
Μαρία Σάββα
Το Sinners είναι ένα αριστούργημα. Ο Ryan Coogler δημιούργησε μια ταινία με βρικόλακες, αλλά δεν πρόκειται απλώς για μια ταινία τρόμου. Είναι κάτι πολύ περισσότερο.
Η ταινία αφηγείται την ιστορία των Elijah “Smoke” και Elias “Stack”, δύο δίδυμων αδελφών που ενσαρκώνει ο Michael B. Jordan. Οι δυο τους εγκαταλείπουν τη φτωχική ύπαιθρο του Μισισιπή για να πολεμήσουν στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στη συνέχεια, αποκτούν φήμη στο Σικάγο δουλεύοντας με τον Al Capone, αλλά τελικά επιστρέφουν στη γενέτειρά τους για να ανοίξουν ένα juke joint, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το Σικάγο είναι σαν το Μισισιπή, απλώς με ψηλότερα κτίρια». Τη βραδιά που εγκαινιάζουν το μαγαζί, εμφανίζονται βρικόλακες και ξεσπά το χάος.
Με το Sinners, ο Ryan Coogler ήθελε να πει κάτι πολύ πιο βαθύ από μια απλή ιστορία τρόμου. Υπάρχουν πέντε ξεκάθαρα στοιχεία στην ταινία που ξεχειλίζουν από συμβολισμό — και εδώ ξεκινούν κάποια spoilers, οπότε διάβασε με δική σου ευθύνη.
Η Κιθάρα
Ο Miles Canton υποδύεται τον Sammie, έναν ταλαντούχο νεαρό μουσικό του οποίου η μουσική προσελκύει τις μοχθηρές υπερφυσικές παρουσίες. Παντού κουβαλά μια όμορφη κιθάρα, την οποία — όπως του λέει ο Stack — είχε κάποτε ο Charley Patton, ο πατέρας των Delta blues. Σε μια σκηνή στα μισά της ταινίας, ο Coogler ενώνει οπτικά τη μαύρη μουσική διαμέσου των γενεών: μαύροι τραγουδούν και χορεύουν στη δεκαετία του ’30, και καθώς η κάμερα κινείται, βλέπουμε μαύρους με αφρικανικά ενδύματα να χορεύουν, έναν DJ με πικάπ, και έναν άντρα με ηλεκτρική κιθάρα ντυμένο σαν τον George Clinton και τους Funkadelic.
Η κιθάρα είναι σύμβολο της δύναμης της μαύρης μουσικής. Ο Coogler μάς λέει ότι μπορεί να μας γαληνεύσει, αλλά και να προσελκύσει το ανεπιθύμητο.
Οι Βρικόλακες
Δεν είναι τυχαίο ότι ο τρόμος ξεσπά αμέσως μετά τη σκηνή που εξυμνεί τη μαύρη μουσική. Οι βρικόλακες είναι λευκοί, έλκονται από τη δύναμη της μαύρης μουσικής. Ο αρχηγός τους, Remmick, λέει πως θα αφήσει όλους να ζήσουν αν του παραδώσουν τον Sammie. Είναι το «κλειδί».
Οι βρικόλακες είναι αποικιοκράτες. Θέλουν να αποκτήσουν τη μουσική μας, και κατ’ επέκταση τον πολιτισμό μας. Ο Coogler χρησιμοποιεί τη γλώσσα του τρόμου για να δείξει την πραγματική απειλή της ταινίας: τη λευκότητα.
Το Πριονιστήριο
Το μέρος που αγοράζουν οι Smoke και Stack από έναν λευκό ιδιοκτήτη γης ήταν κάποτε χώρος σφαγής, όπου λευκοί υπερασπιστές της υπεροχής της λευκής φυλής σκότωσαν αμέτρητους μαύρους. Το παρελθόν του χώρου υπονοείται νωρίς, όταν ένας από τους αδελφούς παρατηρεί έναν λεκέ στο πάτωμα που μοιάζει με αίμα, αλλά δηλώνεται ρητά στο φινάλε. Το κτίριο είναι ποτισμένο με μαύρο αίμα — πρώτα από ρατσιστές, έπειτα από τους βρικόλακες.
Οι Ουλές
Ο Sammie είναι τραυματισμένος στο τέλος της ταινίας. Από την αρχή τον βλέπουμε με ουλές, αλλά μόνο στο φινάλε καταλαβαίνουμε την προέλευσή τους. Είναι σαν το αίμα που πότισε το πάτωμα του πριονιστηρίου. Οι ουλές αυτές είναι η μνήμη του πόνου και των εμπειριών του.
Η Εκκλησία
Η ταινία ξεκινά και τελειώνει στην εκκλησία. (Ας ελπίσουμε ότι έμεινες για τη σκηνή μετά τους τίτλους τέλους.) Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από την εσωτερική πάλη του Sammie σχετικά με την κλίση του προς τη μουσική. Θέλει να την παίζει μουσική όπου θέλει, όμως ο πατέρας του τον αποκαλεί «αμαρτωλό» επειδή αγαπά τα blues. Στο τέλος, η εκκλησία είναι ταυτόχρονα τόπος σωτηρίας και καταδίκης. Σαν να μας λέει ο Coogler ότι σέβεται τον ρόλο της εκκλησίας, αλλά δεν θέλει η μαύρη μουσική να μείνει φυλακισμένη εκεί.
@cocoadopamine Sinners After Credit Scene Did you miss it? #sinners #movieoftheyear #ryancoogler original sound - cocoadopamine