγάζει σπαρακτικές σκηνές με εξαίσια σκηνοθετική ιδιοσυγκρασία.

Παπαδιαμαντικοί οι χαρακτήρες, του Πετρουλάκη, που συγκινούν βαθιά. Μια ψυχογραφία, κυρίως του Ιωάννη, του πρωταγωνιστή του, ο οποίος υπήρχε χαραγμένος μέσα στο νου του συγγραφέα από όταν ήταν παιδί, όταν είχε επισκεφθεί την Τήνο και το Μουσείο του Γιαννούλη Χαλεπά, που καθηλώνει ενώ παράλληλα προκαλεί θλίψη, αγανάκτιση κι ανατριχίλα...Έμπνευσμένος λοιπόν από τη ζωή του Χαλεπά γέννησε το δικό του χαρακτήρα. Ένα τραγικό χαρακτήρα καταραμένο από τους ανθρώπους μα ευλογημένο από το Θεό. Σαν ένα κακό που κράταγε στην ψυχή του χρόνια και ήθελε να το ξορκίσει με κάποιο τρόπο.

 

Αριστοτεχνική αρχιτεκτονική που φέρει σε εξέλιξη, σε δυο δαφορετικές εποχές, γεγονότα που οικοδομούν μια απίστευτα σπαρακτική αλλά συνάμα σαγηνευτική και πολυεπίπεδη ιστορία που εκτυλίσσεται στα Χανιά και στους τουρκομαχαλάδες της Σμύρνης μα και στις καρδιές των ηρώων της.

Όσοι γνωρίζουν την παλιά πόλη των Χανίων αλλά και όλοι οι άλλοι, μόνο που οι πρώτοι ίσως λίγο παραπάνω, μπαίνουν αμέσως, αβίαστα και οι ίδιοι στο σκηνικό της ιστορίας. Οσφρίζονται την κάθε μυρωδιά, νιώθουν την αλμύρα της θάλασσας, ακούουν τα κύματα που σπάνε στην προκυμαία του παλιού λιμανιού, τα βήματα τους στα στενά σοκάκια...

Κελάρυσμα κρύου νερού που ηχεί στ’ αφτιά μας οι διαλόγοι στην κρητική ντοπιολαλιά την οποία και φυσικά χειρίζεται άψογα ο κρητικός συγγραφέας, το ίδιο και οι διαλόγοι στη σμυρνέικη διάλεκτο όπου προσθέτουν αίγλη και πολλούς πόντους στην αξία του κειμένου του Πετρουλάκη.

Όλα όσα αναφέρονται στο Κατά Ιωάννη είναι αποτέλεσμα έρευνας του συγγραφέα με ειδικούς τόσο στα θέματα γλώσσας, διαλέκτων, όσο και ιστορίας και συντήρησης εικόνων κτλ. Όλα μελετημένα, ελεγμένα χωρίς ασάφειες. Είναι καθάρα μια μυθοπλαστική ιστορία που όμως στέκει πάνω σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα, αναφέρει τεχνικά θέματα όσο αφορά π.χ. την συντήρηση των εικόνων. Ο συγγραφέας ένιωθε το βάρος να είναι όλα όσα αναφέρει ορθά, έτσι φρόντισε να ερευνήσει και να μάθει για τα θέματα που δεν κατείχε. Πίσω λοιπόν από τον ίδιο ήταν και μια ομάδα ανθρώπων, την οποία αναφέρει στο ευχαριστήριο σημείωμά του, η οποία συνέβαλε ενεργά ώστε αυτό που διαβάζουμε εμείς να στέκει και να 'ναι εμπεριστατωμένο.

Μια ατέρμονη δυστυχώς ιστορία είναι ο πόλεμος όπως και ο ρατσισμός, οι έχθρες και τα μίση που καλλιεργούνται ανάμεσα στους λαούς, η άρνηση να αποδεχτούμε εύκολα ή καλοδεχτούμε, αν θέλετε, το διαφορετικό κι αυτό που δεν καταλαβαίνουμε. Έτσι, το τελευταίο αυτό μυθιστόρημα του κρητικού συγγραφέα είναι πέρα για πέρα επίκαιρο γιατί αναφέρεται περίτεχνα σ' όλα αυτά με πραότητα, αμεσότητα, ευαισθησία και κυριώς σπαραγμό που σκλαβώνει. Είναι ένα έργο στο οποίο ο συγγραφέας, εκτός όλων των άλλων που προαναφέρθηκαν, κάνει τον αναγνώστη του να ερωτευτεί και να θέλει να επισκεφθεί τα Χανιά, την ιδιαίτερή του πατρίδα, αφού το αίμα νερό δεν γίνεται κι η Κρήτη τον ακολουθεί πάντα και παντού.

Τα λόγια από το οπισθόφυλλο: Χανιά, σήμερα: Στην Ιερά Μονή της Παναγιάς Ακρωτηριανής, ο συντηρητής έργων τέχνης Σταύρος Βεγράκης ανακαλύπτει μια αριστουργηματική και συνάμα «βλάσφημη» εικόνα, που κανείς δεν θα περίμενε να βρίσκεται σ’ ένα μοναστήρι. Ποιος είναι, άραγε, ο άγνωστος δημιουργός της, του οποίου την τέχνη χαρακτηρίζει ένας γνήσιος και απαράμιλλος ρεαλισμός, και κυρίως πώς έφτασε να ακολουθήσει μια τόσο τολμηρή τεχνική στις αγιογραφίες του;
Σε ένα ταξίδι του στη Σμύρνη ο Βεγράκης θα βρει την άκρη της ιστορίας σε ένα εντελώς απρόσμενο μέρος. Επιστρέφοντας στα Χανιά, θα του αποκαλυφθεί μια τραγική ιστορία, βαθιά θαμμένη στη μνήμη της πόλης.

Xανιά, 1900-1922: Μια μάνα ψαλιδίζει με άκαρδο πείσμα τις φτερούγες που πάνε να φυτρώσουν στις πλάτες του παιδιού της. Ξεφεύγοντας για λίγο από το υγρό υπόγειο, τη φυλακή του, ο Ιωάννης, ένας «ατελής» άνθρωπος, πασχίζει να φτάσει στην τελειότητα. Ο νεαρός ζωγράφος τολμά το αδιανόητο, αδιαφορώντας για το τίμημα. Βλασφημία ή ωδή στον έρωτα είναι η δημιουργία του; Ποιος, όμως, μπορεί να κρίνει την τέχνη που πηγάζει από την αλήθεια της ψυχής;

Στη δίνη της ανασφάλειας και των τραγικών ιστορικών γεγονότων, δύο νέα παιδιά δεν διστάζουν να ερωτευτούν μέχρις εσχάτων. Έναν αιώνα μετά, η αγάπη, η ανθρώπινη αναλγησία και το φοβερό τέλος είναι αδύνατο να ξεχαστούν…

Για τον συγγραφέα: Ο Σπύρος Πετρουλάκης γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα, έχοντας ζήσει επίσης στο Ρέθυμνο και στα Χανιά από όπου και κατάγεται. Έχει δύο παιδιά, την Ειρήνη και τον Κωνσταντίνο. Είναι συνθέτης και στιχουργός. Τραγούδια του περιλαμβάνονται σε CD πολλών γνωστών καλλιτεχνών, ενώ έχει γράψει μουσική και τραγούδια για ντοκιμαντέρ και θεατρικές παραστάσεις. Παράλληλα, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο Δίκτυο FM. 
Ασχολείται με τη φωτογραφία (φωτογραφίες του έχουν βραβευτεί και δημοσιευτεί σε ευρωπαϊκά περιοδικά), είναι αφηγητής παραμυθιών, προπονητής και Πανελληνιονίκης στο άθλημα του Taekwondo και έχει ως χόμπι την αναρρίχηση και τις καταδύσεις.

Από τις εκδόσεις Μίνωας κυκλοφορούν οκτώ μυθιστορήματά του για ενήλικες και επτά βιβλία για παιδιά. Το 2021 το βιβλίο του Σασμός μεταφέρθηκε στην τηλεόραση σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.

Αναζητήστε το βιβλίο στο Βιβλιοπωλείο Parga εδώ.

Lasithiotakisa@sppmedia.com 

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη: Τελευταία Ενημέρωση