
Μαρία Σάββα
Είναι λούτρινο κουκλάκι. Είναι μπρελόκ για τσάντα. Είναι συλλεκτικό αντικείμενο που πρόσφατα πωλήθηκε για εξαψήφιο ποσό. Γνωρίστε λοιπόν το Labubu, μία από τις πιο διάσημες προσωπικότητες του 2025, το οποίο είναι λατρεμένο τόσο από παιδιά όσο και από ενήλικες fashion lovers, trend setters και όχι μόνο.
Τα Labubu κυκλοφορούν σε διάφορα μεγέθη, τόσο ως φιγούρες όσο και ως λούτρινα κουκλάκια, αλλά τα πιο δημοφιλή διατίθενται σε «Blind Box» -στα οποία δεν ξέρεις τι χρώμα labubu σε περιμένει- και είναι ιδιαίτερα αγαπητά μεταξύ των νέων ενηλίκων. Θεωρούνται μόδα και συχνά τα κρεμάνε σε τσάντες ή ζώνες.
Το αν αυτά τα παιχνίδια είναι όντως «χαριτωμένα» είναι υποκειμενικό. Όμως δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα τριχωτά τους σώματα και τα σκανδαλιάρικα, γεμάτα δόντια χαμόγελά τους έχουν εξελιχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο, με ουρές έξω από καταστήματα παιχνιδιών, εξάντληση αποθεμάτων μέσα σε μερικά λεπτά στο διαδίκτυο και τιμές μεταπώλησης διπλάσιες ή τριπλάσιες από την αρχική.
Πριν μερικές βδομάδες, ένα Labubu σε φυσικό μέγεθος πωλήθηκε για περισσότερα από 170.000 δολάρια στην πρώτη δημοπρασία τέχνης αφιερωμένη αποκλειστικά στο Labubu, η οποία φιλοξενήθηκε από τον οίκο Yongle στην Κίνα. Σύμφωνα με τη Yongle, στη δημοπρασία συμμετείχαν σχεδόν 1.000 πλειοδότες.
Η προέλευση του ονόματος «Labubu»
Πριν γίνουν πολυπόθητα συλλεκτικά, τα Labubu ήταν χαρακτήρες παραμυθιών που δημιούργησε ο καλλιτέχνης Kasing Lung.
Ο Lung, γεννημένος στο Χονγκ Κονγκ, μετακόμισε στην Ολλανδία σε ηλικία 7 ετών, όπου αγάπησε τα σκανδιναβικά παραμύθια, ιδίως εκείνα που αφορούν ξωτικά. Εμπνευσμένος από τη μαγεία αυτών των ιστοριών, δημιούργησε το 2015 μια εικονογραφημένη σειρά βιβλίων με τίτλο The Monsters, η οποία παρουσίαζε μια παιχνιδιάρικη φυλή από θηλυκά ξωτικά που ονομάζονται Labubus.
«Γι’ αυτό ήθελα να δημιουργήσω κάτι που πάντα ένιωθα ότι υπήρχε μέσα μου», δήλωσε σε συνέντευξή του στο CGTN Europe τον Μάρτιο. «Είναι απίστευτο που το αγαπούν τόσοι πολλοί άνθρωποι».
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα Labubus είναι καλοσυνάτα και πρόθυμα να βοηθήσουν, αν και οι καλές τους προθέσεις μερικές φορές οδηγούν σε χάος. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 100 διαφορετικά Labubus στη σειρά. Σε μία από τις ιστορίες, ένα Labubu έχει σχέση με έναν ντροπαλό σκελετό που ονομάζεται Tycoco και συχνά του κάνει πειράγματα.
Πώς το Labubu εξελίχθηκε παγκόσμιο φαινόμενο
Μετά την κυκλοφορία της τριλογίας The Monsters, ο Lung λάνσαρε και μια σειρά καλλιτεχνικών παιχνιδιών βασισμένων στους χαρακτήρες του. Ωστόσο, η παγκόσμια φρενίτιδα δεν ξεκίνησε παρά μόνο όταν συνεργάστηκε με την κινεζική εταιρεία POP MART, το 2019.
Σύμφωνα με την POP MART, τα έσοδα από την πρώτη σειρά Monsters «έσπασαν κάθε ρεκόρ πωλήσεων στην κατηγορία των art toys». Έκτοτε, τα Labubu έχουν εντοπιστεί σε τσάντες διασημοτήτων όπως η Dua Lipa, η Rihanna και η Lisa των BLACKPINK.
Οι κούκλες Labubu κυκλοφορούν σε διάφορα χρώματα και πωλούνται σε «Blind Boxes», δηλαδή κουτιά στα οποία δεν γνωρίζεις ποια φιγούρα περιέχεται μέχρι να το ανοίξεις. Η έκπληξη και η πιθανότητα να βρεις μια σπάνια «μυστική» φιγούρα είναι μέρος της γοητείας τους.
Στις ΗΠΑ, ένα κουτί Labubu κοστίζει 27,99 δολάρια. Όμως η υψηλή ζήτηση οδηγεί τις τιμές μεταπώλησης στα ύψη. Στο eBay, ένα σπάνιο Chestnut Cocoa Labubu μπορεί να ξεπεράσει τα 149 δολάρια.
Η παγκόσμια τρέλα για τα Labubu έχει δημιουργήσει επίσης αγορές για ρούχα κούκλας και για απομιμήσεις, οι οποίες αποκαλούνται πλέον «Lafufu».
Τι αποκαλύπτει η μανία με τα τυφλά κουτιά για τους σημερινούς καταναλωτές;
Η έννοια του «Blind Box» δεν είναι καινούρια. Αγγίζει μια διαχρονική γοητεία με το μυστήριο και την τύχη, σύμφωνα με τη Michelle Parnett-Dwyer, επιμελήτρια στο Strong Museum of Play στη Νέα Υόρκη.
«Θυμηθείτε τα δώρα στα κουτιά δημητριακών, τα παιχνίδια-κάψουλες από τα μηχανήματα ή τις ιαπωνικές "σακούλες τύχης", που είναι σφραγισμένες σακούλες με τυχαία αντικείμενα, μέθοδος που χρησιμοποιούν οι έμποροι για να ξεφορτωθούν στοκ», εξηγεί η Parnett-Dwyer. Ακόμα και οι συλλεκτικές κάρτες, όπως οι Pokémon ή Yu-Gi-Oh!, προσφέρουν παρόμοιο ενθουσιασμό.
«Πιστεύω πως πολλές από αυτές τις τάσεις έχουν τις ρίζες τους στη νοσταλγία της παιδικής ηλικίας», προσθέτει, ενώ καταλήγει λέγοντας ότι η επαφή με το εσωτερικό μας παιδί είναι τελικά κάτι θετικό: «Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για όλους, σε κάθε ηλικία. Μας βοηθά να συνδεθούμε μεταξύ μας. Και με έναν τρόπο -όσο κλισέ κι αν ακούγεται- μας βοηθά να παραμένουμε νέοι».
@vanessa.h.lopez Let’s unbox the whole set of the new labubu the monsters big into energy V3 series. I really want the secret!! #asmr #asmrsounds #asmrvideo #asmrtiktoks #labubu #labubuthemonsters #labububigintoenergy #labubuhaveaseat #labubumacarons #labubuunboxing #bigintoenergylabubu #popmart #popmartunboxing #popmartblindbox #blindbox @POP MART US SHOP @POP MART US Localshop @POP MART US original sound - Vanessa Lopez
Τα Labubu σε αριθμούς
Αν και ακριβής αριθμός πωληθέντων Labubu παγκοσμίως δεν έχει δημοσιοποιηθεί, η σειρά «The Monsters», με κύριο χαρακτήρα τον Labubu, απέφερε στην Pop Mart έσοδα άνω των 420 εκατομμυρίων δολαρίων, αντιπροσωπεύοντας το 24% των συνολικών εσόδων της για το 2024.
Η περιοχή που απέδωσε τα περισσότερα σε έσοδα εκτός Κίνας ήταν η Νοτιοανατολική Ασία (κυρίως η Ταϊλάνδη), με τζίρο περίπου 78,4 εκατ, δολάρια, το υψηλότερο ανάμεσα στις διεθνείς περιοχές.
Το πιο ακριβό Labubu που πουλήθηκε είναι μια ανθρώπινη έκδοση σε μέγεθος ζωγραφισμένη σε μέντα, ύψους 131 εκ., η οποία πωλήθηκε σε δημοπρασία στο Πεκίνο το καλοκαίρι του 2025 για περίπου 170 000 δολάρια.