ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: Leopard pants, μαύρο crop top και kitten heels
 

Shazam: Μία επιχείρηση που άλλαξε τα δεδομένα σε μια αγορά που κατέρρεε

Η μουσική υπηρεσία ήταν πολύ μπροστά από την εποχή της όταν ξεκίνησε το 1999.

Μαρία Καραμάνου

Με αφορμή το Digital Agenda Cyprus Summit το οποίο θα διεξαχθεί στις 17 Οκτωβρίου 2023 και γίνεται πραγματικότητα χάρη στην υποστήριξη της Cyta και της Τράπεζας Κύπρου, που θα φιλοξενήσει τον Dhiraj Mukherjee, συνιδρυτή του Shazam, θα κάνουμε μία αναδρομή στο παρελθόν βλέποντας πως δημιουργήθηκε μία τόσο επιτυχημένη επιχείρηση. 

Η ιστορία του Shazam στην ούσια είναι μια ιστορία καθαρής καινοτομίας, προνοητικότητας και φιλίας. Το 1999, ο Chris Barton ονειρεύτηκε μια φαινομενικά αδύνατη λύση για την αναγνώριση της μουσικής περιβάλλοντος και δημιούργησε την ομάδα - συμπεριλαμβανομένου του φίλου Dhiraj Mukherjee, του συμμαθητή Philip Inghelbrecht και του μηχανικού Avery Wang - για να το κάνει πραγματικότητα. Το Shazam έχει πλέον πάνω από 500 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο και έχει επεκτείνει τις υπηρεσίες του σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της τηλεόρασης και της κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Dhiraj, συνιδρυτής της Shazam Entertainment, της πρώτης στον κόσμο υπηρεσίας αναγνώρισης μουσικής που βασίζεται σε κινητά τηλέφωνα. Γνωρίζει καλύτερα από τους περισσότερους ότι δεν είναι πάντα χρήσιμο να είσαι μπροστά από την εποχή σου και μάλιστα είχε δηλώσει πως, «Οι άνθρωποι λένε ακόμη και τώρα, "Ω, είναι μια υπέροχη ιδέα." Ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Στο τέλος, αυτό δεν ήταν απαραίτητα πλεονέκτημα για μένα. Το να είσαι μπροστά από την αγορά έχει επίσης συνέπειες».

«Ο νούμερο ένα καθοριστικός παράγοντας της επιχειρηματικής επιτυχίας είναι η επιμονή. Πρέπει να είστε έτοιμοι να πάτε σε υπεράνθρωπα επίπεδα για να πραγματοποιήσετε το όνειρο σας»

Το Shazam, μια εφαρμογή smartphone που σας δίνει το όνομα και τον καλλιτέχνη πίσω από τη μουσική που παίζει γύρω σας, ιδρύθηκε το 1999 από τους Mukherjee, Chris Barton, Philip Inghelbrecht και Avery Wang. Έγραψαν το λογισμικό ανάλυσης ήχου που επέτρεπε στο πρόγραμμα να αναγνωρίσει οποιοδήποτε τραγούδι – αλλά η υπηρεσία ήταν πολύ διαφορετική τότε.

Photo By @shazam On Instagram

Όταν κυκλοφόρησε το 2002, το Shazam είχε 1 εκατομμύριο τραγούδια στη βάση δεδομένων του και χρειάστηκε 15 δευτερόλεπτα για να επεξεργαστεί το αίτημα ενός χρήστη. Σήμερα, μπορεί να χρειαστούν μόλις δύο δευτερόλεπτα για να «χτενιστούν» τραγούδια 30 εκατομμυρίων και μπορεί να αντεπεξέλθει σε remix μουσική, στον θόρυβο του φόντου αλλά και στις διάφορες εκδόσεις και διασκευές ενός τραγουδιού.

Στα τέλη της δεκαετίας του '90, δεν υπήρχαν smartphone, δεν υπήρχαν εφαρμογές και το iTunes δεν είχε ακόμη εφευρεθεί. Για να χρησιμοποιήσουν το Shazam, οι άνθρωποι θα καλούσαν έναν αριθμό, θα έβαζαν το τηλέφωνό τους στο ραδιόφωνο και μετά θα λάμβαναν ένα μήνυμα που προσδιορίζει το τραγούδι. Ήταν περίεργο, αλλά η τεχνολογία έπαιρνε το χρόνο της για να φτάσει στο όραμα της Shazam για το μέλλον.

Photo By @shazam On Instagram

«Μπορούσαμε να δούμε από αναφορές έρευνας ότι θα μπορούσατε να έχετε πρόσβαση στο Διαδίκτυο στο τηλέφωνό σας, αλλά δεν υπήρχε ακόμη», λέει ο Mukherjee. «Χρειάστηκαν τα πάντα για να συμβούν αυτά τα πράγματα. Θα λέγαμε «Πού είναι αυτά τα τηλέφωνα;» Δεν λέω ότι είχαμε προβλέψει το iPhone, αλλά ήταν ένα gamechanger. Το Shazam έγινε μια πραγματικά προφανής εμπειρία χρήστη μετά την κυκλοφορία της εφαρμογής».

Όπως πολλές επιχειρήσεις, έτσι και το Shazam επινοήθηκε από δύο φίλους που διαπραγματεύονται υψηλές ιδέες. Ο Barton, απογοητευμένος από το γεγονός ότι δεν μπορούσε ποτέ να αναγνωρίσει τραγούδια, αποφάσισε ότι αν είχαν συνεργασίες με ραδιοφωνικούς σταθμούς, σίγουρα διαφήμιση στον αέρα, θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν το τραγούδι και να πουλήσουν μουσική στους ακροατές. Ο Mukherjee δεν ήταν σίγουρος για το επιχειρηματικό μοντέλο, αλλά βρήκαν μια ευκαιρία ούτως ή άλλως.

Photo By The Guardian - Από αριστερά προς τα δεξιά: Dhiraj Mukherjee, Chris Barton, Avery Wang και Philip Inghelbrecht

«Δεν είχαμε την τεχνολογία και δεν ξέραμε πώς θα βγάζαμε χρήματα», λέει. «Αλλά, παρόλα αυτά, αποφάσισα να εγκαταλείψω τη δουλειά μου στη τεχνολογική startup Viant και να ξεκινήσω μαζί του την επιχείρηση. Σκέφτηκα ότι θα βρίσκαμε ένα επιχειρηματικό μοντέλο. Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι θα βρίσκαμε έξι διαφορετικά».

Η αναζήτηση ενός κερδοφόρου επιχειρηματικού μοντέλου αφορά ιδιαίτερα τις νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνολογίας. Παρά το γεγονός ότι η αξία του ήταν 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2015, αλλά το Shazam πέρασε στην κερδοφορία, κυρίως χάρη στα διαφημιστικά έσοδα.

Photo By Medium - Chris, Philip and Dhiraj, Hyde Park στο Λονδίνο

Στην αναζήτησή της για ένα λειτουργικό μοντέλο, η εταιρεία φλέρταρε με μηνύματα κειμένου αντίστροφης χρέωσης (το 50% των οποίων θα κρατούσαν οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας), συναλλαγές με εταιρείες ήχου κλήσης και κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων και συμφωνίες θυγατρικών με το iTunes – κάτι που έδωσε στην Apple πολλά χρήματα , αλλά ήταν λιγότερο επωφελείς για το Shazam.

Δεν ήταν εύκολη περίοδος για τις εταιρείες τεχνολογίας. «Αναπτύσσαμε μια επιχείρηση σε μια αγορά που κατέρρεε», δήλωσε ο Mukherjee. «Η φούσκα του Διαδικτύου έσκασε το 2000 και υπήρχαν νεοφυείς επιχειρήσεις που κατέρρευσαν παντού».

Photo By Medium - Ο Avery δουλεύει στον αρχικό αλγόριθμο Shazam

Το Shazam συνέχισε να επεκτείνει τις δυνατότητές του με διάφορες επιπλέον λειτουργίες. Περιλάμβανε τη δυνατότητα ανίχνευσης τηλεοπτικών εκπομπών και διαφημίσεων, καθώς και συνεργασίες με διάφορες εταιρείες όπως η Saavn, Rdio, National CineMedia, Sun Broadcast Group, Snapchat και πολλές άλλες. Μέχρι το 2012, το Shazam είχε πάνω από 225 εκατομμύρια χρήστες σε 200 χώρες.

Το 2017, η Apple ανακοίνωσε την πρόθεσή της να αποκτήσει τη Shazam έναντι 400 εκατομμυρίων δολαρίων, και η συμφωνία επισημοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018. Έως και σήμερα, το Shazam έχει πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες εφαρμογών και έχει αναγνωρίσει περισσότερα από 12 δισεκατομμύρια τραγούδια και παραστάσεις με ετικέτες.

Photo By Medium - Σε πρώτο πλάνο ο Chris, Dhiraj και Avery

Το Shazam είναι διαθέσιμο σε πολλές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των iOS, Android, Mac, Apple Watch και Android Wear, καθώς και στον ιστό. Μπορείτε να αναγνωρίσετε ένα τραγούδι ή μια εκπομπή ενεργοποιώντας το μικρόφωνο της συσκευής σας και πατώντας το αντίστοιχο κουμπί στην ιστοσελίδα του Shazam. Η εφαρμογή είναι δωρεάν για λήψη και χρήση, χωρίς κρυφές χρεώσεις. Ωστόσο, αν επιλέξετε να αγοράσετε τραγούδια, θα πρέπει να πληρώσετε για αυτά. Η εφαρμογή η ίδια είναι δωρεάν.

Ο Chris Barton είχε δηλώσει πως, από την πρώτη μέρα, το Shazam ήταν μια εφαρμογή. Στην πραγματικότητα, η Apple ήθελε να παρουσιάσει εκπληκτικά πράγματα που θα έδειχναν το νέο της τηλέφωνο - σε αυτό το σημείο, το iPhone είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο. Έτσι, κατά τη διάρκεια εκείνης της χρονιάς, προσέγγισαν διάφορες εταιρείες, μερικές από αυτές, για παράδειγμα, εταιρείες τυχερών παιχνιδιών. 

Photo By Medium - Ιδρυτές Shazam: Philip Indelbrecht, Avery Wang, Charis Barton, Dheeraj Mukherjee

Και έτσι το Shazam ήταν ακριβώς στα εγκαίνια του καταστήματος εφαρμογών. Και είχαν αμέσως αυτήν την ιδέα της κατάταξης εφαρμογών με βάση τη δημοτικότητα. Και τότε το κατάστημα εφαρμογών απλώς μεγάλωσε, και μεγάλωσε, και μεγάλωσε, και μεγάλωσε και μεγάλωσε με όλο και περισσότερες εφαρμογές, και όλο και περισσότερους ανθρώπους και όλο και περισσότερα τηλέφωνα. Και υπήρχε και το Shazam, μόλις έμεινε εκεί σε αυτό το top 20 ή ακόμα και στο top 100. Διέφερε ανά χώρα και ώρα, αλλά παρέμενε πάντα μια από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές.

Ήταν τόσο ικανοποιητικό για τον Barton να το βλέπει να μεγαλώνει, αυτό είναι τώρα εκεί έξω, και οι άνθρωποι το χρησιμοποιούν, και η επίγνωση είναι απίστευτη.

Photo By VistaCeate

Ο ίδιος είχε πει, «Θυμάμαι ότι μπήκα σε ένα παντοπωλείο και μετά ξαφνικά, ακριβώς μπροστά μου στην ουρά, ένα άτομο μου λέει, "Τι είναι αυτό το τραγούδι;" Και το άτομο πίσω από τον πάγκο λέει, «Βρες το από το Shazam». Και όλη αυτή η αλληλεπίδραση συμβαίνει ακριβώς μπροστά μου. Και αυτές οι στιγμές είναι τόσο ικανοποιητικές».

Και συνέχισε, «Και τελικά, όταν νοιάζεσαι τόσο βαθιά για αυτό το μωρό με το οποίο είσαι τόσο εμμονή, έχει σημασία πού θα καταλήξει. Και το γεγονός ότι κατέληξε στην Apple με έκανε τόσο χαρούμενο. Το πρώτο πράγμα που έκαναν ήταν να αφαιρέσουν όλη τη διαφήμιση. Χρειαζόμασταν διαφήμιση. Αυτό ήταν το τελευταίο από τα επιχειρηματικά μοντέλα που φτάσαμε και κατέληξε να γίνει η κύρια ροή εσόδων μας επειδή έπρεπε να επιβιώσουμε. Αλλά η Apple δεν χρειαζόταν τα διαφημιστικά έσοδα. Έτσι, απλώς το αφαίρεσαν και στη συνέχεια η εφαρμογή έγινε ακόμα πιο καθαρή, πιο γρήγορη και πιο όμορφη. Και ταίριαξε τόσο καλά με την Apple. Οπότε χάρηκα από την πρώτη μέρα που, κατέληξε εκεί».

NEWS: Τελευταία Ενημέρωση

The McKinsey Files of Cyprus

The McKinsey Files of Cyprus

O Γιώργος Τσόπελας και ο Λευτέρης Χαραλάμπους στο Green Agenda Cyprus Summit
newsroom must
 |  NEWS