ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: Αέρινη παντελόνα, απλό μπλουζάκι, layered κολιέ και mules
 

Πληρώνω χωρίς να θυμάμαι γιατί: Εσύ πόσες συνδρομές έχεις;

Από το Netflix και το Spotify μέχρι apps που δεν άνοιξες ποτέ, το subscription fatigue είναι αληθινό και χρεώνεται κάθε μήνα.

Μαρία Καραμάνου

Μαρία Καραμάνου

Δεν ξέρω τι με έπιασε εκείνο το απόγευμα, ίσως μια κρίση συνείδησης, ίσως το γεγονός ότι η κάρτα μου είχε χτυπήσει κόκκινο χωρίς να θυμάμαι πού ακριβώς πήγαν όλα αυτά τα λεφτά. Άνοιξα το e-banking με σκοπό να κάνω μια ενδοσκόπηση τύπου «πού πάει ο μισθός μου», με τη σχετική αυτοπεποίθηση ότι «εντάξει, δε χαλάω πολλά». Δύο ώρες μετά, βρισκόμουν αγχωμένη, κρατώντας μια λίστα με… 10 ενεργές συνδρομές.

Από μουσική και τηλεόραση μέχρι εφαρμογές διατροφής που δεν χρησιμοποιώ και πλατφόρμες με άρθρα που «θα διαβάσω όταν έχω χρόνο» (δεν έχω ποτέ). Και δεν είμαι η μόνη. Έχω έναν φίλο, ας τον πούμε Χ, ο οποίος κυριολεκτικά έχει συνδρομή σε ό,τι πλατφόρμα κυκλοφορεί. Disney+, Netflix, Apple TV+, Amazon Prime, YouTube Premium, Spotify, Foody, Apple Music και… τουλάχιστον τρεις για ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Όταν του το επεσήμανα, μου απάντησε απλά: «Είναι σαν να πληρώνω για να έχω επιλογές». Ναι, οκ. Αλλά οι επιλογές σου κοστίζουν σαν δεύτερος λογαριασμός της ΑΗΚ στο τέλος του μήνα.

Καλωσήρθες στο «Subscription Fatigue»

Υπάρχει και επίσημη ονομασία πλέον, «Subscription Fatigue». Η κόπωση και η σύγχυση από την υπερβολική πληθώρα μηνιαίων συνδρομών που έχουν διεισδύσει σχεδόν σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Κάποτε είχες Netflix και ήσουν κομπλέ. Τώρα νιώθεις ότι, αν δεν έχεις τουλάχιστον 3-4 πλατφόρμες, είσαι «εκτός». Πλέον ακόμα και οι εφαρμογές ύπνου, τα mobile games, τα eBooks, τα διατροφικά πλάνα και τα εργαλεία παραγωγικότητας ζητούν «μόνο 2.99 τον μήνα». Και μόλις χαλαρώσεις, σου έρχεται το notification: «Το ποσό των 89€ χρεώθηκε για ετήσια ανανέωση Premium Plan». Και λες: «Ποιο plan; Τι ανανέωση;»

Η ψευδαίσθηση του «λίγο-λίγο» που τελικά σε ρουφάει

Όταν ξεκινάς, όλα μοιάζουν μικρά και διαχειρίσιμα. Ένα 5ευρω εδώ, ένα 6.99 εκεί, μικρές καθημερινές «επενδύσεις» στην ευκολία σου. Αλλά όταν τα βάλεις κάτω, αυτό το λίγο-λίγο γίνεται ένα γεμάτο μηνιάτικο που φεύγει χωρίς να το ακουμπήσεις και μάλιστα, σε πολλά από αυτά πληρώνεις για την προοπτική να τα χρησιμοποιήσεις, όχι επειδή τα χρησιμοποιείς πραγματικά. Το Netflix υπάρχει «για να έχεις να βλέπεις», αλλά η πραγματικότητα είναι πως καταλήγεις να βλέπεις TikTok, Instagram Reels και unboxing videos στο YouTube.

Για να μην μιλάμε θεωρητικά, ας δούμε κάποιες από τις πιο διαδεδομένες συνδρομές στην Κύπρο και ίσως ανακαλύψεις μερικές που δεν ήξερες καν ότι πληρώνεις:

Ψυχαγωγία και Streaming

Netflix
Apple TV+
Amazon Prime Video
YouTube Premium
Spotify / Apple Music
Apple Arcade (για games)

Φαγητό και Delivery Apps

Foody Pro
Wolt+
Revolut Pro 

Social Media, εργαλεία και εφαρμογές

Telegram Premium
X (πρώην Twitter) Premium
Linktree Pro
Viber Out Credits
Outlook Premium / Office 365

Mobile και Lifestyle Apps

FaceApp Pro
Tinder Plus/Gold
Flow και P.C (περίοδος/υγεία)
ChatGPT Plus

Business και εργασία

LinkedIn Premium
iCloud Storage / Google One
Adobe Creative Cloud / Canva Pro

Extras από Apple

iTunes αγορά ή συνδρομές
Apple One (πακέτο: Music, Arcade, TV+, iCloud)

Τι λένε όμως οι αριθμοί;

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Forbes (2024):

Ο μέσος Ευρωπαίος χρήστης έχει 6,5 ενεργές συνδρομές.

Το 42% των συνδρομητών ξεχνάει τουλάχιστον μία υπηρεσία την οποία εξακολουθεί να πληρώνει.

Το 62% δηλώνει ότι θέλει να ακυρώσει κάποιες, αλλά δεν βρίσκει χρόνο ή δεν θυμάται ποιες χρησιμοποιεί.

Η μέση μηνιαία δαπάνη για συνδρομές ξεπερνά τα 75 ευρώ.

Το 1/3 των χρηστών δεν έχει κάνει ποτέ «audit» των συνδρομών του.

Η παγίδα του «δεν θέλω να νιώθω αποκλεισμένος»

Είναι και το λεγόμενο FOMO (Fear Of Missing Out) που παίζει ρόλο. Αν δεν έχεις Apple TV+, δεν είδες το «Severance». Αν δεν έχεις Netflix, χάνεις όλα τα viral που συζητιούνται στο γραφείο. Αν δεν έχεις Spotify Premium, κάθε 4 τραγούδια πετάγεται διαφήμιση για συνδρομή.
Και γιατί να μην πληρώσεις 2.99 τον μήνα για ηρεμία; Και γιατί να μη βάλεις άλλη μία για βιβλία; Και γιατί όχι και μία για remote workouts, δεν θα ξαναπάρω personal trainer.

Το αποτέλεσμα;

Κάποια στιγμή, απλά δεν ξέρεις τι πληρώνεις. Αρχίζεις να ζεις με τη λογική «ό,τι φεύγει, φεύγει» και ελπίζεις να έχεις θυμηθεί να ακυρώσεις εγκαίρως εκείνο το trial που έκανες στις 22 Μαρτίου (spoiler: δεν το έχεις ακυρώσει).

Οπότε… αξίζουν οι συνδρομές τα λεφτά τους; Ναι, όταν σου προσφέρουν πραγματική αξία. Όχι, όταν τις έχεις από συνήθεια, φόβο ή... επειδή σε ξεγέλασε το πρώτο free trial. Αν ένα app σε βοηθά να κοιμάσαι καλύτερα, ένα streaming σου δίνει έμπνευση ή μια πλατφόρμα σε μορφώνει και σε ανεβάζει τότε σίγουρα αξίζει. Αν όμως έχεις 8 συνδρομές video και περνάς τη μέρα στο Instagram, μάλλον κάτι πρέπει να επανεξετάσεις.

Τι μπορείς να κάνεις;

Κατέγραψε όλες τις συνδρομές σου σε μία λίστα. Θα εκπλαγείς.

Σημείωσε πόσο τις χρησιμοποιείς ανά εβδομάδα. Μηδέν χρήση; Μηδέν ευρώ.

Δοκίμασε να ακυρώσεις κάποιες συνδρομές για έναν μήνα. Αν σου λείψουν, επανεγγράφεσαι πολύ εύκολα. 

Δες αν υπάρχουν family/group plans. Πλήρωνε λιγότερα με παρέα.

Το να έχεις επιλογές είναι ωραίο αλλά όχι αν σε κάνουν να ξεμένεις στα μέσα του μήνα

Αν κάτι κατάλαβα από εκείνη τη λίστα συνδρομών, είναι ότι πολλές φορές πληρώνουμε για τη δυνατότητα, όχι για τη χρήση. Και αυτό, μακροπρόθεσμα, είναι μια παγίδα. Αν πρόκειται να πληρώνεις 80€ τον μήνα, τουλάχιστον φρόντισε να το κάνεις με επίγνωση και όχι επειδή ξέχασες να ακυρώσεις εκείνο το app που υποσχόταν να σου αλλάξει τη ζωή… και το μόνο που έκανε ήταν να σου αδειάσει την κάρτα.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Deloitte Digital (2024):

Το 51% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι αισθάνεται «υπερφορτωμένο» από τις συνδρομές που έχει.

Το 33% των χρηστών δηλώνει ότι έχει χρεωθεί συνδρομές που δεν θυμόταν πως είχε.

Οι Gen Z χρήστες είναι οι πιο επιρρεπείς σε trial traps και digital impulse buys, με μέσο όρο 9 ενεργές συνδρομές.

Εσύ λοιπόν… πόσες συνδρομές έχεις; 

WKND BY MUST: Τελευταία Ενημέρωση

X