ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: Δερμάτινο μαύρο παντελόνι, λευκό T-shirt, leather puffer jacket και sneakers
 

Ο άγγελος που έψαχνε τα φτερά του

Ένα μυθιστόρημα που διαβάζεται απνευστί

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη

Ο άγγελος που έψαχνε τα φτερά του

Μυρούλλα Μαππούρα

Εκδ. Τελεία

Σελ. 331

 «Ο άγγελος που έψαχνε τα φτερά του» είναι ένα μυθιστόρημα που διαβάζεται απνευστί. Η συγγραφέας του είναι απόλυτα συγκεντρωμένη στην εξέλιξη και στη μπλοκή της ιστορίας της χωρίς να αναλώνεται, σε καμία περίπτωση, σε εξωραϊσμούς του λόγου της αλλά ούτε σε περιττές περιγραφές του τόπου, του χρόνου ή και όποιας άλλης περιγραφής. Προετοιμάζει τον αναγνώστη της για την εξέλιξη των γεγονότων στην ιστορία της. Όταν όλα πια έχουν συμβεί, ο αναγνώστης ήταν ήδη έτοιμος να τα δεχτεί. Ήταν προετοιμασμένος, ήταν ώριμος να αποδεχτεί την εξέλιξη αυτή. Προχωρώντας στην ανάγνωση του βιβλίου απλά επιβεβαιώνεται για όσα είχε προϊδεαστεί.

Μέσα σ’αυτή την ιστορία που ρέει με γοργούς ρυθμούς και διαβάζεται με λαιμαργία συναντούμε την βασική ηρωίδα της, την Κάτια, ένα παίδι που μεγάλωσε χωρίς οικογένεια μέσα στο μίσος. Μια δανεική γιαγιά, που της έτυχε, της έδινε όση αγάπη είχε και τη μεγάλωσε δύσκολα, με πολλές στερήσεις. «Φεύγει» μια μέρα αυτή η γιαγιά κι όλα χάνονται κάτω από τα πόδια της. Μένει να παλεύει μόνη της, με όλους και με όλα. Πέφτει σε λάθη, τρώει τα μούτρα της και μαζεύει τα κομμάτια της ξανά και ξανά προσπαθώντας να ανασυγκροτηθεί κάθε φορά και να επαναπροσδιοριστεί μέσα στον κόσμο της. Καλείται να ωριμάσει πριν την ώρα της, να τα ζυγίζει όλα μόνη της και να αποφασίζει για την ίδια και για τον καρπό του έρωτά της. Ατελεύτητες συζητήσεις με τον εαυτό της χωρίς προορισμό, μα πάντα κάτω από τα όρια των «πρέπει» και του «φαίνεσθαι» που την βασανίζουν οικτρά, αφού δύσκολα ισορροπεί μέσα σ’αυτά ενώ παραπαίει μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας.

Η ιστορία εξελίσσεται κατά κύριο λόγο στην Κρήτη. Πρόκειται για μια οικογένεια που παρουσιάζεται πέρα για πέρα κλειστή και συντηρητική σε αντίθεση με την σύνθεση που φαίνεται να έχει αρχικά αλλά και με τον τρόπο που αναπτύσσεται μέσα στη ροή των γεγονότων. Έχουμε λοιπόν μια κρητική οικογένεια που δύσκολα διαχειρίζεται την αποδοχή, τη διαφορετικότητα, την αγάπη ή το μίσος και τη ζήλια. Αφήνει τα πάθη της να την κυριεύουν και να γίνεται δέσμιά τους. Γενικά, δύσκολα εκφράζονται τα ειλικρινή και ευγενή συναισθήματα από τον οποιονδήποτε. Κι όταν πια εκφράζονται είτε γίνονται δύσκολα αντιληπτά ή εισπράττονται με δισταγμό κι αμφιβολία. Από την άλλη εκσφενδονίζονται με απίστευτη ευκολία, ωμότητα και απερισκεψία λόγια πικρά που πληγώνουν και λόγια βαριά, ηβριστικά, προσβλητικά. Το περιβάλλον δε και οι συνθήκες διαβίωσης, στην Κρήτη, παρουσιάζονται με τέτοιο τρόπο που ο αναγνώστης παρασύρεται και έχει την αίσθηση πως όλα συμβαίνουν σε παλαιότερες δεκαετίες από αυτή που εξελίσσεται το μυθιστόρημα. Ίσως πάλι η συγγραφέας να χρησιμοποιεί την υπερβολή για να τονίσει τις δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης, αλλά και την άσχημη ψυχολογία των ηρώων της. Μέσα σε όλο αυτό βέβαια, η συγγραφέας, δράττεται κάθε ευκαιρίας για να προβάλει την κρητική φιλοξενία και γαστρονομία.

Μικρό αλλά όχι ασήμαντο μέρος της ιστορίας εξελίσσεται και στην Αγγλία, σε Λονδίνο και Κορνουάλη. Στο Λονδίνο οι συγγενείς τους δεν φαίνεται να έχουν καμιά διαφορετική κουλτούρα ή συμπεριφορά. Μια από τα ίδια δηλαδή. Σε αντίθεση με την κατάσταση στη Κορνουάλη όπου η νεαρή Κάτια ψάχνει τη μάνα που δεν γνώρισε ποτέ. Εκεί, αντικρίζουμε μια παραμυθένια πραγματικότητα που δεν τη χωρά ο νους, χωρίς βέβαια να λείπουν τα δράματα, οι στεναχώριες, μα κυρίως η ζήλια που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον πυρήνα της εξέλιξης της ιστορίας της Μαππούρα. Επίσης η οικονομική ενίσχυση που πρόσφερε η οικογένεια της Κορνουάλης, προς κάθε κατεύθυνση, χαρίζει σε όλο το μυθιστόρημα την αισιοδοξία αφήνοντας το μήνυμα πως όταν υπάρχει θέληση κι αγάπη όλα φτιάχνουν αλλά ακόμα και όσα δεν φτιάχνουν φαίνονται μικρά κι ασήμαντα.

Ο ρυθμός της πλοκής και της ροής των γεγονότων δεν αφήνουν τον αναγνώστη να βαρεθεί. Είναι ένα βιβλίο ευκολοκατανόητο, που διαβάζεται ευχάριστα, χωρίς βαριές επεξηγήσεις, περιγραφές και κρυμμένα φιλοσοφικά μηνύματα. Ό,τι θέλει να μας δώσει, η συγγραφέας, μας το δίνει έτοιμο στο πιατό. Καμιά φορά, μπορεί να προκαλεί θυμό και αγανάκτηση η συμπεριφορά των ηρώων του, η νίκη όμως της συγχώρεσης και της αγάπης τα αποζημιώνει όλα.

Τα λόγια από το οσπιθόφυλλο: Μετά από ένα θάνατο που φέρνει τα πάνω-κάτω στη ζωή της, η Κάτια με μια βαλίτσα γεμάτη με βασανιστικά ερωτηματικά, φεύγει από την Κρήτη.Στην αναζήτηση της αλήθειας, συναντά τον απαγορευμένο έρωτα. Από εκεί και πέρα, η Μοίρα, της παίζει περίεργα παιχνίδια.Θα απλώσει το χέρι στον καινούργιο έρωτα που αχνοφαίνεται στον ορίζοντα;Θα τα καταφέρει να κερδίσει το μεγάλο στοίχημα της ζωής;Μήπως στο πεπρωμένο της Κάτιας είναι γραμμένο, χαμένη να βγαίνει πάντα

Η Μυρούλλα Μαππούρα κατάγεται από την Αμμόχωστο. Συμμετέχει σε Παγκόσμιους, Πανελλήνιους και τοπικούς διαγωνισμούς λογοτεχνίας, όπου τυγχάνει διακρίσεων, τόσο για το ποιητικό της έργο, όσο και για το έργο της στην πεζογραφία. Έχει εκδώσει το πρώτο της μυθιστόρημα για ενήλικες με τίτλο «Πεθεράς το ανάγνωσμα». Αρκετά από τα βραβευθέντα έργα της έχουν περιληφθεί σε συλλογικές εκδόσεις τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα.

Ψάξτε για το βιβλίο στο βιβλιοπωλείο Parga εδώ.

lasithiotakisa@sppmedia.com

 

 

Ανδρονίκη Λασηθιωτάκη: Τελευταία Ενημέρωση