
Μαρία Καραμάνου
Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα, στο οποίο ο πρώην πρωθυπουργός καταγράφει τα γεγονότα που συγκλόνισαν την Ελλάδα και την Ευρώπη την περίοδο 2015-2019, η συζήτηση γύρω από τα βιβλία διασήμων έχει πάρει ξανά φωτιά.
Η επιτυχία του βιβλίου του που ήδη προκαλεί πολιτικό διάλογο, αντιδράσεις αλλά και εκδοτικό ενδιαφέρον, έρχεται να προστεθεί σε ένα φαινόμενο που εξελίσσεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, οι αυτοβιογραφίες και τα βιβλία πολιτικών, παρουσιαστών, αθλητών και influencers γίνονται εκδοτικά blockbusters σε Ελλάδα και Κύπρο.
Από τις πολιτικές αφηγήσεις που επιχειρούν να εξηγήσουν κρίσιμες περιόδους, μέχρι τις προσωπικές ιστορίες επιβίωσης, επιτυχίας ή τηλεοπτικής δόξας, τα βιβλία δημοσίων προσώπων καταγράφουν εντυπωσιακές πωλήσεις, γεμίζοντας αίθουσες παρουσιάσεων και φτάνοντας γρήγορα σε επανεκδόσεις.
Ο Αλέξης Τσίπρας επέστρεψε στον δημόσιο διάλογο δυναμικά, με την κυκλοφορία του βιβλίου του «Ιθάκη», το οποίο έγινε εκδοτικό φαινόμενο. Κυκλοφόρησε στην 1η του έκδοση τον Νοέμβριο του 2025 και μέσα σε λίγες μόλις ημέρες σημείωσε κάτι που συναντάμε σπάνια στην ελληνική εκδοτική αγορά, εξαντλήθηκαν και τα 33.000 διαθέσιμα αντίτυπα. Στο «Ιθάκη», ο πρώην πρωθυπουργός καταγράφει με ωμή ειλικρίνεια τα γεγονότα της εξαιρετικά φορτισμένης περιόδου 2015-2019. Ψηλαφεί εκ των έσω όχι μόνο τις πολιτικές κρίσεις αλλά και τις ανθρώπινες στιγμές που διαμόρφωσαν την πιο κρίσιμη τετραετία της σύγχρονης Ελλάδας. Κάποιοι μιλάνε για ένα προσωπικό χρονικό μιας περιόδου που σημάδεψε τη χώρα, με παρασκήνιο, αποφάσεις, λάθη, συγκρούσεις και αιχμηρές παρατηρήσεις.

Το βιβλίο του Γιώργου «Ντάνου» Αγγελόπουλου με τίτλο «Μια Αφήγηση», κυκλοφόρησε στις 28 Φεβρουαρίου 2019. Το πρώτο αυτοβιογραφικό βιβλίο του έγινε γρήγορα ένα από τα πιο επιτυχημένα celebrity books στην Ελλάδα. Στο «Μια Αφήγηση», ο Ντάνος μοιράζεται με την Αυγή Σαββίδου άγνωστες πτυχές της ζωής του, πολύ πριν τις κάμερες και τη δημοσιότητα. Η αφήγηση ξεκινά από τα δύσκολα χρόνια στη Σκιάθο, τις προσωπικές απώλειες, τις οικονομικές δυσκολίες και την ανάγκη του να «σταθεί στα πόδια του», και φτάνει μέχρι την ανατροπή του «Survivor» που τον έκανε πανελλήνιο φαινόμενο.
Μια ιστορία αυτογνωσίας, όπου ο Ντάνος αναμετριέται με τραύματα, αποτυχίες και προσωπικές συγκρούσεις. Το βιβλίο κατάφερε να συνδεθεί με χιλιάδες αναγνώστες, όχι μόνο επειδή ο Ντάνος είναι δημοφιλής, αλλά γιατί μιλάει ανοιχτά για το τί σημαίνει να μεγαλώνεις, να παλεύεις και να φτιάχνεις τη δική σου ζωή από το μηδέν.

Η κυκλοφορία του βιβλίου «Συκοφάντης» από τον τέως Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη, προκάλεσε σεισμό στην πολιτική σκηνή. Κυκλοφόρησε στις 20 Μαρτίου 2025, έπειτα από μήνες αναμονής και έντονης φημολογίας για το περιεχόμενό του, και από την πρώτη ημέρα προκάλεσε εκτενείς συζητήσεις και αντιπαραθέσεις..
Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, επιχειρεί μια πλήρη και τεκμηριωμένη απάντηση σε όσα του καταλογίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, κατηγορίες περί διαφθοράς, αθέμιτων συμφερόντων και κλονισμού εμπιστοσύνης προς τον θεσμό της Προεδρίας.
Παρά το κάπως «βαρύ» ύφος και το γεγονός ότι «δεν διαβάζεται εύκολα», όπως σχολίασαν κριτικοί, σημείωσε σημαντικές πωλήσεις και πυροδότησε δημόσιο διάλογο. Η απόφαση του Αναστασιάδη να διαθέσει τα καθαρά έσοδα σε φιλανθρωπικούς σκοπούς ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τη δημοσιότητα της έκδοσης.

Ένα από τα βιβλία που προκάλεσαν έντονη συζήτηση, όχι για τις πωλήσεις του, αλλά για τις αντιδράσεις που δημιούργησε ήταν αυτό του Γρηγόρη Αρναούτογλου με τίτλο «Μακιγιαρισμένοι φόβοι». Σε μια περίοδο μεταβατική για την καριέρα του, παρουσίασε ένα βιβλίο βαθιά προσωπικό, σχεδόν εξομολογητικό, το 2012. Μίλησε για φόβους, ανασφάλειες, σκέψεις και συναισθήματα που μέχρι τότε απέφευγε να αντιμετωπίσει.
Η πρόθεσή του ήταν να δείξει μια πιο ανθρώπινη, ευάλωτη πλευρά του εαυτού του. Ωστόσο, το βιβλίο αντιμετωπίστηκε με ανάμεικτα συναισθήματα και αρκετά σκληρή κριτική. Οι επικριτές το χαρακτήρισαν ως «ένα βιβλίο-παρωδία», αδύναμο στο περιεχόμενο και υπερφορτωμένο, με δήθεν φιλοσοφικές σκέψεις, σημειώνοντας ότι αν δεν ήταν επώνυμος, κανένας σοβαρός εκδοτικός οίκος δεν θα το εξέδιδε.

Ο Χριστόφορος Τορναρίτης, γνωστός για την έντονη δημόσια παρουσία του και τον δυναμικό χαρακτήρα του, κυκλοφόρησε το βιβλίο «NEVER SURRENDER» τον Δεκέμβριο του 2022. Πρόκειται για έναν οδηγό προσωπικής ανάπτυξης, βασισμένο στις εμπειρίες, τις δοκιμασίες και τις ανατροπές που ο ίδιος αντιμετώπισε στη ζωή του.
Το βιβλίο περιλαμβάνει πρακτικές συμβουλές για το πώς να θέτει κανείς στόχους, να παραμένει συγκεντρωμένος και να μην εγκαταλείπει την προσπάθεια, ακόμη και όταν οι δυσκολίες μοιάζουν ανυπέρβλητες. Το «NEVER SURRENDER» σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία στην Κύπρο, όπου ο Τορναρίτης έχει ισχυρή αναγνωρισιμότητα, αγαπήθηκε από αναγνώστες που αναζητούν προσωπική ενδυνάμωση. Το βρίσκεις ακόμα και στα περίπτερα, δίπλα σε σοκολάτες και καραμέλες.

Η Ελεονώρα Μελέτη κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο σε μία περίοδο μεγάλων κοινωνικών συζητήσεων γύρω από τη θέση της γυναίκας, την ψυχική υγεία και την πίεση των στερεοτύπων. Το «Γυναίκα ψάχνει…» είναι μια βαθιά βιωματική αφήγηση για το τι σημαίνει να μεγαλώνεις, να αμφιβάλλεις, να φοβάσαι και ταυτόχρονα να παλεύεις να είσαι ο εαυτός σου όταν η κοινωνία επιμένει σε συγκεκριμένα «πρέπει».

Μέσα από τις δικές της εμπειρίες, περιγράφει τη σύγκρουση με το κατεστημένο, την εσωτερική της πάλη απέναντι στις ενοχές και την ανάγκη να ζήσει μια ζωή πέρα από τα στενά κοινωνικά όρια. Το έργο απέκτησε έντονη απήχηση στο γυναικείο κοινό και έλαβε τιμητική βράβευση από τον Όμιλο UNESCO Πειραιώς & Νήσων. Πολλές αναγνώστριες το χαρακτήρισαν ως ένα «ημερολόγιο ενδυνάμωσης», ενώ τα media το ανέδειξαν ως μία από τις πιο αυθεντικές, άμεσες εξομολογήσεις.
Το δεύτερο βιβλίο της Μελέτη είναι ακόμη πιο προσωπικό, ακολουθεί μια νεαρή γυναίκα που, ενώ πραγματοποιεί ένα όνειρο ζωής, καταρρέει σωματικά και ψυχικά. Καθώς περιπλανάται σε έναν λαβύρινθο φόβου και εσωτερικών συγκρούσεων, προσπαθεί να βρει ξανά το φως και τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της. Το βιβλίο προκάλεσε συζητήσεις γύρω από την ψυχική υγεία, το burnout και τον αθέατο αγώνα πίσω από την επιτυχία.

Ο τρίτος τόμος της σειράς «Απλά Μαθήματα Ιστορίας» του Άδωνι Γεωργιάδη ολοκληρώνει μια φιλόδοξη προσπάθεια, τη δημιουργία μιας προσιτής, τεκμηριωμένης και παιδαγωγικής αφήγησης της ιστορίας του ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου. Βασισμένο στα μαθήματα που παρέδιδε ο ίδιος στην «Ελληνική Αγωγή», το βιβλίο επιχειρεί να κάνει την ιστορία προσβάσιμη σε ένα ευρύ κοινό, από μαθητές μέχρι ενήλικες που αγαπούν τον πολιτισμό.
Έλαβε εξαιρετικές κριτικές από τους αναγνώστες (ποιον ή ποιους), οι οποίοι το χαρακτήρισαν «ένα από τα καλύτερα ιστορικά βιβλία που έχουν διαβάσει». Κατέκτησε υψηλές θέσεις στις λίστες πωλήσεων και αποτέλεσε αγαπημένη επιλογή για όσους ενδιαφέρονται για τη ρωμαϊκή ιστορία.

Ο Λάκης Γαβαλάς, μια προσωπικότητα που δεν μπορείς να αγνοήσεις στη σύγχρονη ελληνική pop culture, κυκλοφόρησε το βιβλίο «Loaded» τον Οκτώβριο του 2021. Με την εκρηκτική, εκκεντρική και βαθιά εξομολογητική του διάθεση, αφηγείται τη ζωή του από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής του μέχρι τις πιο πρόσφατες περιπέτειες και θριάμβους του.
Το κείμενο έχει τόνο ποιητικό, σχεδόν θεατρικό, με τον Γαβαλά να ανατρέχει στη σχέση του με τη μητέρα του, στις δυσκολίες, στις πτώσεις, στις ανατροπές, αλλά και στη δύναμη που τον κράτησε όρθιο μέσα σε έναν χώρο που συχνά δεν συγχωρεί. Με χιούμορ, υπερβολή και αφοπλιστική ειλικρίνεια, μιλά για την καριέρα του στη μόδα, τη διαφορετικότητά του, τη σκληρότητα της δημοσιότητας, αλλά και την ακαταμάχητη επιμονή του να ζει με ένταση και αυτοσαρκασμό.
Το «Loaded» έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στο fashion crowd και σε όσους παρακολουθούν τη δημόσια πορεία του Γαβαλά. Μέσα από τις σελίδες του, οι αναγνώστες μπορούν να γνωρίσουν όχι μόνο τον εκκεντρικό δημιουργό μόδας, αλλά και μια ολόκληρη εποχή.

Ο Τάκης Ζαχαράτος, μία από τις πιο πολυσύνθετες και θεατρικές προσωπικότητες της ελληνικής showbiz, έκανε μια εντελώς διαφορετική στροφή με το πρώτο του μυθιστόρημα «Πάστα Σεράνο». Κυκλοφόρησε στις 9 Ιουνίου 2021 και αιφνιδίασε κοινό και κριτικούς, όχι μόνο για το περιεχόμενό του, αλλά και για το βάθος της γραφής του.
Στο επίκεντρο βρίσκεται ο Άγγελος, ένας άνθρωπος που αποφυλακίζεται έπειτα από είκοσι χρόνια αλλά νιώθει τρομαγμένος απέναντι στη ζωή που τον περιμένει έξω από τα κάγκελα. Καθώς γράφει την ιστορία του, ξεδιπλώνεται ένα σκοτεινό και σπαρακτικό παρελθόν. Ο Ζαχαράτος αφιερώνει το βιβλίο «σε όσους δεν μίλησαν, φοβήθηκαν, αιχμαλωτίστηκαν, κακοποιήθηκαν», ενώ μέρος των εσόδων διατίθεται στην Εταιρία Κατά της Κακοποίησης του Παιδιού ELIZA. Το «Πάστα Σεράνο» αγαπήθηκε από πολλούς αναγνώστες που το χαρακτήρισαν «υπέροχο μυθιστόρημα», επισημαίνοντας ότι το συναίσθημα και η ανθρωπιά του Ζαχαράτου ξεχειλίζουν στις σελίδες. Η γραφή του παρουσιάστηκε ως «απλοϊκή και έντιμη», όχι εξεζητημένη, αλλά βαθιά αυθεντική και ειλικρινής, σαν κατάθεση ψυχής.

Οι κριτικοί σημείωσαν ότι το βιβλίο «διαβάζεται σαν παλιό, καλό ελληνικό μελό» και ότι ο Ζαχαράτος δεν προσπαθεί να αυτοπροβληθεί ως λογοτέχνης, αλλά ως άνθρωπος που μοιράζεται ανοιχτά τον πόνο, την ελπίδα και την αλήθεια του ήρωά του.
«Η Εκδίκηση του κωλόχαρτου» είναι ίσως το πιο παράδοξο και ταυτόχρονα πιο χαρακτηριστικό συγγραφικό αποτύπωμα της Αννίτας Πάνια. Κυκλοφόρησε το 2002 και από την πρώτη στιγμή προκάλεσε αμηχανία, γέλιο, ενόχληση και συζήτηση, ακριβώς όπως και η τηλεοπτική περσόνα της δημιουργού του.
Το βιβλίο μας καλωσορίζει σε έναν αλλόκοτο, σουρεαλιστικό κόσμο όπου τα αντικείμενα αποκτούν φωνή, συναισθήματα και συνείδηση. Βελόνες πικάπ ερωτεύονται ξεχασμένους δίσκους, χημικές ουσίες επαναστατούν, παχυντικά συστατικά γλυκών απενοχοποιούνται, ενώ το χαρτί υγείας, ο απόλυτος αφανής ήρωας της καθημερινότητας, διεκδικεί και κατακτά τη δική του θέση στην Ιστορία. Πρόκειται για μια σειρά από αφηγήσεις που κινούνται ανάμεσα στη σάτιρα, την αλληγορία και τον παραλογισμό, με έντονο το στοιχείο της πρόκλησης.

Δεν έλειψαν, φυσικά, οι αντιδράσεις. Το έργο θεωρήθηκε από αρκετούς αμφιλεγόμενο, με κριτικές που το κατηγόρησαν για «γελοιοποίηση» προσώπων και για αναπαραγωγή της ίδιας αισθητικής που χαρακτήριζε την τηλεοπτική της εκπομπή. Μάλιστα, το όνομα της Αννίτας Πάνιας είχε συνδεθεί εκείνη την περίοδο και με υπόμνημα προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, γεγονός που επηρέασε αναπόφευκτα τον τρόπο με τον οποίο διαβάστηκε και το βιβλίο της. Η ίδια, ωστόσο, υπερασπίστηκε το δικαίωμα στη δημόσια προβολή, στη σάτιρα και στην ελευθερία έκφρασης.















