
Μαρία Σάββα
Πολλές γυναίκες φέτος το καλοκαίρι δεν περνούν τον χρόνο τους χαλαρώνοντας δίπλα στην πισίνα ή κάνοντας διακοπές σε εξωτικούς προορισμούς. Αντιθέτως, ιδρώνουν στις εξέδρες της Formula 1, παρακολουθούν τους αγώνες στην τηλεόραση και τελειοποιούν την τέλεια εμφάνισή τους ως «πριγκίπισσες του paddock» εάν είναι τυχερές να δουν από κοντά έναν από τους αγώνες.
Κάποτε η F1 απευθυνόταν κυρίως σε ανδρικό κοινό. Πλέον, όμως, είναι ένα από τα πιο κομψά και μοντέρνα αθλήματα για τις γυναίκες, με συνεχώς αυξανόμενη επιρροή στη μόδα και την κουλτούρα. Οι κορυφαίες influencers ανεβάζουν φωτογραφίες και βίντεο από τους αγώνες, οι σύντροφοι των οδηγών (WAGs) γίνονται διάσημες και όλο και περισσότεροι παρακολουθούν τη δράση.
Ο George Russell και η σύντροφός του Carmen Montero Mundt
Ο Charles Leclerc και η σύντροφός του Alexandra Saint Mleux. Photo by Vogue.sg
Η ποπ κουλτούρα δεν μένει αμέτοχη. Η ταινία «F1: The Movie», που κυκλοφόρησε πριν μόλις μερικές μέρες, με πρωταγωνιστές τους Brad Pitt, Damson Idris, αλλά και τον οδηγό Lewis Hamilton, έχει ήδη ξεκινήσει να συζητιέται περισσότερο για τη μόδα και την αισθητική της, παρά για την πλοκή. Η Formula 1 διεισδύει και σε άλλους τομείς της κουλτούρας· τον Μάιο, ο εκδοτικός οίκος Simon & Schuster κυκλοφόρησε το Slipstream της Madge Maril, ένα μυθιστόρημα ρομαντισμού «από εχθροί σε εραστές», με κεντρικό θέμα τον κόσμο της F1. Όπως αναφέρει ο εκδότης, το βιβλίο ακολουθεί την ντοκιμαντερίστρια Lilah που συνεργάζεται με τον οδηγό Arthur Bianco για ένα ξέσπασμα εκδίκησης -ίσως και κάτι περισσότερο.
Πόσες γυναίκες παρακολουθούν αγώνες της «Formula 1»;
Η άνοδος της δημοφιλίας της Formula 1 στο διαδίκτυο και στην κουλτούρα μεταξύ των γυναικών έχει αντίκτυπο και στον πραγματικό κόσμο. Εκπρόσωπος της F1 δήλωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Glamour ότι έχει παρατηρηθεί εντυπωσιακή αλλαγή στο δημογραφικό κοινό της τα τελευταία πέντε χρόνια, με το κοινό κάτω των 35 και τις γυναίκες να αυξάνονται πάνω από 50%, κυρίως στις ΗΠΑ και την Κίνα. Από το 2018, το ποσοστό των γυναικών fans αυξήθηκε από 37% σε 41%, με τη μεγαλύτερη άνοδο να καταγράφεται στις γυναίκες ηλικίας 16 έως 24 ετών.
Photo by @desireinglander
«Το ενδιαφέρον των γυναικών για την F1 φαίνεται να οφείλεται σε ένα συνδυασμό μέσων ενημέρωσης, πολιτισμικών αλλαγών και της ίδιας της εξέλιξης του αθλήματος», λέει ο εκπρόσωπος, επισημαίνοντας το μεγάλο ενδιαφέρον για τη μόδα που περιβάλλει τους αγώνες, καθώς και τη συνεχή παρουσία διασημοτήτων και influencers στις πίστες.
Ευθύνονται τα social media γι’ αυτή την αύξηση;
Ακόμα και οι ίδιες οι influencers έχουν παρατηρήσει την αύξηση του γυναικείου κοινού. Η Morgan Riddle έγινε γνωστή στο TikTok και το Instagram όταν άρχισε να ανεβάζει περιεχόμενο για τη ζωή της στο επαγγελματικό τένις μαζί με τον σύντροφό της, τον παίκτη Taylor Fritz, και σύντομα άρχισε να παρευρίσκεται και σε αγώνες F1. Έχει παρουσιάσει ζωντανές μεταδόσεις, όπως το “Glamour on the Grid” από το περσινό Grand Prix της Αυστραλίας.
@moorrgs F1R the gurllssss
maneater - 2000’s sped up songs
Όταν ξεκίνησε να δημοσιεύει περιεχόμενο για την F1, ανέφερε πως το μεγαλύτερο μέρος του υλικού που έβρισκε ήταν «εξαιρετικά ανδροκρατούμενο», γεμάτο στατιστικά και στιγμιότυπα. Έτσι, αποφάσισε να προσεγγίσει το θέμα από τη δική της σκοπιά, ως γυναίκα στα είκοσί της, εστιάζοντας περισσότερο στον πολιτισμό που περιβάλλει τους αγώνες και φυσικά στη μόδα.
«Αυτή η αφήγηση μέσω της μόδας και του ‘fun content’ άνοιξε την πόρτα στο άθλημα για πολλές γυναίκες που ένιωθαν ότι αυτοί οι χώροι δεν ήταν για εκείνες», λέει. «Έγινε πιο άνετο το να είναι κάποια περίεργη και να διασκεδάζει στα events, χωρίς την πίεση να ξέρει κάθε κατάταξη ή τεχνικό χαρακτηριστικό των μηχανών. Επιπλέον, δημιούργησε το έδαφος ώστε αυτά τα events να είναι όχι μόνο αθλητικά γεγονότα, αλλά και τεράστιες πολιτιστικές στιγμές — και να ανοίξουν τον δρόμο για μια νέα fandom, που είναι ξεκάθαρα για τα κορίτσια.»
Αυτό ακριβώς το στυλ περιεχομένου ήταν που τράβηξε το ενδιαφέρον της content creator Kennedy Eurich. Έχει ήδη παρακολουθήσει το Grand Prix του Μαϊάμι και λέει ότι «οι στιλιστικές στιγμές είναι τόσο καλές που είναι αδύνατο να μη σε συνεπάρουν».
«Νιώθω πως όλοι ξαφνικά έχουν κολλήσει -κι εγώ μαζί», λέει. «Έχω δει σίγουρα πολλές περισσότερες κοπέλες να ασχολούνται και να ξέρουν όλους τους οδηγούς, κάτι που το κάνει πολύ πιο διασκεδαστικό. Η F1 είναι πάντα ένα καλό πάρτι».
Περιγράφει την αισθητική της F1, που στα social media αποκαλείται συχνά «paddock princess», ως «sporty chic».
«Μου αρέσει να συνδυάζω άνετο look με κομψό glam, ειδικά τα Σαββατοκύριακα των αγώνων που είσαι έξω όλη μέρα. Είναι σαν να συναντά η Εβδομάδα Μόδας τον αθλητισμό».
Όταν το Netflix ενώνει δυνάμεις με την Formula 1
Εκτός από την επιρροή της στο διαδίκτυο, ο εκπρόσωπος της F1 αποδίδει την άνοδο του ενδιαφέροντος και στη σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix Formula 1: Drive to Survive, η οποία προβάλλεται από το 2019. Η έκρηξη της δημοφιλίας όχι μόνο φέρνει περισσότερες γυναίκες στο κοινό, αλλά και βοηθά τις γυναίκες μέσα στο ίδιο το άθλημα να αποκτήσουν μεγαλύτερη προβολή. Τον περασμένο μήνα, έκανε πρεμιέρα στο Netflix και μια νέα σειρά για το F1 Academy, το γυναικείο πρωτάθλημα αγώνων ταχύτητας, που ακολουθεί οδηγούς όπως η Lia Block, η Courtney Crone και η Chloe Chambers.
Ο γυναίκες πλέον κατακτούν ψηλές θέσεις στο άθλημα
Η Lindsay Brewer, Αμερικανίδα οδηγός που το 2023 ανακηρύχθηκε από το motorsport.com ως η πιο επιδραστική γυναίκα οδηγός αγώνων παγκοσμίως, λέει ότι η αύξηση του ενδιαφέροντος των γυναικών για το παραδοσιακά «ανδροκρατούμενο» άθλημα είναι «εκπληκτική».
«Η Formula 1 δεν αφορά πια μόνο τους αγώνες, έχει γίνει τρόπος ζωής. Η μόδα βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του αθλήματος τα τελευταία χρόνια και πιστεύω πως οι γυναίκες παίζουν βασικό ρόλο σε αυτό -δημιουργώντας στιλιστικές στιγμές, περιεχόμενο και κοινότητες γύρω από το άθλημα. Είναι πραγματικά εμπνευστικό να βλέπεις τις γυναίκες να διαμορφώνουν τη δυναμική του σπορ, και ελπίζω σύντομα να δούμε και μια γυναίκα στην ίδια την F1».
Photo by @lindsaymariebrewer
Hot drivers make the girls go crazy
Με το TikTok βασικό εργαλείο οι γυναίκες μοιράζονται φωτογραφίες και βίντεο με διάφορους οδηγούς της Formula 1 αποθεώνοντάς τους τόσο για τις δεξιότητες που έχουν στο άθλημα αλλά και για τα looks τους.
Ένα από τα βασικότερα πρόσωπα που λαμβάνουν πιο συχνά μέρος σε τέτοιου είδους βίντεο είναι ο Charles Leclerc, ένας από τους παίχτες που εδώ και αρκετά χρόνια έχουν μεγάλο ποσοστό γυναικείου fan base.
@16chleclerc I wish he was real // #charlesleclerc #charlesleclercedit #cl16 #ferrari #scuderiaferrari #formula1 #f1 #formulaone #f1drivers #fyp #foryou #foryoupage ♬original sound - 16chleclerc
Τα brand deals με luxury brands
Τα τελευταία χρόνια, η Formula 1 έχει μεταμορφωθεί από ένα σπορ για φανατικούς της μηχανοκίνητης ταχύτητας, σε μια ισχυρή πολιτιστική και lifestyle δύναμη. Η επιτυχία σειρών όπως το Drive to Survive, αλλά και η εντυπωσιακή παρουσία των οδηγών στα social media, έχουν φέρει το άθλημα πιο κοντά σε ένα νέο, πολυποίκιλο και οικονομικά ισχυρό κοινό. Νεότερες γενιές, με αυξημένη αγοραστική δύναμη και πιο ευρύ οπτικό πεδίο, γίνονται πλέον οι βασικοί θεατές της F1.
Η συνεργασία της Louis Vuitton με την F1, μέσω της LVMH, αποτελεί ίσως το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα: τα εμβληματικά «Trophy Trunks» συνοδεύουν πλέον τις απονομές, φέρνοντας το απαράμιλλο στιλ του οίκου στο επίκεντρο των αγώνων. Την ίδια στιγμή, ομάδες όπως η Ferrari, η McLaren και η Mercedes ανεβάζουν τον πήχη στο luxury lifestyle που συνοδεύει το άθλημα. Το 2025 αναμένεται η άνοδος των exclusive driving clubs και των ιδιωτικών εκδηλώσεων, που θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς για την παγκόσμια ελίτ των petrolheads.
@louisvuitton #F1 #Formula1 #LouisVuitton son original - Louis Vuitton