ΣΧΕΣΕΙΣ

App γνωριμιών: Τελικά πoιο σκοπό εξυπηρετούν;


Ο τομέας του φλερτ και των ερωτικών σχέσεων έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με πολλές εφαρμογές γνωριμιών να αποτελούν βασικό μέσο για τους νέους και όχι μόνο. Πρώτη επιλογή για αρκετά χρόνια είναι το Tinder,το οποίο λειτουργεί με επιλογή φωτογραφιών και στηρίζεται σε βασικά χαρακτηρίστηκα του χρήστη προκειμένου να τον φέρει σε επαφή με συμβατούς υποψηφίους. Η εφαρμογή, όπως και άλλες παρόμοιες, έχει κατηγορηθεί ότι λειτουργεί περισσότερο ως μέσο για εύκολο ευκαιριακό σεξ και σεξ επί πληρωμή και λιγότερο στη λογική του παλιού γραφείου συνοικεσίων και της αναζήτησης μακροχρόνιων σχέσεων. Πρόσφατες έρευνες όμως έρχονται να διαψεύσουν αυτή την υπόθεση, ρίχνοντας φως στα κίνητρα των νέων, κυρίως, ανθρώπων που επιλέγουν να την χρησιμοποιούν.

Συγκεκριμένα, σε κλίμακα που έχει δημιουργηθεί μετά από ερευνά (2017), φαίνεται πως τα κίνητρα των χρηστών του Tinder είναι με σειρά προτίμησης: ψυχαγωγία, περιέργεια, κοινωνικοποίηση, αναζήτηση του έρωτα, ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, μέσο απόσπασης της προσοχής, τρόπος βελτίωσης των κοινωνικών δεξιοτήτων και του φλερτ, γνωριμία με άτομα με ίδιο σεξουαλικό προσανατολισμό, πίεση από φίλους, γνωριμία με ντόπιους κατά τη διάρκεια ταξιδιών, ευκαιριακό σεξ, για να ξεπεράσουν μια προηγούμενη σχέση και τέλος, για να είναι “cool”.

Αίσθηση προκάλεσαν όμως τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας (2018), η οποία έδειξε ότι οι νέοι μπαίνουν στο Tinder κυρίως από βαρεμάρα και όχι επειδή αναζητούν γνωριμίες, ευκαιριακές ή άλλες. Ασχολούνται δηλαδή όταν δεν έχουν τίποτε άλλο να κάνουν, όταν περιμένουν το λεωφορείο ή κάποιον φίλο, ακριβώς όπως «χαζεύουν» στο Facebook και στο Instagram ή όπως κάποιοι άλλοι παίζουν Candy crash και παρόμοια παιχνίδια.Παρόλο που αυτό ήταν, κατά κύριο λόγο, το εύρημα που σχολιάστηκε από τον τύπο, δεν ήταν το μοναδικό.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρος της συγκεκριμένης μελέτης δείχνει πως, ενώ οι άντρες είναι πιο πιθανόν να μπουν στην εφαρμογή αναζητώντας το σεξ της μιας βραδιάς, οι γυναίκας μπαίνουν συχνότερα με κίνητρο την επιβεβαίωση, έχοντας μια ασφαλή και μετρήσιμη απόδειξη για το γεγονός πως οι άντρες ενδιαφέρονται ή τις επιλέγουν, ακόμα και αν δεν έχουν στο μυαλό τους να προχωρήσουν παρακάτω. Οι εξελικτικοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν πως είναι μάλλον αναμενόμενο οι γυναίκες να αναζητούν λιγότερο το ευκαιριακό σεξ αφού έχουν περισσότερα να χάσουν, το ρίσκο δηλαδή μιας ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης. Παράλληλα, εφόσον τα κριτήρια που ορίζουν το επιθυμητό είναι διαφορετικά για τα δύο φύλα, δικαιολογείται και η ανάγκη των γυναικών να επιβεβαιώνονται για την εικόνα τους περισσότερο από τους άνδρες. Τέλος, φάνηκε πως οι χρήστες εφαρμογών γνωριμιών δεν εμπλέκονται συχνότερα σε ευκαιριακό σεξ, συγκριτικά με μη χρήστες που είναι εξίσου δεκτικοί στο ευκαιριακό σεξ.

Σε παρόμοια αποτελέσματα κατέληξε και παλαιότερη μελέτη του 2016, η οποία επίσης αναφέρει πως οι χρήστες μπαίνουν στο Tinder για να δεχτούν θετικά σχόλια για την εμφάνισή τους και για τόνωση του αισθήματος αυταξίας. Επιπλέον, κάποιοι χρήστες υποστηρίζουν πως επιλέγουν το Tinder για την ευκολία που προσφέρει στην επικοινωνία. Αυτό ισχύει περισσότερο για ανθρώπους που είναι πιο ντροπαλοί ή δυσκολεύονται στις διαπροσωπικές σχέσεις, παρόλο που οι ίδιοι αυτοί χρήστες είναι λιγότερο πιθανό να συναινέσουν σε μια «πρόσωπο με πρόσωπο» συνάντηση με άτομα που συνομιλούν μέσω της εφαρμογής. Επομένως, η υπόθεση πως οι εφαρμογές αυτές αποτελούν μια εναλλακτική για τους ανθρώπους που δυσκολεύονται να προσεγγίσουν κάποιον από κοντά, φαίνεται πως δεν αποδεικνύεται ερευνητικά. Παρόλα αυτά, συνολικά, η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι το 45,5% των συμμετεχόντων βγήκαν ραντεβού με κάποιον που γνώρισαν μέσω της εφαρμογής, ενώ μόλις το 18% είχε ευκαιριακό σεξ με άλλον χρήστη. Μάλιστα τονίζεται πως αναμεσά στον έρωτα και το ευκαιριακό σεξ, οι χρήστες έχουν συχνότερα ως κίνητρο τον έρωτα.

Φαίνεται λοιπόν πως οι νέοι χρησιμοποιούν τις εφαρμογές γνωριμιών, όχι με κύριο ή αποκλειστικό κίνητρο την σχέση, ούτε και το ευκαιριακό σεξ.Ας μην ξεχνάμε πως πλέον οι διάφορες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης και γνωριμιών δεν αποτελούν μόνο ένα τρόπο κοινωνικοποίησης αλλά κυρίως έναν οικονομικό τρόπο ψυχαγωγίας, τον ίδιο σκοπό που εξυπηρετούσε παλαιότερα η τηλεόραση. Με άλλα λόγια, πολλοί μπαίνουν για να «χαζέψουν» και να σκοτώσουν τον χρόνο τους παρά για να αλληλεπιδράσουν. Ίσως αυτό να συνδέεται με την δυσκολία των νέων σήμερα να επενδύσουν σε μια σχέση, με την ανωριμότητα, τον εγωκεντρισμό, την εσωστρέφεια και το φόβο της δέσμευσης. Και αυτό όμως δεν είναι απόλυτο, ούτε καθολικό.

Το γεγονός πως σχεδόν οι μισοί χρήστες βρίσκουν κάποιον για να βγουν ραντεβού μέσω των εφαρμογών, φαίνεται πως αποτελεί έναν μάλλον αξιόπιστο τρόπο για γνωριμίες, κυρίως εφόσον σήμερα παρατηρούμε το «παλιό» φλερτ να φθίνει και τους νέους να είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με την online επικοινωνία παρά με την επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο. Ίσως απλά να πρόκειται για ένα νέο τρόπο ερωτικής προσέγγισης ο οποίος δεν είναι καλύτερος ή χειρότερος από τον προηγούμενο, αλλά προσαρμόζεται στην εξελικτική πορεία της τεχνολογικής ανάπτυξης και της σημερινής πραγματικότητας.

Δρ. Θάνος Ε. Ασκητής Νευρολόγος 
Ιατρικό Κέντρο Σεξουαλικής Υγείας Θάνου Ασκητή
Αθαλάσσας 62, Στρόβολος, Λευκωσία
Τηλ.: 22459555
www.askitis-cy.com 
Δωρεάν Συμβουλευτική Γραμμή Σεξουαλικής Υγείας
Δευτέρα-Παρασκευή 12.00-16.00
Τηλέφωνο 77.77.28.77


Tags: σημάδια , ανθυγιεινή, σχέση, σχέσεις, εμφάνιση, γυναίκα, έρωτας, αγάπη, σεξ, γυναίκα, άντρας

Σχόλια

(Πρέπει να συνδεθείτε για να μπορέσετε να σχολιάσετε αυτο το Άρθρο)