ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΦΟΡΑΜΕ: σατέν μπλούζα, midi φούστα και πέδιλα
 

Συναισθηματική νοημοσύνη: Το καλύτερο δώρο για τον εαυτό σας

Πόσο σημαντική είναι η ανάπτυξή της

Δωριάνα Κυριάκου

Το πιο πολυσυζητημένο θέμα των τελευταίων χρόνων στον κόσμο των Κοινωνικών επιστήμων ερευνητικά είναι η Συναισθηματική νοημοσύνη. Από τα πιο δύσκολα θέματα για έρευνα, καθώς οι τρόποι μέτρησής της δεν είναι καθόλου εύκολοι. Λογικό αν κανείς αναλογιστεί πως μπορούμε πραγματικά να μετρήσουμε το συναίσθημα; Υπάρχει κλίμακα; Αν ναι πόσο μεγάλη είναι σε ποσότητα;

Παρά του γεγονότος αυτού, πολλοί αν όχι όλοι όσοι ασχολούνται με τα θέματα της Ψυχολογίας θα σας διαβεβαιώσουν ότι η ανάπτυξή της είναι και πρόκειται να γίνει το κλειδί στις διαπροσωπικές σας σχέσεις. Είτε αυτές αφορούν την προσωπική ζωή, είτε την εργασιακή.

Τι είναι όμως η συναισθηματική νοημοσύνη:

Κυρίως η δυνατότητα κάποιος να αντιλαμβάνεται τα δικά του συναισθήματα και αυτά των άλλων, η παρακίνηση του εαυτού και η διαχείριση των συναισθημάτων με επιτυχία στις σχέσεις μας.

Αντί να μιλάμε για ένα μόνο χαρακτηριστικό όπως στο γενικό ορισμό της νοημοσύνης (μαθηματική, λεκτική, λύση προβλημάτων, ηθική κλπ.) η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να θεωρηθεί ως ένας μεγάλος όρος που αντικατοπτρίζει τουλάχιστον 20 κατηγορίες με κύριες την αυτοεπίγνωση (self-awareness), την αυτοδιαχείριση (self-management), την κοινωνική επίγνωση (social awareness) και τις κοινωνικές δεξιότητες (social skills).

Πώς μπορούμε λοιπόν να αυξήσουμε τα επίπεδά της:

1.Αύξηση της αυτοεπίγνωσης και του αυτοελέγχου

Να καταλαβαίνουμε και να γνωρίζουμε με ακρίβεια τον εαυτό μας και τα συναισθήματα που νιώθουμε. Ταυτόχρονα να αντιληφθούμε και να προσδιορίσουμε τις αντιδράσεις μας στες καταστάσεις, την ηθική μας και τα πιστεύω μας και την επίδραση που έχουν. Να μάθουμε να ελέγχουμε το προαναφερθέν συναίσθημα, ξέροντας πότε εμφανίζεται, και να το διαχειριζόμαστε.

2. Ενσυναίσθηση (empathy)

Να αποκτήσουμε τη γνώση του πως τα άτομα αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις. Ιδιαίτερα το πως νιώθουν σε συγκεκριμένες στιγμές και γεγονότα. Να βάζουμε δηλαδή τον εαυτό μας στη θέση του άλλου. Η διαδικασία αυτή γίνεται τόσο συναισθηματικά όσο και διανοητικά/γνωστικά.

3. Η τέχνη της στοχοπροσήλωσης:

Το άτομο πρέπει να διαθέτει τα στοιχεία που τον ωθούν κοντά στην προσωπική του φιλοσοφία. Να μπορεί να επικοινωνήσει και να διαμορφώσει το όραμά του στους άλλους. Οι πράξεις και τα λόγια μας θα πρέπει να είναι ένα με την φιλοσοφία της ζωής μας.

Έτσι μέσα από τη δουλειά και την προσπάθεια για την καλυτέρευση του εαυτού βοηθούμε ουσιαστικά στην αλλαγή που θα θέλαμε να δούμε και στην κοινωνία. Η απαλλαγή από τα taboo έχει ως βάση της την Ενσυναίσθηση. Γι’ αυτό και εμείς θα πρέπει να βάζουμε σαν κοινό παρονομαστή το πιο παλιό ρητό από όλα «έλα στη θέση μου».

HEALTH: Τελευταία Ενημέρωση