
Ριάνα Στυλιανού
Η Κατερίνα Πασχαλίδου είναι από τους δημιουργούς που σε κάνουν να χαμογελάς με τον ενθουσιασμό και την αγάπη τους για τη μόδα. Μόλις αποφοίτησε από το φημισμένο Istituto Marangoni στο Μιλάνο, και η πρώτη της συλλογή δείχνει ήδη μια ξεκάθαρη ταυτότητα. Με τίτλο «Cornaro», η συλλογή της αντλεί έμπνευση από την κυπριακή κουλτούρα — από την παράδοση της υφαντικής μέχρι τις μορφές της ιστορίας, όπως η τελευταία βασίλισσα της Κύπρου, Αικατερίνη Κορνάρο.
Αυτό που κάνει την Κατερίνα να ξεχωρίζει είναι η διάθεση να γεφυρώσει κόσμους. Στη διαδικασία δημιουργίας αυτής της συλλογής, συνεργάστηκε με υφάντριες, κεραμίστες και τεχνίτες από Ιταλία και Κύπρο. Το αποτέλεσμα; Μια συλλογή που μιλάει για το παρελθόν, αλλά ζει ολοκληρωτικά στο σήμερα.
Εμείς μιλήσαμε μαζί της λίγο πριν ανοίξει τα φτερά της στον κόσμο της μόδας, για να μάθουμε πώς γεννήθηκε αυτή η ξεχωριστή συλλογή και τι σημαίνει γι’ αυτήν να φέρνει το «Made in Cyprus» στο ίδιο επίπεδο με το «Made in Italy».
Η συλλογή σου ενσωματώνει στοιχεία από την κυπριακή κουλτούρα. Τι σε ενέπνευσε περισσότερο να το κάνεις;
Η αγάπη μου για τη χώρα μου, καθώς και το ενδιαφέρον μου για το πώς στοιχεία της κυπριακής κουλτούρας συνδέονται με το δεύτερο μου σπίτι, την Ιταλία. Ήθελα να προβάλω τις ομοιότητες των δύο χωρών. Δυο από τις πιο σημαντικές είναι το craftsmanship και η παράδοση στην υφαντουργία. Είναι σημαντικό για εμένα να αναδείξω το «Made in Cyprus», έτσι όπως είναι σήμα κατατεθέν υπεροχής το «Made in Italy». Επίσης, η έμπνευσή μου από την τελευταία βασίλισσα της Κύπρου, την Αικατερίνη Κορνάρο, η οποία ήταν από τη Βενετία, έπαιξε μεγάλο ρόλο στη συλλογή μου, γι’ αυτό και ο τίτλος της, «Cornaro».
@must.com.cy Cornaro: Μια συλλογή μόδας εμπνευσμένη από την τελευταία βασίλισσα της Κύπρου Η Κατερίνα Πασχαλίδου είναι από τους δημιουργούς που σε κάνουν να χαμογελάς με τον ενθουσιασμό και την αγάπη τους για τη μόδα. Μόλις αποφοίτησε από το φημισμένο Istituto Marangoni στο Μιλάνο, και η πρώτη της συλλογή δείχνει ήδη μια ξεκάθαρη ταυτότητα. Με τίτλο «Cornaro», η συλλογή της αντλεί έμπνευση από την κυπριακή κουλτούρα — από την παράδοση της υφαντικής μέχρι τις μορφές της ιστορίας, όπως η τελευταία βασίλισσα της Κύπρου, Αικατερίνη Κορνάρο. Διαβάστε περισσότερα στο must online
original sound - mustcy
Πώς προέκυψε η συνεργασία σου με την υφάντρια Κατερίνα Ευστρατίου και πώς δημιουργήθηκαν τα μοναδικά υφάσματα για τη συλλογή σου;
Την Κατερίνα μου την ανέφερε μια γνωστή μας πέρυσι τον Απρίλιο, όταν ήρθα Κύπρο, καθώς έκανα έρευνα για τη συλλογή μου, και την προσέγγισα αμέσως ώστε να συναντηθούμε από κοντά. Από την πρώτη μας συνάντηση κατάλαβα ότι είναι ένα άτομο το οποίο μπορώ να εμπιστευτώ και να συνεννοηθώ εύκολα, κάτι πολύ σημαντικό σε μια συνεργασία μεταξύ σχεδιαστή και τεχνίτη. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε να παράγουμε δείγματα χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά, όπως βαμβάκι, λινό, βισκόζη και δέρμα σε μορφή κορδονιού. Μετά από συνεχή επικοινωνία, αρκετά εμπόδια αλλά και σκληρή δουλειά, καταφέραμε να παράξουμε 9 διαφορετικά υφαντά, για τα οποία χρειάστηκαν σχεδόν 500 ώρες εργασίας στο στούντιο της Κατερίνας — κάτι που θυμάμαι ότι άφησε άφωνους τους καθηγητές μου στο Μιλάνο. Είμαι τόσο χαρούμενη για τη συνεργασία μου με την Κατερίνα, λόγω της οργάνωσής της, της μαστοριάς της αλλά και της καλοσύνης της.
Υπάρχει κάποιο παραδοσιακό μοτίβο ή τεχνική από την Κύπρο που ξεχώρισες και ήθελες να αναδείξεις στη συλλογή σου;
Η παραδοσιακή τεχνική ύφανσης στον αργαλειό, η οποία είναι η βάση της υφαντικής τέχνης στην Κύπρο και μεγάλο κομμάτι της κυπριακής παράδοσης, ήταν για εμένα έμπνευση για να δημιουργήσω μαζί με την Κατερίνα μοναδικά υφαντά υψηλής ποιότητας για τη συλλογή μου. Επίσης, εκτός από τα υφαντά, χαρακτηριστικά της συλλογής είναι και τα κεραμικά που δημιούργησα σε συνεργασία με το «Scratch that Studio» στη Λευκωσία. Με την Έφη και τον Kaupo, οι οποίοι είναι οι δημιουργοί του στούντιο, φτιάξαμε μικρά πλακάκια κεραμικών που ήταν σφραγισμένα με τα πέταλα της «μαργαρίτας της αθασωτής», ένα μοτίβο από τα λευκαρίτικα κεντήματα. Τα πλακάκια ήταν σφραγισμένα με custom made σφραγίδα από μπρούντζο, στο σχήμα των πετάλων. Ακόμη, ένα άλλο κεραμικό της συλλογής είναι μια κούζα, φτιαγμένη στο χέρι, η οποία βάφτηκε με συγκεκριμένο τρόπο ώστε να τη φέρουμε στο σήμερα από άποψη αισθητικής. Εμπνευσμένη από το σχήμα της κούζας, ήθελα να δημιουργήσω κάτι παρόμοιο σε δέρμα, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται περισσότερο σαν αξεσουάρ μόδας. Έτσι λοιπόν, με τη βοήθεια του καλού μου φίλου και έμπειρου τεχνίτη δέρματος Ρομπέρτο στο Μιλάνο, φτιάξαμε μια τσάντα σε σχήμα κούζας.
Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις στο να συνδυάσεις παραδοσιακά στοιχεία με σύγχρονο design;
Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να δημιουργήσω κάτι που να κλίνει σε μόδα και όχι σε ενδυμασία. Αυτό είχα πάντα στο μυαλό μου, αφού ήταν πολύ σημαντικό για μένα σαν μαθήτρια, και τώρα σαν νέα σχεδιάστρια μόδας, να μάθω να τα ξεχωρίζω και πάντοτε να φέρνω ό,τι σχεδιάζω στο σήμερα. Για παράδειγμα, σχεδιάζοντας την πήλινη κούζα, διάλεξα ένα συγκεκριμένο coating το οποίο την εκμοντερνίζει. Με τον ίδιο τρόπο, δημιουργώντας τη δερμάτινη τσάντα, επέλεξα ένα σύγχρονο δέρμα και χρώμα.
Πώς η εμπειρία σου στο Istituto Marangoni στο Μιλάνο διαμόρφωσε την αισθητική και τη δημιουργική σου προσέγγιση;
Η εμπειρία μου στο Marangoni ήταν φανταστική και μπορώ να πω ότι έμαθα πολύ περισσότερα από ό,τι φανταζόμουν στον τομέα της μόδας και όχι μόνο. Σ’ αυτό έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι αγαπητοί μου καθηγητές, οι οποίοι μας γνωρίζουν πρώτα σαν ανθρώπους και μετά σαν σχεδιαστές. Το Marangoni είναι ένα σχολείο που αφοσιώνεται στο Ready-to-Wear fashion (Prêt-à-Porter), αφού η φιλοσοφία του βασίζεται στην ισορροπία ανάμεσα στη δημιουργικότητα και την εμπορική βιωσιμότητα. Κατά τη γνώμη μου αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι ένας σχεδιαστής πρέπει να ξέρει να δημιουργεί συλλογές που όχι μόνο εκφράζουν το προσωπικό του όραμα, αλλά μπορούν να σταθούν και στο πλαίσιο της διεθνούς αγοράς, ανταγωνιζόμενες σε ποιότητα, ταυτότητα και εμπορική απήχηση.
Πρόσφατα συμμετείχες σε έναν διαγωνισμό και κατάφερες να μπεις στη shortlist ανάμεσα σε χιλιάδες συμμετοχές. Πώς ένιωσες όταν ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα;
Ναι, μόλις πήρα το email από το Real Leather Stay Different για τον διεθνή του διαγωνισμό, ήμουν σε σοκ και μπορώ να σας πω ακόμη πως τελευταία στιγμή έλαβα μέρος. Έχοντας δει τους όρους και τα απαιτούμενα του διαγωνισμού, δηλαδή ότι πρέπει τα ενδύματα ή αξεσουάρ να είναι 50% φτιαγμένα από δέρμα, αποφάσισα να λάβω μέρος δεδομένου ότι είχα ήδη ό,τι ζητούσαν. Έτσι, όταν μας ανακοίνωσαν τα αποτελέσματα ένιωσα ευγνώμων για όλη τη δουλειά του τελευταίου χρόνου αλλά και των ανθρώπων που δούλεψαν μαζί μου behind the scenes για αυτόν τον σκοπό.
Τι σε οδήγησε στο συγκεκριμένο αξεσουάρ που ξεχώρισε στον διαγωνισμό και ποιο είναι το concept πίσω από αυτό;
Το αξεσουάρ που ξεχώρισε είναι ένα scarf top, φτιαγμένο από ένα μονοκόμματο κομμάτι υφαντού από δέρμα και βαμβάκι, στο οποίο μετά κεντήθηκαν στο χέρι γυάλινες χάντρες. Το concept πίσω από αυτό είναι πώς ένα κομμάτι υφάσματος μπορεί να φορεθεί με διάφορους τρόπους και να ταιριάξει ομοιόμορφα σε διαφορετικούς τύπους σώματος. Το υφαντό του scarf top ύφανε η Κατερίνα, χρησιμοποιώντας τρία διαφορετικά χρωματιστά κορδόνια δέρματος, τα οποία δούλεψε με έναν συγκεκριμένο τρόπο ώστε η αλλαγή χρωμάτων να γίνεται σταδιακά. Συνολικά χρειάστηκαν 43 ώρες για τη δημιουργία αυτού του κομματιού.
Πώς βλέπεις τη σύνδεση της κυπριακής πολιτιστικής κληρονομιάς με τη διεθνή μόδα και το design;
Η κυπριακή πολιτιστική κληρονομιά παρέχει πλούσια πηγή έμπνευσης σε καλλιτέχνες και σχεδιαστές. Η ιστορία της χειροποίητης χειροτεχνίας μάς πάει πίσω πολλά χρόνια. Τα γεωμετρικά παραδοσιακά μοτίβα, όπως είναι τα φυθκιώτικα αλλά και τα λευκαρίτικα, μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία υφαντών και υλικών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για ρούχα ή αξεσουάρ, ακόμη και διεθνώς. Νιώθω όμως ότι δυστυχώς στην Κύπρο δεν κάνουμε αρκετά για αυτό, αφού παρόλη την πλούσια πολιτιστική μας κληρονομιά, δεν υπάρχουν αρκετές πλατφόρμες που να προωθούμε τις τέχνες και την παράδοσή μας στο εξωτερικό.
Τι συμβουλή θα έδινες σε νέους designers που θέλουν να συνδυάσουν παραδοσιακά στοιχεία με σύγχρονη αισθητική;
Να προσέχουν πάντα, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να μην θυμίζει costume αλλά μόδα του σήμερα. Μιλώντας μέσα από την εμπειρία μου, αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την επιλογή σιλουετών, χρωμάτων αλλά και από την επιλογή υλικών.
Μίλησέ μας για τη συλλογή σου. Αν μπορούσες να την χαρακτηρίσεις με 3 λέξεις ποιες θα ήταν αυτές.
Μαστοριά, Ποιότητα, Λεπτομέρεια. Η συλλογή «Cornaro» S/S26 αποτελείται από 6 total outfits με αξεσουάρ και είναι ένα πρότζεκτ που θα θυμάμαι για πάντα! Ονειρευόμουν από τότε που ξεκίνησα στο Marangoni το 2022, τη στιγμή που θα παρουσίαζα στις εξετάσεις την τελευταία μου συλλογή στο σχολείο, κάτι με το οποίο νομίζω πολλοί μαθητές σχεδίου μόδας μπορούν να ταυτιστούν. Ήξερα από τότε πως ήθελα να δημιουργήσω τα δικά μου custom υφάσματα και αξεσουάρ και έτσι έγινε. Εκτός από τα υφάσματα που δημιούργησα με την Κατερίνα, είχα την ευκαιρία να χρησιμοποιήσω και άλλα υλικά υψηλής αξίας, αλλά και εξωτικό δέρμα, το οποίο δουλέψαμε εξαιρετικά με τεχνίτες δέρματος στο Μιλάνο για να δημιουργήσουμε τα κομμάτια της συλλογής.
Μίλησέ μας για το μέλλον. Ποια είναι τα επόμενα βήματα που θέλεις να ακολουθήσεις τώρα που τελείωσες το πανεπιστήμιο;
Είμαι ανοιχτή σε ό,τι μου προσφέρει το μέλλον. Αυτή τη στιγμή δουλεύω πάνω στο thesis μου και μετά είμαι ενθουσιασμένη να ξεκινήσω να δουλεύω στον χώρο της μόδας, ώστε να μάθω όσα περισσότερα μπορώ από έμπειρους σχεδιαστές που θα βρω στον δρόμο μου. Προς το παρόν βρίσκομαι στο Μιλάνο, μια πόλη που αγαπώ και πλέον έχει γίνει το σπίτι μου, παρόλο που οι πιο αγαπημένοι μου άνθρωποι, η οικογένειά μου, είναι στην Κύπρο.
Θα έβλεπες τον εαυτό σου να επιστρέφει στην Κύπρο;
Σίγουρα στο εξωτερικό υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες στον τομέα της μόδας και θα μου άρεσε να δουλέψω εκεί. Εάν όμως στο μέλλον υπάρξουν ευκαιρίες στην Κύπρο, με χαρά θα επέστρεφα. Όπως είπα και προηγουμένως είμαι ανοιχτή σε ό,τι μου προσφέρει το μέλλον.