ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: Pale yellow αέρινο πλεκτό, tailored κοντό παντελονάκι και loafers

Τα αυτοκίνητα των 8 Προέδρων της Κύπρου

Ιστορική αναδρομή στα προεδρικά αυτοκίνητα της Κυπριακής Δημοκρατίας - Ποιος οδηγούσε τι και πόσο κοστίζουν.

Μαρία Καραμάνου

Μαρία Καραμάνου

Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, τα μέσα μεταφοράς των ηγετών είχαν πάντα μια ξεχωριστή αίγλη και συμβολισμό. Αν άλλοτε οι βασιλιάδες και οι στρατηγοί ταξίδευαν με άμαξες και άλογα, σήμερα οι Πρόεδροι και οι Πρωθυπουργοί κινούνται με υπερσύγχρονα αυτοκίνητα που συνδυάζουν ασφάλεια, κύρος αλλά και πολυτέλεια. Τα προεδρικά αυτοκίνητα δεν είναι απλώς οχήματα, αποτελούν κινητές «σφραγίδες εξουσίας», τεχνολογικά φρούρια αλλά και σύμβολα μιας χώρας προς τον έξω κόσμο.

Στην Κύπρο, όπως και σε πολλές άλλες χώρες, τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιεί ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας κεντρίζουν πάντα το ενδιαφέρον. Ποιο μοντέλο επέλεξαν οι προηγούμενοι Πρόεδροι; Πόσο κοστίζουν αυτά τα οχήματα; 

Ο πρώτος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Μακάριος Γ’, κατά τη διάρκεια της θητείας του χρησιμοποίησε τρεις λιμουζίνες, δύο Cadillac και μία Mercedes. Η Cadillac AS 777 συνόδευσε τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο στο διάστημα της εξορίας του στις Σεϋχέλλες. Ανήκει πλέον στην οικογένεια Αζίνα, αν και δεν βρίσκεται σε καλή κατάσταση. Η τρίτη Cadillac, παραγγελία της αμερικανικής κυβέρνησης, προοριζόταν ως δώρο στον Πρόεδρο Μακάριο το 1977. Τελικά, δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο Ιστορικού Αυτοκινήτου στη Λεμεσό. Πρόκειται για σπάνιο, θωρακισμένο μοντέλο, με υψηλές συλλεκτικές αξίες.

Photo By Alpha

Εκτός από τις Cadillac, ο Μακάριος χρησιμοποιούσε και μια Mercedes-Benz 600 (W100), το απόλυτο σύμβολο ισχύος της εποχής, γνωστή και ως «Grosser Mercedes». Αυτή εκτίθεται εδώ και χρόνια στο προαύλιο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, σε ειδικά διαμορφωμένο υπόστεγο, δίπλα σε μία από τις Cadillac.

Photo By Europeana

Οι τιμές αυτών των ιστορικών οχημάτων ποικίλλουν, ανάλογα με την κατάσταση διατήρησης και τη συλλεκτική τους σημασία. Στη διεθνή αγορά κλασικών αυτοκινήτων:

Cadillac Fleetwood / Series 75 (δεκαετίας 1960–70): κυμαίνονται σήμερα από €50.000 έως €120.000 και θωρακισμένα μπορεί να ξεπεράσουν τα €150.000.

Mercedes-Benz 600 (W100, 1963–1981): θεωρείται ένα από τα πιο περιζήτητα μοντέλα πολυτελείας της εποχής. Ανάλογα με την έκδοση και την ιστορία του οχήματος, οι τιμές φτάνουν από €200.000 για standard εκδόσεις έως και πάνω από €500.000 για θωρακισμένα 

Ο δεύτερος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Σπύρος Κυπριανού, μετά την ανάληψη των καθηκόντων του χρησιμοποίησε την Cadillac που σήμερα φυλάσσεται στο Μουσείο Ιστορικού Αυτοκινήτου στη Λεμεσό. Ήταν το ίδιο αυτοκίνητο που είχε παραδοθεί στον Μακάριο Γ΄ αλλά στη συνέχεια πέρασε στη χρήση του Κυπριανού, έως ότου αποφάσισε να το αντικαταστήσει με ένα μοντέλο της Mercedes-Benz, πιο σύγχρονο και πιο εναρμονισμένο με την εποχή.

Το κλασικό αυτό όχημα αποκτήθηκε επίσημα από την Κυπριακή Δημοκρατία το 1985 και χρησιμοποιήθηκε για 13 ολόκληρα χρόνια, μέχρι το 1998. Μάλιστα, με αυτό το αυτοκίνητο μετακινήθηκε ο τότε Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Κόφι Ανάν, κατά την επίσκεψή του στην Κύπρο το 2002.

Ανάλογα με την κατάσταση διατήρησής της, ένα παρόμοιο κλασικό μοντέλο θα μπορούσε να κοστολογηθεί στην αγορά από €70.000 έως €120.000. 

Κατά την πενταετή θητεία του, ο Γιώργος Βασιλείου δεν προχώρησε σε νέες αγορές για το προεδρικό γκαράζ. Αντίθετα, συνέχισε να μετακινείται με τις λιμουζίνες των προκατόχων το τις Cadillac που χρησιμοποιήθηκαν αρχικά από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο Γ΄ και αργότερα από τον Σπύρο Κυπριανού, καθώς και με την θωρακισμένη Mercedes 600 (W100), το απόλυτο σύμβολο κύρους της εποχής.

Cadillac Fleetwood / Series 75: Συλλεκτικά κομμάτια παρόμοιας περιόδου κοστολογούνται σήμερα μεταξύ €50.000 – €100.000, ανάλογα με τη συντήρηση.

Mercedes-Benz 600 (W100): Θεωρείται «Rolls-Royce» της Mercedes. Στη διεθνή αγορά οι τιμές ξεκινούν από €200.000 και φτάνουν ακόμα και το €500.000+ για θωρακισμένες.

Στα πρώτα χρόνια της προεδρίας του, ο Κληρίδης συνέχισε να χρησιμοποιεί την Cadillac και τη θωρακισμένη Mercedes 600 που είχαν ήδη υπηρετήσει τους προκατόχους του. Ωστόσο, σύντομα εισήγαγε στο γκαράζ της Προεδρίας μια BMW 750.

Παράλληλα, στην Προεδρία βρέθηκε για ένα διάστημα και ένα Audi A8, το οποίο είχε παραχωρηθεί ως δωρεά από τον εισαγωγέα της μάρκας στην Κύπρο. Το πολυτελές sedan αποτέλεσε «δεύτερο» προεδρικό αυτοκίνητο, ενισχύοντας το στόλο με ακόμη περισσότερη σύγχρονη τεχνολογία. Με την ολοκλήρωση της προεδρικής θητείας του Γλαύκου Κληρίδη, το Audi επιστράφηκε στην αντιπροσωπεία, σηματοδοτώντας το τέλος μιας «ιδιαίτερης» συμφωνίας.

BMW 750 (δεκαετίας ’90): Στη συλλεκτική αγορά κοστίζει σήμερα από €20.000 – €40.000, με τις θωρακισμένα να αγγίζουν και τις €80.000+.

Audi A8 (δεκαετίας ’90): Η αξία του κυμαίνεται περίπου €15.000 – €25.000.

Με την εκλογή του το 2003, ο Τάσσος Παπαδόπουλος έφερε μια νέα «πνοή» στον προεδρικό στόλο. Για πρώτη φορά, η Κυπριακή Δημοκρατία απέκτησε καινούργια λιμουζίνα, μια BMW 760Li, που αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την εποχή χάρη στον V12 κινητήρα της, την προηγμένη τεχνολογία ασφαλείας και τα πολυτελή χαρακτηριστικά της.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, στο πρώτο διάστημα της θητείας του, ο Παπαδόπουλος συνέχισε να χρησιμοποιεί το ιδιωτικό του αυτοκίνητο, μάρκας Jaguar. 

BMW 760Li (2003): Στην αγορά μεταχειρισμένων, τα μοντέλα πρώτης γενιάς κυμαίνονται περίπου στα €25.000 – €40.000. Ωστόσο, οι θωρακισμένα μπορεί να ξεπεράσουν τις €100.000.

Jaguar XJ (πιθανότερο μοντέλο της εποχής): Τα πρώτα χρόνια του 2000, μια καινούργια Jaguar κόστιζε γύρω στις €70.000 – €90.000. Σήμερα, ένα καλά διατηρημένο κομμάτι έχει συλλεκτική αξία από €15.000 – €30.000.

Όταν ο Δημήτρης Χριστόφιας ανέλαβε την Προεδρία της Δημοκρατίας το 2008, προκάλεσε μεγάλο δημόσιο διάλογο η επιθυμία του να αντικαταστήσει το προεδρικό αυτοκίνητο. Μέχρι τότε χρησιμοποιούσε την BMW 760i του προκατόχου του, Τάσσου Παπαδόπουλου. Έτσι, προχώρησε στην αγορά μιας ολοκαίνουργιας Mercedes-Benz S-Class (θωρακισμένης), η οποία αποτέλεσε το βασικό του όχημα για τις επίσημες μετακινήσεις. Η κίνηση αυτή σχολιάστηκε έντονα στα μέσα, καθώς θεωρήθηκε πολυτελής επιλογή σε δύσκολες οικονομικές συγκυρίες.

Mercedes-Benz S-Class: από €180.000 – €250.000, ανάλογα με την έκδοση και τις προδιαγραφές ασφαλείας.

Με την εκλογή του το 2013, ο Νίκος Αναστασιάδης βρέθηκε μπροστά σε ένα κράτος στα πρόθυρα χρεοκοπίας, λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης και της απόφασης για το «κούρεμα» καταθέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, επέλεξε να μην αγοράσει νέο όχημα, αλλά να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τις δύο λιμουζίνες που παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση, την BMW 760i και τη θωρακισμένη Mercedes-Benz. Η Mercedes χρησιμοποιείτο κυρίως σε περιπτώσεις επίσκεψης ξένων ηγετών, ωστόσο, μετά την κρίση του Μαρτίου 2013, ο Αναστασιάδης κυκλοφορούσε για αρκετό διάστημα αποκλειστικά με αυτήν, για λόγους ασφαλείας.

Ο σημερινός Πρόεδρος, Νίκος Χριστοδουλίδης, χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του μια θωρακισμένη BMW 760Li, τη δωδεκακύλινδρη ναυαρχίδα της σειράς 7. Το συγκεκριμένο όχημα παραλήφθηκε ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση και είχε χρησιμοποιηθεί από τον Νίκο Αναστασιάδη.

BMW 760i / 760Li: τα μη θωρακισμένα μοντέλα κυμαίνονται σήμερα από €30.000 – €50.000 στη μεταχειρισμένη αγορά, όμως τα θωρακισμένα ξεπερνούν τις €200.000 σε αξία.

WKND BY MUST: Τελευταία Ενημέρωση