
Άννα Πολυβίου
Υπάρχουν και κάποιες στιγμές που αποτυπώνονται ανεξίτηλα στη μνήμη μας παίζοντας αγαπημένα επιτραπέζια παιχνίδια, στιγμές γέλιου μέχρι δακρύων είτε και κάποιες στιγμές πιο έντονες, ίσως με λίγη αθώα «διαμάχη» για το αν η λέξη που μόλις σχηματίστηκε στο Scrabble «υπάρχει», ή τη στιγμή «θριάμβου» μόλις πετάγαμε το «+4» στο UNO. Τα επιτραπέζια παιχνίδια ήταν, και παραμένουν, κάτι παραπάνω από απλή διασκέδαση. Είναι η αφορμή που φέρνει κοντά οικογένειες, φίλους και αγαπημένα πρόσωπα, δίνοντας νόημα σε βράδια που διαφορετικά ίσως περνούσαν αδιάφορα. Παίξαμε μαζί τους, μεγαλώσαμε, ενηλικιωθήκαμε, και τώρα, όχι μόνο εξακολουθούν να μας συντροφεύουν, αλλά έχουν αποκτήσει και μια αξιοσημείωτη θέση στον κόσμο των επενδύσεων, ως προϊόντα με τεράστια εμπορική δυναμική. Γιατί ναι, κατέχουν -και όχι άδικα- επενδυτική πλέον αξία.
Το UNO στα καζίνο: Η νέα εποχή του παιχνιδιού
Η ανακοίνωση ότι το διαχρονικά αγαπημένο UNO της εταιρείας Mattel εισέρχεται στον χώρο των καζίνο αποτέλεσε είδηση που μάλλον ξάφνιασε, και προκάλεσε συζητήσεις. Η αρχή γίνεται στις 18–20 Ιουλίου 2025 στο Palms Casino Resort στο Λας Βέγκας, όπου θα διεξαχθεί το πρώτο event στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας της Mattel: τα UNO Social Clubs. Σκοπός τους είναι να μεταμορφώσουν το UNO σε κοινωνική εμπειρία τύπου καζίνο, προσαρμοσμένο στις νέες γενιές παικτών. Το UNO κυκλοφόρησε το 1971 και από τότε έχει πουλήσει πάνω από 150 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, καθιστώντας το ένα από τα πιο επιτυχημένα παιχνίδια στην ιστορία. Η Mattel, με χρηματιστηριακή αξία περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, επεκτείνει πλέον τη δυναμική του παιχνιδιού πέρα από τα όρια της οικογενειακής και παρεΐστικης διασκέδασης.
Με αφορμή λοιπόν την είσοδο του UNO στα καζίνο, ρίχνουμε μια ματιά σε 10 all time classic και αγαπημένα επιτραπέζια παιχνίδια, που εκτός από συναισθήματα, «κουβαλούν» μαζί τους και εντυπωσιακή χρηματοοικονομική αξία.
Monopoly – Hasbro
Αναμφίβολα, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παιχνίδια του 20ού αιώνα, και όχι άδικα, αφού έγινε η αγαπημένη συνήθεια εκατομμυρίων παικτών ανά το παγκόσμιο. Κυκλοφόρησε το 1935 στις ΗΠΑ από την Hasbro, η οποία σήμερα έχει χρηματιστηριακή αξία άνω των 10 δισ. δολαρίων. Η Monopoly έχει ξεπεράσει τις 275 εκατομμύρια πωλήσεις και διαθέτει πάνω από 300 παραλλαγές, συμπεριλαμβανομένων θεματικών εκδόσεων όπως Star Wars, Game of Thrones ή City Editions. Το παιχνίδι αφορά ουσιαστικά μια οικονομική στρατηγική: οι παίκτες αγοράζουν, ανταλλάσσουν και πλειστηριάζουν ακίνητα με στόχο να κυριαρχήσουν οικονομικά.
Scrabble – Mattel
Δημιουργήθηκε το 1938 στις ΗΠΑ, από τον Alfred Butts, και σήμερα ανήκει στην Mattel. Με πάνω από 150 εκατομμύρια αντίτυπα και παρουσία σε περισσότερες από 120 χώρες, το Scrabble είναι ένα παιχνίδι λέξεων και γλωσσικών δεξιοτήτων, ιδανικό για οικογενειακές χαλαρές στιγμές ή πιο… εγκεφαλικές αναμετρήσεις. Οι διαφορετικές εκδόσεις (deluxe, ταξιδιωτικές, ψηφιακές) έχουν φέρει νέες διαστάσεις στο παιχνίδι.
Warhammer – Games Workshop
Το Warhammer κυκλοφόρησε το 1983 στο Ηνωμένο Βασίλειο και αποτέλεσε σημείο καμπής στην κατηγορία των παιχνιδιών μινιατούρας και φαντασίας. Η εταιρεία Games Workshop, με αξία περίπου 3 δισ. δολάρια, έχει δημιουργήσει ένα σύμπαν στρατηγικής και αφηγηματικής, με βιβλία, παιχνίδια ρόλων και κοινότητες εκατομμυρίων παικτών. Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία πωλήσεων, η επιρροή του παιχνιδιού στο χώρο των επιτραπέζιων είναι αδιαμφισβήτητη.
Jenga – Hasbro
Πραγματικά η ένταση που δημιουργείται όταν αφαιρείται ένα κομμάτι χωρίς να πέσει ο πύργος είναι… εμπειρία. Η δημιουργός του, Leslie Scott, εμπνεύστηκε το παιχνίδι στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν η οικογένειά της έπαιζε με ξύλινα τουβλάκια. Το όνομα «Jenga» προέρχεται από τη σουαχίλι λέξη «kujenga», που σημαίνει «να χτίζεις», μια γλωσσική αναφορά στις ρίζες της Scott, η οποία μεγάλωσε στην Ανατολική Αφρική μιλώντας Αγγλικά και Σουαχίλι. Το Jenga, που κυκλοφόρησε το 1983 στο Ηνωμένο Βασίλειο από την Hasbro, έχει πουλήσει πάνω από 80 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ το 2020 το Jenga μπήκε στο National Toy Hall of Fame. Πρόκειται για ένα παιχνίδι δεξιοτεχνίας και ισορροπίας, με την φαινομενική του απλότητα να το καθιστά προσιτό για όλες τις ηλικίες.
Catan – Asmodee
Δημιουργημένο στη Γερμανία το 1995 από τον Klaus Teuber, το Catan έγινε σύμβολο της ευρωπαϊκής σχολής επιτραπέζιων. Ανήκει πλέον στην Asmodee, υπό την Embracer Group, με αξία περίπου 8 δισ. δολάρια. Με πάνω από 32 εκατομμύρια πωλήσεις, αποτελεί ένα αγαπημένο παιχνίδι των πιο «σοβαρών» gamers.
Ticket to Ride – Asmodee
Κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το 2004 από τον Alan R. Moon και ανήκει επίσης στην Asmodee. Έχει πουλήσει πάνω από 8 εκατομμύρια αντίτυπα και είναι ένα παιχνίδι σύνδεσης και στρατηγικής διαδρομών. Η θεματολογία των σιδηροδρομικών γραμμών, ο ευχάριστος ρυθμός και η ποικιλία εκδόσεων το καθιστούν ιδανικό για ευχάριστες χαλαρές στιγμές.
Magic: The Gathering – Hasbro
Αποτελεί το πρώτο παιχνίδι συλλεκτικών καρτών στην ιστορία, και μάλιστα αυτό που καθιέρωσε το συγκεκριμένο είδος. Πριν από το Magic, υπήρχαν παιχνίδια με κάρτες, αλλά όχι με τη λογική της συλλεκτικότητας, των διαφορετικών εκδόσεων, των booster packs και της δυνατότητας δημιουργίας προσωπικής τράπουλας. Το Magic εισήγαγε όλα αυτά τα στοιχεία, μαζί με ένα πλούσιο fantasy σύμπαν, στρατηγική βάθους και ανταγωνιστικά τουρνουά, δημιουργώντας μια νέα κατηγορία παιχνιδιών: τα Trading Card Games (TCGs). Κυκλοφόρησε το 1993 στις ΗΠΑ από την Hasbro, και έχει δημιουργήσει μια παγκόσμια κοινότητα εκατομμυρίων παικτών. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το 2022, το Magic απέφερε άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων μόνο από πωλήσεις καρτών.
Trivial Pursuit – Hasbro
Δημιουργήθηκε το 1981 στον Καναδά από τους Chris Haney και Scott Abbott, δύο δημοσιογράφους που ήθελαν να παίξουν Scrabble αλλά τους έλειπαν κομμάτια. Έτσι, αποφάσισαν να φτιάξουν το δικό τους παιχνίδι. Με τη βοήθεια φίλων και συγγενών, ανέπτυξαν το Trivial Pursuit, το οποίο αρχικά πωλούνταν κάτω από το κόστος παραγωγής, αλλά σύντομα έγινε παγκόσμιο φαινόμενο. Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει πάνω από 100 εκδόσεις του παιχνιδιού, από θεματικές (π.χ. Harry Potter, Star Wars) μέχρι παιδικές και online εκδοχές. Έχει πουλήσει πάνω από 100 εκατομμύρια αντίτυπα σε 26 χώρες και 17 γλώσσες, ενώ το 2008 η Hasbro απέκτησε τα πλήρη δικαιώματα του παιχνιδιού για 80 εκατομμύρια δολάρια.
Risk – Hasbro
Ένα από τα πρώτα και εμβληματικότερα παιχνίδια παγκόσμιας στρατηγικής, που κυκλοφόρησε το 1957 στη Γαλλία. Από τότε έχει κατακτήσει τον κόσμο με πάνω από 50 εκατομμύρια πωλήσεις. Το Risk είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής και τακτικής, όπου οι παίκτες αναλαμβάνουν τον ρόλο στρατηγών που προσπαθούν να κατακτήσουν τον κόσμο.
UNO – Mattel
Αναμφισβήτητα ένα από τα πιο αγαπημένα και διαχρονικά παιχνίδια καρτών στον κόσμο. Δημιουργήθηκε το 1971 από τον Merle Robbins, έναν κουρέα από το Reading του Οχάιο, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ιδέα γεννήθηκε από τις συχνές διαφωνίες που είχε με την οικογένειά του σχετικά με τους κανόνες του παιχνιδιού Crazy Eights. Για να αποφύγει τις παρεξηγήσεις, αποφάσισε να σχεδιάσει ένα νέο παιχνίδι με ξεκάθαρους κανόνες, δημιουργώντας έτσι το UNO. Το όνομα «UNO» προέρχεται από τη λέξη «ένα» στα ισπανικά και ιταλικά, και αναφέρεται στον κανόνα όπου ο παίκτης πρέπει να φωνάξει «UNO» όταν του απομένει μία κάρτα. Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, έχει πουλήσει πάνω από 150 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, καθιστώντας το ένα από τα πιο επιτυχημένα παιχνίδια στην ιστορία.