ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: Φούξια σατέν πουκάμισο, denim φούστα και sneakers
 

Οίκος Gucci: Από την πτώση στη δόξα

Η αληθινή ιστορία πίσω από τον οίκο, οι εναλλαγές στους καλλιτεχνικούς διευθυντές, το δράμα και οι προδοσίες της οικογένειες, και το «New Gucci Era» του Sabato De Sarno.

Μαρία Καραμάνου

Υπάρχουν λίγοι οίκοι μόδας τόσο άμεσα αναγνωρίσιμοι όσο ο οίκος Gucci. Από τα ρευστά, μαξιμαλιστικά σχέδια του Alessandro Michele έως τις σκανδαλωδώς σέξι καμπάνιες από τη θητεία του Tom Ford, δεν υπήρξε καμία φορά στην πρόσφατη ανάμνηση μας όπου ο οίκος Gucci να μην είναι στην κορυφή της υπερβολικής γοητείας - αλλά δεν ήταν πάντα έτσι. 

Παρότι ο οίκος Gucci είναι σήμερα πιο ισχυρός και σταθερός από ποτέ, η ιστορία του δεν ήταν πάντα γαλήνια. Μέχρι και την προβολή της ταινίας «House of Gucci», λίγοι γνώριζαν τις διαμάχες, τις προδοσίες, τα οικονομικά εγκλήματα, τις πτωχεύσεις, και πάνω απ' όλα, τη δολοφονία του Maurizio Gucci, που πολλές φορές έθεταν σε κίνδυνο το μέλλον του διάσημου οίκου.

Photo By Treemily - Η οικογένεια Gucci

Η ιστορία της εταιρείας ξεκίνησε με μια προδοσία, καθώς η κόρη του Guccio, η Grimalda, αποκλείστηκε από κάθε δικαίωμα στην επιχείρηση. Αργότερα, η εταιρεία αντιμετώπισε και έναν διαμελισμό, με τον θάνατο του Guccio και αργότερα του γιου του Vasco. Αυτό οδήγησε στον διαχωρισμό της εταιρείας σε δύο μέρη, με τη μία πλευρά να βρίσκεται στις ΗΠΑ (υπό τον Aldo) και την άλλη στην Ιταλία (υπό τον Rodolfo).

1921: Ο οίκος Gucci ανοίγει το πρώτο της κατάστημα
Ο Guccio Gucci ίδρυσε τον διάσημο οίκο μόδας στη Φλωρεντία της Ιταλίας το 1921. Όπως αναφέρει ο Rebag, πριν ξεκινήσει την ομώνυμη εταιρεία του, ο Guccio εργαζόταν ως αχθοφόρος στο Savoy Hotel στο Λονδίνο. Εμπνευσμένος από τους πολυτελείς επισκέπτες του ξενοδοχείου, επέστρεψε στο σπίτι για να εργαστεί για μια εταιρεία αποσκευών, τη Franzi, και ασχολήθηκε με τη χειροτεχνία δέρματος πριν ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση. Στο λανσάρισμα, η Gucci πουλούσε κυρίως δερμάτινα είδη και επικεντρώθηκε σε είδη ταξιδιού, αλλά αργότερα διακλαδίστηκε σε εξοπλισμό ιππασίας, καθώς η φήμη της μάρκας έφτασε στα αυτιά —και τα πορτοφόλια— των Βρετανών αριστοκρατών.

Photo By Pinterest - Το πρώτο κατάστημα του οίκου Gucci

Δεκαετίες 1930-1940: Η Gucci επεκτείνεται με μη συμβατικά υλικά
Σταδιακά, οι γιοι του Guccio—οι Aldo, Vasco και Rodolfo—ξεκίνησαν να εργάζονται για την εταιρεία, και η φήμη της συνέχισε να μεγαλώνει. Ωστόσο, σύμφωνα με την Women's Wear Daily, η εταιρεία αντιμετώπισε ένα σοβαρό εμπόδιο το 1935. Υπήρχε ένα εμπάργκο του Συνδέσμου των Εθνών κατά της Ιταλίας, και με την ελλειπή προμήθεια δέρματος, η μάρκα αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει διαφορετικά υλικά. Δημιουργήθηκε ένα ειδικό υφαντό κάνναβης και το διάσημο διαμαντένιο logo της Gucci εκτυπώθηκε στην επιφάνεια.

Photo By World Of Fashion - Το εσωτερικό του καταστήματος Gucci

1951: Η Gucci δημιουργεί την πρώτη της τσάντα
Μόλις η παραγωγή δερμάτων άρχισε να ανακάμπτει μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Aldo δημιούργησε την πρώτη τσάντα του brand από δέρμα γουρουνιού. Το υλικό έγινε η υπογραφή του μόδας του οίκου. Το πρώτο τσαντάκι με μπαμπού χερούλι, σε σχήμα σέλας, πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε περίπου την ίδια εποχή. Τα '50s ήταν επίσης μια εξαιρετική περίοδος για την επέκταση των καταστημάτων της Gucci. Ενώ υπήρχαν ήδη καταστήματα στη Φλωρεντία και τη Ρώμη, ο Rodolfo άνοιξε ένα ακόμα στο Μιλάνο το 1951 πριν επεκταθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1953. Λίγο πριν τον θάνατο του Guccio το ίδιο έτος, άνοιξε ένα κατάστημα Gucci στο The Savoy Plaza Hotel στη Νέα Υόρκη ως φόρο τιμής στον χρόνο του ως πορτιέρης. 

Photo By PurseBlog - Η πρώτη τσάντα Gucci

1950s-1960s: Η Gucci εμπνέεται από διάσημους
Τα χρόνια μετά τον θάνατο του Guccio, ο οίκος συνέχισε να γνωρίζει επιτυχία χάρη στους γιους του. Διάσημοι όπως η Elizabeth Taylor φωτογραφήθηκαν κρατώντας τσάντες με μπαμπού χερούλια, και το Horsebit loafer που κυκλοφόρησε το 1953. Το 1961, μετά τον εντοπισμό της Jacqueline Kennedy να κρατάει μια τσάντα Gucci, o οίκος την μετονόμασε σε «Jackie». Ταυτόχρονα, δημιούργησε ένα λογότυπο (αρχικά χρησιμοποιούμενο για την κλειδαριά των τσαντών) που εξακολουθεί να χρησιμοποιείται σήμερα: το διάσημο διπλό G. Η Grace Kelly επηρέασε επίσης τα σχέδια της Gucci. Σύμφωνα με το AnOther Magazine, όταν αγόρασε μια τσάντα με μπαμπού χερούλι το 1966, ο Rodolfo της χάρισε ένα μαντήλι με λουλούδια φτιαγμένο ειδικά για εκείνη. Το σχέδιο ήταν μια ειδική εικόνα που παραγγέλθηκε από τον διάσημο καλλιτέχνη Vittorio Accornero και αργότερα ονομάστηκε «Flora».

Photo By The New York Times - Η Jackie Kennedy κρατώντας τσάντα του οίκου

1970s-1980s: Η Gucci υφίσταται αλλαγές
Περισσότερα καταστήματα Gucci εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1970, πουλώντας ρούχα στο Τόκιο, το Χονγκ Κονγκ και μια επιπλέον τοποθεσία στη Νέα Υόρκη. Το 1975, η Gucci εισήλθε στον χώρο της ομορφιάς με το πρώτο της άρωμα, το Gucci No. 1. Το 1981, η Gucci πραγματοποίησε το πρώτο της fashion show και η συλλογή επικεντρώθηκε σημαντικά στο μοτίβο «Flora» και πραγματοποιήθηκε στην Sala Bianca, Palazzo Pitti στη Φλωρεντία, Ιταλία.

Για τις επόμενες δεκαετίες, ο οίκος υπέστη μεγάλες αλλαγές αλλά και λίγη δόση δράματος. Τα εγγόνια του Guccio εργάζονταν στην εταιρεία από τις αρχές της δεκαετίας του '80, και η οικογένεια είχε διαφωνίες για το ποιος θα είναι στον έλεγχο. Τελικά, ο γιος του Rodolfo, Maurizio, ανέλαβε την εταιρεία, αναγκάζοντας τους ξάδελφους και τον θείο Aldo να αποχωρήσουν από την εταιρεία, όπως αναφέρει το Time.

Σύμφωνα με την εφημερίδα The New York Times, το 1989, η εταιρεία Investcorp απέκτησε σχεδόν το μισό μερίδιο της Gucci. Η πρόεδρος της Bergdorf Goodman, Dawn Mello, και ο επικεφαλής Richard Lambertson, κλήθηκαν τότε για να δώσουν στο brand την αναγκαία ώθηση που χρειαζόταν ώστε να φτάσει στην κορυφή.

Photo By Vogue - Ο Roberto Gucci το 1984

1994-2004: Ο οίκος διορίζει τον Tom Ford ως καλλιτεχνικό διευθυντή
Η πραγματική αλλαγή για το brand συνέβη το 1990, όταν ο εξαιρετικά ταλαντούχος Ford έγινε μέρος της εταιρείας. Αρχικά, ο νεαρός σχεδιαστής επιβλέπει την συλλογή ready to wear της Gucci, αλλά σύντομα γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου μόδας το 1994. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Maurizio πουλά το υπόλοιπο των μετοχών του στην Investcorp. Λίγα χρόνια αργότερα, στις 27 Μαρτίου 1995, δολοφονήθηκε, όπως αναφέρει το People.

Μέχρι και σήμερα, ο Ford θεωρείται ο σχεδιαστής που ανανέωσε πραγματικά τον οίκο, ενσωματώνοντας υπερσέξυ σχέδια στις συλλογές. Η συλλογή για το Φθινόπωρο 1995 και οι κομψές, μινιμαλιστικές σχεδιαστικές του λύσεις ήταν τεράστια εμπορική επιτυχία, και διάσημοι όπως η Gwyneth Paltrow, η Jennifer Lopez και η Madonna φωτογραφήθηκαν φορώντας τα κομμάτια του στο κόκκινο χαλί.

Το 1999, η εμβληματική τσάντα «Jackie» επανακυκλοφόρησε με μερικές αλλαγές και έγινε γρήγορα απόλυτο αντικείμενο πόθου εκείνη τη χρονιά.

Photo By irvrsbl - Η συλλογή του Tom Ford ως καλλιτεχνικός διευθυντής

Τέλη της δεκαετίας του '90: Η LVMH άρχισε να αγοράζει μετοχές
Παρά την αντίσταση του τότε CEO της Gucci, Domenico De Sole η Kering άρχισε να αγοράζει μετοχές του οίκου. Ωστόσο, πριν η LVMH αναλάβει τον έλεγχο, ο επενδυτής François Pinault της Pinault Printemps Redoute (PPR) έγινε στρατηγικά ο μεγαλύτερος μέτοχος. Η PPR θα μετονομαστεί αργότερα σε Kering το 2013, και η Gucci θα παραμείνει ένα μέρος του συγκροτήματος τους μέχρι σήμερα.

Το 2004, ο Ford και ο De Sole αποχώρησαν από την εταιρεία λόγω διαφορών συμβολαίου με την PPR, αλλά όχι πριν ο Ford εντάξει στο σχήμα την πρώην σχεδιάστρια των τσαντών της Fendi, Frida Giannini, ελπίζοντας να ενισχύσει το τμήμα αξεσουάρ της Gucci. Ο John Ray ανέλαβε την ανδρική ένδυση μετά την αναχώρηση του Ford, ενώ η Alessandra Facchinetti ανέλαβε τη γυναικεία ένδυση.

Photo By Pinterest - Κατάστημα του οίκου Gucci

2004-2014: Ο οίκος διορίζει την Frida Gianni ως καλλιτεχνική διευθύντρια
Τα χρόνια που ακολούθησαν μετά την αναχώρηση του Ford έφεραν σημαντικές αλλαγές για την εταιρεία. Όπως αναφέρει το Business of Fashion, το 2006, η Giannini διορίστηκε καλλιτεχνική διευθύντρια, και η επαναφορά του μοτίβου «Flora»—αντί να επικεντρωθεί στο διπλό-G logo—αποδείχθηκε τεράστια επιτυχία.

Ο David Lynch σκηνοθέτησε την πρώτη τηλεοπτική καμπάνια της Gucci για το άρωμα Gucci by Gucci το 2008, σύμφωνα με το WWD. Το Gucci by Gucci Pour Homme, το πρώτο άρωμα ανδρών της Giannini, κυκλοφόρησε με πρωταγωνιστή την James Franco εκείνη τη χρονιά, όπως αναφέρει το Fashionista. Το πλέον εμβληματικό Flora by Gucci άρωμα κυκλοφόρησε το 2009.

Photo By @alessandroottavianiphotography On Instagram - Η καλλιτεχνική διευθύντρια Frida Gianni

2014-2022: Η Gucci διορίζει τον Alessandro Michele ως καλλιτεχνικό διευθυντή
Στα τέλη του 2014, το WWD ανέφερε την απότομη ανακοίνωση ότι η Giannini και ο CEO Patrizio Di Marco θα αποχωρούσαν από την εταιρεία. Ο Michele, ο οποίος είχε ήδη αφιερώσει 12 χρόνια στο brand, ανακοινώθηκε τότε ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, όπως ανέφερε η New York Times. Η διορισμός του σχετικά άγνωστου σχεδιαστή αξεσουάρ ήταν μια έκπληξη για πολλούς εντός της βιομηχανίας.

Στην πρώτη του απόπειρα, ο Michele βοήθησε στο σχεδιασμό μιας εντελώς νέας συλλογής ανδρικής ένδυσης μέσα σε λιγότερο από μια εβδομάδα, σύμφωνα με την NYT. Η πρώτη του συλλογή γυναικείας ένδυσης κυκλοφόρησε ένα μήνα αργότερα στην πασαρέλα του Μιλάνου και ήταν αρκετά επιτυχημένη. Ο Marco Bizzarri, έγινε ο νέος πρόεδρος και CEO της Gucci μετά την αποχώρηση του Di Marco.

Photo By @amicamagazine On Instagram - Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Alessandro Michele

2022-Παρόν: Ο οίκος Gucci κινείται προς μια νέα κατεύθυνση
Στα χρόνια μετά το διορισμό του, ο Michele μετέτρεψε τον πολυτελή οίκο σε εκείνον που αγαπά σήμερα τα prints, τις παγιέτες και τα μεγάλα γυαλιά. Το 2019, η Gucci επανεκκίνησε το line μακιγιάζ της, Gucci Beauty, και παρουσίασε το πρώτο της άρωμα για άνδρες και γυναίκες, το Mémoire d'Une Odeur. Από τις συλλογές της το 2022, η εταιρεία έγινε πλήρως απαλλαγμένη από γούνα, σύμφωνα με το Forbes. Έχει επίσης υποσχεθεί να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, έως το 2025.

Τον Νοέμβριο του 2022, ο Michele ανακοίνωσε ότι θα αποχωρούσε από τον οίκο μετά την θητεία του ως καλλιτεχνικός διευθυντής. «Υπάρχουν στιγμές που οι δρόμοι χωρίζουν λόγω των διαφορετικών οπτικών που καθένας μας μπορεί να έχει», δήλωσε σε ανακοίνωση που δημοσιεύθηκε από την Kering. «Για μένα ολοκληρώνεται μια εξαιρετική πορεία, διάρκειας περισσότερων από είκοσι χρόνων, σε μια εταιρεία στην οποία αφιέρωσα όλη μου την αγάπη και δημιουργικότητα».

Ο ιταλός σχεδιαστής μόδας Sabato De Sarno ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Gucci τον Ιανουάριο του 2023, σύμφωνα με την The Guardian.

Photo By @kaasvision On Instagram - Η αντρική συλλογή του Sabato De Sarno

Το ντεμπούτο του Sabato De Sarno στον οίκο Gucci
Με 15 χρόνια προϋπηρεσίας στα ατελιέ του οίκου Valentino, όπου διαχειριζόταν τις συλλογές των γυναικών και των ανδρών, ο Sabato ήταν έτοιμος να προωθήσει το νέο κεφάλαιο του ομίλου Kering για την Gucci. Η αναζητούμενη «νέα εποχή της Gucci» προσανατολίζεται προς μια πιο γηινή αισθητική προσέγγιση. Μια στρατηγική που σταδιακά περιορίζει την υπάρχουσα κουλτούρα του οίκου, καθώς επαναφέρει την πολυτελή κληρονομιά του Ιταλικού brand που δημιουργήθηκε πριν από 120 χρόνια, με στόχο να επιστρέψει στην κορυφή του κλάδου. Η επιλογή ενός ανερχόμενου σχεδιαστή για τη θέση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή ήταν αναμενόμενη, αλλά αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ότι αυτή τη φορά ο οίκος επενδύει σε ένα από τα πιο σημαντικά ονόματα της νέας γενιάς.

Ο Sabato Da Sarno, γεννημένος στην εντυπωσιακή Νάπολη, άρχισε την επαγγελματική του πορεία το 2005 ως μέλος της σχεδιαστικής ομάδας του οίκου Prada. Στη συνέχεια, εργάστηκε στα ατελιέ των Dolce & Gabbana, πριν από το σημαντικό βήμα που έκανε το 2009 με τη μετακίνησή του στον οίκο Valentino.

Photo By @lepiuaffascinantidimilano On Instagram - Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Sabato De Sarno

Το ντεμπούτο του Sabato Da Sarno για τον οίκο Gucci ήρθε με τη συλλογή Gucci Ancora. Η Gucci Ancora διηγείται μια ιστορία γεμάτη χαρά για τη ζωή, πάθος, ανθρωπιά αλλά και γοητεία, πρόκληση και απλότητα. Περιλαμβάνει έντονα συναισθήματα και συγκινήσεις, καθώς αντιπροσωπεύει τον πλούτο και τη λαγνεία, με το κόκκινο, μπλε και πράσινο να είναι κυρίαρχα χρώματα.

Ο όρος «ancora», που σημαίνει «ξανά» στα ιταλικά, ενισχύει τη διαχρονικότητα της συλλογής, ενώ αποτελεί επίσης τη μάντρα του De Sarno. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η συλλογή ανακαλεί το αξέχαστο ομώνυμο τραγούδι της Mina, που ακόμα παίζει στη μνήμη μας, όπως έπαιζε και κατά τη διάρκεια της πασαρέλας του τον Σεπτέμβριο.

FASHION NEWS: Τελευταία Ενημέρωση