
Μαρία Σάββα
Οριστικό τέλος έβαλε το TikTok στο παγκόσμιο hashtag #SkinnyTok, μετά από ανησυχίες που εκφράστηκαν από ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές σχετικά με το περιεχόμενο που προωθούσε. Το hashtag, το οποίο συνδεόταν με βίντεο που ενθάρρυναν την απώλεια βάρους –συχνά μέσω ακραίων και ανθυγιεινών μεθόδων– θεωρήθηκε επιζήμιο, ειδικά για τις νεαρές γυναίκες που αποτελούσαν την πλειονότητα των δημιουργών και αποδεκτών του περιεχομένου.
Η πλατφόρμα ανακοίνωσε την απόφαση να απαγορεύσει την αναζήτηση του #SkinnyTok, μετά από αξιολόγηση των αρμόδιων αρχών στις Βρυξέλλες και το Παρίσι. Ο εκπρόσωπος της TikTok, Paolo Ganino, δήλωσε τη Δευτέρα ότι το hashtag έχει πλέον μπλοκαριστεί, καθώς «συνδέεται με ανθυγιεινό περιεχόμενο απώλειας βάρους». Πλέον, οποιαδήποτε απόπειρα αναζήτησης του όρου οδηγεί τους χρήστες σε σελίδα υποστήριξης για την ψυχική υγεία.
Η συγκεκριμένη απόφαση εντάσσεται στο πλαίσιο της «τακτικής αναθεώρησης» που πραγματοποιεί το TikTok για την ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας στην πλατφόρμα και την αντιμετώπιση νέων και αναδυόμενων κινδύνων για τους χρήστες.
Το hashtag «SkinnyTok» είχε κατακλύσει την εφαρμογή τους τελευταίους μήνες, φιλοξενώντας βίντεο που απεικόνιζαν υπερβολικά αδύνατα πρότυπα σώματος, προωθούσαν ακραίες δίαιτες και συχνά παρουσίαζαν επικίνδυνες διατροφικές συμβουλές. Οι ανησυχίες που εκφράστηκαν τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από την Arcom – τη Γαλλική Ρυθμιστική Αρχή για την Ψηφιακή Αγορά – οδήγησαν τελικά στην απαγόρευση.
Μέχρι και τον Απρίλιο, η λέξη «skinny» είχε συσχετιστεί με πάνω από 500.000 αναρτήσεις στη Γαλλία. Αν και η πλατφόρμα είχε ήδη λάβει προληπτικά μέτρα, όπως την εμφάνιση προειδοποιητικών banners που παρέπεμπαν σε ενημερωτικές σελίδες για τις διατροφικές διαταραχές, οι ρυθμιστικές αρχές θεώρησαν ότι αυτό δεν επαρκούσε.
Η υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής της Γαλλίας, Clara Chappaz, χαρακτήρισε την απαγόρευση ως μια «συλλογική νίκη» ύστερα από σχεδόν δύο μήνες συντονισμένης πίεσης. Η ίδια είχε συναντηθεί με εκπροσώπους του TikTok στο Δουβλίνο στις αρχές Μαΐου, ενώ είχε στηρίξει δημόσια σχετική καμπάνια. Σε δήλωσή της τόνισε πως «ο αγώνας για την προστασία των παιδιών μας στο διαδίκτυο δεν σταματά εδώ» και ότι επόμενος στόχος της είναι η απαγόρευση πρόσβασης στα social media για τα παιδιά κάτω των 15 ετών.
Η απαγόρευση του #SkinnyTok αναδεικνύει για άλλη μια φορά τη δύναμη αλλά και την ευθύνη των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης ως προς τη διαχείριση του περιεχομένου που φιλοξενούν, ιδιαίτερα όταν αυτό σχετίζεται με την ψυχική και σωματική υγεία των νεαρών χρηστών.