

Μαρία Καραμάνου
Η νέα τηλεοπτική σεζόν είναι εδώ και μαζί της επιστρέφει και η «μαγεία» της κυπριακής τηλεόρασης. Παρόλο που οι πλατφόρμες streaming έχουν μπει δυναμικά στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια, η αλήθεια είναι πως η κυπριακή μυθοπλασία παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, με ιστορίες, χαρακτήρες και ατάκες που έχουν αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα στη συλλογική μνήμη του κοινού.
Με αφορμή την έναρξη της νέας τηλεοπτικής σαιζόν αλλά και τη νέα σειρά «Μπέμπα» του Φώτη Γεωργίδη, που έκανε πρεμιέρα στον ALPHA Κύπρου την Κυριακή 5 Οκτωβρίου και θα προβάλλεται κάθε Κυριακή, έχοντας δημιουργήσει ήδη μεγάλες προσδοκίες όπως ακριβώς είχε κάνει και το εμβληματικό «Κάμπινγκ» του ίδιου δημιουργού, κάνουμε μια αναδρομή στις πιο επιτυχημένες σειρές όλων των εποχών της κυπριακής τηλεόρασης.
Γιατί μπορεί σήμερα να περνάμε ατελείωτες ώρες στο Netflix, το Disney+ ή το HBO, όμως τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με το συναίσθημα της Κυριακής ή της Δευτέρας το βράδυ, όταν όλη η οικογένεια μαζευόταν μπροστά στην τηλεόραση για να δει την αγαπημένη της σειρά.
Ακολουθεί η δική μας λίστα με τις πιο εμβληματικές ever σειρές της κυπριακής τηλεόρασης, αυτές που έγραψαν ιστορία και απέδειξαν ότι, όσο κι αν αλλάζουν οι εποχές, η καλή τηλεόραση δεν χάνει ποτέ τη δύναμή της. Σειρές που είτε έγραψαν ιστορία για τη μακροβιότητά τους, παίζοντας πολλές χρονιές, είτε έγραψαν απίστευτα μεγάλα νούμερα τηλεθέασης.
Αίγια Φούξια (2008 – 2010)
Διάρκεια: 2 κύκλοι
Τηλεθέαση: Μέχρι 38,4% στην πρεμιέρα
Διάκριση: Βραβείο Αγαπημένης Κυπριακής Κωμικής Σειράς στα «Τηλεφίλ» 2008-2009
Η θρυλική κωμωδία των Λώρη Λοϊζίδη και Χριστιάνας Αρτεμίου θεωρείται και όχι άδικα η πιο δημοφιλής σειρά στην ιστορία της κυπριακής τηλεόρασης. Τοποθετημένη στο φανταστικό χωριό «Παλιοχώρι» περίπου 100 χρόνια πριν, η σειρά καυτηρίαζε με χιούμορ θεσμούς όπως η πολιτική, η εκκλησία και τα ΜΜΕ, μέσα από αναχρονισμούς και σατιρικά σχόλια που έκαναν τον θεατή να γελά και να σκέφτεται.
Η σειρά σημείωσε ασύλληπτη επιτυχία, κατακτώντας την πρώτη και δεύτερη θέση στα νούμερα τηλεθέασης στην πρεμιέρα της, με ποσοστά 38,4% και 35,1% αντίστοιχα.
Ατάκες που έγραψαν ιστορία:
«Oh my God, ο Λεοντής!»
«Εννα πελλάνω, εννα πελλάνω!»
Κάμπινγκ (2020 – 2022)
Διάρκεια: 2 κύκλοι
Τηλεθέαση: 32,8% στο γενικό κοινό έως 37,9% στο νεανικό κοινό
Η πιο σύγχρονη επιτυχία της κυπριακής τηλεόρασης από τον Φώτη Γεωργίδη ήρθε με το «Καμπινγκ», μια κωμική σειρά γεμάτη δράση, ανατροπές και ξεκαρδιστικές στιγμές. Η ιστορία ξεκινά με μια… ύποπτη μετακόμιση και μία βαλίτσα γεμάτη χρήματα, με τους ήρωες να μπλέκουν σε περιπέτειες ξεπλύματος χρήματος και να βρίσκονται κυριολεκτικά και μεταφορικά σε «καμπινγκ» περιπέτειας. Η σειρά αγαπήθηκε από το κοινό και έκανε νούμερα που θύμιζαν παλιές εποχές, ενώ οι χαρακτήρες της έγιναν talk of the town από τα πρώτα κιόλας επεισόδια.
Βουράτε Γειτόνοι (2001 – 2006)
Διάρκεια: 6 κύκλοι. Λόγω της τεράστιας δημοτικότητάς της, η σειρά προβλήθηκε για άλλη μια σεζόν το 2010 και το 2019, κυκλοφόρησε μια spin-off ταινία βασισμένη στη σειρά.
Καμία λίστα με τις επιτυχημένες σειρές της κυπριακής τηλεόρασης δεν θα ήταν πλήρης χωρίς το «Βουράτε Γειτόνοι». Η σειρά-σύμβολο της πρώτης χρυσής εποχής της κυπριακής μυθοπλασίας προβλήθηκε για έξι σεζόν και αγαπήθηκε όσο λίγες, με τις περιπέτειες των Μάππουρων και των Κάττων να κρατούν συντροφιά σε χιλιάδες νοικοκυριά κάθε εβδομάδα. Ο ιδιοκτήτης του κτιρίου, Ρίκκος Μαπούρος, είναι γνωστός για την τσιγκουνιά του. Αυτό φαίνεται σε πολλές περιπτώσεις.
Ατάκες που έγραψαν ιστορία:
«Εν να σιήσω το μαγιό μου»
«Έσιει κούσπον στο Μιτσερό!»
«Εγώ εν τζαι…»
«Βουράτε να βουρήσουμεν!»
Ιστορίες του Χωρκού (1996 – 2006, 2010 – 2011)
Διάρκεια: 10 σεζόν και νέα επεισόδια το 2010-2011
Διάκριση: Η μακροβιότερη κυπριακή σειρά όλων των εποχών
Οι Ιστορίες του Χωρκού είναι η σειρά-σύμβολο της κυπριακής τηλεόρασης. Με διάρκεια μια ολόκληρη δεκαετία, κατέχει τον τίτλο της μακροβιότερης σειράς και παραμένει μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς για τις παραγωγές της εποχής. Με φόντο ένα μικρό κυπριακό χωριό, η σειρά παρουσίαζε με χιούμορ, τρυφερότητα και αυθεντικότητα την καθημερινή ζωή των κατοίκων, τα ήθη και τα έθιμα, τα πάθη και τις μικρές τους χαρές.
Από τα πανηγύρια και τις καφενειακές συζητήσεις μέχρι τα «σκάνδαλα» της γειτονιάς, οι Ιστορίες του Χωρκού έγιναν καθρέφτης της κυπριακής ζωής και κουλτούρας.
Το Καφενείο (1996 – 2006)
Διάρκεια: Η σειρά προβλήθηκε το 1996 από το ΡΙΚ, το 1999-2000 από το Mega Κύπρου, το 2000-2002 από τον ΑΝΤ1 Κύπρου και από το 2002 έως το 2006 ξανά από το ΡΙΚ. Συνολικά προβλήθηκαν 550 επεισόδια.
Μια σειρά που μπορεί να μην είχε την ένταση μιας σαπουνόπερας, αλλά είχε κάτι πιο σημαντικό, ψυχή. Το Καφενείο ήταν η απόλυτη κοινωνική σειρά της δεκαετίας του ’90, μια γλυκόπικρη απεικόνιση της κυπριακής κοινωνίας μέσα από το μικρόκοσμο ενός παραδοσιακού καφενείου.
Εκεί, κάθε μέρα, οι ήρωες της σειράς, άνθρωποι της διπλανής πόρτας, αντάλλασσαν νέα, διαφωνούσαν, συμφιλιώνονταν και σχολίαζαν την επικαιρότητα με τον δικό τους μοναδικό τρόπο. Ο Πάρης Αριστείδης έγραψε ένα σενάριο γεμάτο χιούμορ, κοινωνικά μηνύματα και ανθρώπινη ζεστασιά, ενώ η σκηνοθεσία του Νεόφυτου Ταλιώτη και η μουσική του Μάριου Τόκα ολοκλήρωσαν τη μαγική ατμόσφαιρα.
Οι Τάκκοι (2003 – 2006)
Διάρκεια: 3 σεζόν
Οι Τάκκοι ήρθαν να δείξουν μια πιο σύγχρονη πλευρά της κυπριακής οικογένειας στις αρχές των 2000s και έγιναν αμέσως αγαπημένοι. Η σειρά παρακολουθούσε την καθημερινότητα μιας «τυπικής» οικογένειας, ο πατέρας Γιώργος, κτηματομεσίτης, η μητέρα Μάρω, καθηγήτρια, και τα τρία τους παιδιά η φοιτήτρια Πένη, ο στρατιώτης Μάικ και η μικρή Κάλια.
Μέσα από τις κωμικές καταστάσεις της καθημερινότητας, τα οικονομικά προβλήματα, τα οικογενειακά καβγαδάκια και τις σχέσεις γονιών-παιδιών, η σειρά κατάφερε να εκφράσει με ρεαλισμό και χιούμορ την πραγματικότητα της μέσης κυπριακής οικογένειας.
Οι Χωραΐτες (2002 – 2003)
Διάρκεια: 2 σεζόν
Με τον χαρακτηριστικό υπότιτλο «Ο ένας που χωρκό, ο άλλος που την πόλη, μα χωραΐτες είμαστε εγιώ τζιαι ‘σύ τζιαι όλοι», η σειρά Οι Χωραΐτες κατάφερε να αποτυπώσει με χιούμορ και αυθεντικότητα τη σύγκρουση δύο διαφορετικών κόσμων, της πόλης και του χωριού. Με φόντο την καθημερινότητα στην πρωτεύουσα, οι ήρωες ζούσαν ξεκαρδιστικές καταστάσεις προσπαθώντας να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες ζωής, πάντα με κυπριακό ταμπεραμέντο, πηγαίο χιούμορ και απίθανες ατάκες που ακόμη θυμόμαστε.
Το Παρά Πέντε (1998 – 2004)
Διάρκεια: 6 σεζόν
Ιστορική στιγμή: Η πρώτη καθημερινή κωμική σειρά της ιδιωτικής τηλεόρασης στην Κύπρο.
Μια από τις πιο σημαντικές σειρές στην ιστορία της κυπριακής τηλεόρασης, Το Παρά Πέντε δεν ήταν απλώς επιτυχημένο, ήταν πρωτοποριακό. Ως η πρώτη καθημερινή κωμική σειρά στην ιδιωτική τηλεόραση, άνοιξε τον δρόμο για όλες τις μετέπειτα παραγωγές, διαμορφώνοντας νέα δεδομένα στη μυθοπλασία. Με τους αξεπέραστους χαρακτήρες του και φυσικά τον εμβληματικό Ράουφμαν, η σειρά χάρισε άφθονο γέλιο και στιγμές που έμειναν στην τηλεοπτική ιστορία.
Ατάκες που έγραψαν ιστορία:
«Ο Ράουφμαν»
Σε Φόντο Κόκκινο (2008 – 2012)
Διάρκεια: 4 σεζόν
Μία από τις πιο επιτυχημένες και πολυσυζητημένες δραματικές σειρές της κυπριακής τηλεόρασης. Το Σε Φόντο Κόκκινο δεν ήταν απλώς μια ιστορία αγάπης, ήταν μια βαθιά συναισθηματική αφήγηση για τον έρωτα, το πάθος, το λάθος και τις συνέπειες που αυτά φέρνουν. Με κεντρικό άξονα έναν καταδικασμένο έρωτα, οικογενειακές συγκρούσεις και τραγικές ανατροπές, η σειρά μάγεψε το κοινό και απέσπασε εξαιρετικά υψηλά ποσοστά τηλεθέασης.
Βασιλική (2005 – 2006)
Διάρκεια: 1 σεζόν
Διακρίσεις: Υψηλή τηλεθέαση και σε Ελληνοκύπριους και σε Τουρκοκύπριους τηλεθεατές
Η Βασιλική αποτελεί ίσως την πιο κοινωνικά φορτισμένη σειρά της κυπριακής τηλεόρασης. Με θέμα τα ναρκωτικά και τις συνέπειές τους στην κοινωνία, η σειρά άγγιξε ένα από τα μεγαλύτερα ταμπού της εποχής, προκαλώντας συζητήσεις και αναδεικνύοντας την ανθρώπινη πλευρά ενός προβλήματος που επηρεάζει εκατοντάδες οικογένειες. Η ιστορία, οι δυνατές ερμηνείες και η ωμή αλήθεια που παρουσίασε κέρδισαν το κοινό και την καθιέρωσαν ως μια από τις πιο σημαντικές παραγωγές των 00s.
Όλες οι πληροφορίες για το άρθρο προέρχονται από τις σελίδες retrodb.gr, greek-movies.com αλλά και από τα επίσημα websites των καναλιών μέσα από τα οποία προβάλλονταν.