

Μαρία Καραμάνου
Από ψεύτικες αγγελίες για χαριτωμένα κουτάβια μέχρι διαφημίσεις-«φάντασμα» που υπόσχονται απίστευτες εκπτώσεις, η καθημερινότητα σε Facebook και Instagram φαίνεται να κρύβει πολύ περισσότερα από ό,τι αφήνει να φανεί. Η Meta, η μητρική εταιρεία των δύο δημοφιλέστερων social media πλατφορμών στον κόσμο, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο ενός ψηφιακού σκανδάλου, με τα περιστατικά διαδικτυακής απάτης να ξεπερνούν τις χιλιάδες κάθε μέρα.
Η ψηφιακή καθημερινότητά μας έχει γεμίσει «παγίδες»: παραπλανητικές διαφημίσεις, ψεύτικα προφίλ, προσφορές που δεν υπάρχουν, προϊόντα που δεν φτάνουν ποτέ. Στην Ελλάδα, μέχρι και 74χρονος πείστηκε ότι συνομιλούσε με τον «πρίγκιπα Παύλο», ενώ καταναλωτές διεθνώς πληρώνουν για προϊόντα που ούτε σχεδιάστηκαν, ούτε αποστάλθηκαν ποτέ.
Global crime rings are leveraging Meta's platforms, including Facebook and Instagram, to execute large-scale fraud, leading to a surge in bank fraud cases. Thes ...
— NewsTok: Short Videos News App, Multiple Languages (@newstok_ai) May 16, 2025
Read more https://t.co/5GA5FTH19L pic.twitter.com/y7ujA5DHhR
Από ράφια με μπαχαρικά μέχρι «προσφορές» σε κουτάβια, τα clickbaits έχουν γίνει πιο ευφάνταστα από ποτέ, αλλά και επικίνδυνα πιο πειστικά.
Σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα, το 70% των νέων διαφημιζόμενων στη Meta μέσα στο 2022 πρόβαλλαν απάτες ή προϊόντα κακής ποιότητας. Κι όμως, η εταιρεία επιτρέπει έως και 32 καταγγελίες πριν «κόψει» έναν απατεώνα από τις πλατφόρμες της.
Και δεν είναι μόνο τα ρομπότ ή οι αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί. Πολλά από αυτά τα δίκτυα απάτης λειτουργούν με πραγματικούς ανθρώπους, ακόμα και θύματα εμπορίας ανθρώπων, όπως καταγγέλλει πρώην εισαγγελέας. Άνθρωποι αναγκάζονται να εργάζονται κάτω από απάνθρωπες συνθήκες για να στήνουν «εταιρείες-βιτρίνες» που ξεγελούν καταναλωτές παγκοσμίως.
Παρότι η Meta δηλώνει πως εργάζεται για να «καταπολεμήσει την επιδημία απάτης» και αναφέρει ότι διέγραψε πάνω από 2 εκατ. ύποπτους λογαριασμούς το 2024, πρώην εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι το θέμα αντιμετωπίζεται ακόμα εσωτερικά ως «χαμηλής σοβαρότητας».
- Eurovision: Η στιγμή που η παρουσιάστρια φόρεσε τα γυαλιά της Κλαυδίας
- VODA.ai: Η τεχνητή νοημοσύνη προβλέπει τις διαρροές στο δίκτυο νερού
- Η δήλωση της Κλαυδίας μετά την πρόκριση στον τελικό της Eurovision
- Αντιδράσεις για την απαγόρευση της σημαίας του Pride στη Eurovision
- Γ. Καμπέρης, Ν. Αργυρού, Γ. Λουκά, Η.Κόκκινος στο Green Agenda