ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΦΟΡΑΜΕ: midi στενό φόρεμα και μποτάκια
 

Ελένη Ξένου – Χριστόφορος Ροδίτης: «Λείπει η φαντασία από την τηλεόραση»

Είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις της φετινής σεζόν! Απαλλαγμένη από λαογραφικές γραφικότητες, η εκπομπή «Road trip» (Σάββατο 18.50, ΡΙΚ1) μάς ταξιδεύει κάθε φορά… μετά μουσικής. Γι’ αυτή τη βδομάδα, λοιπόν, πάμε… road trip με τη δημοσιογράφο Ελένη Ξένου και τον σκηνοθέτη Χριστόφορο Ροδίτη και μαθαίνουμε πώς προέκυψε η ιδέα για την εκπομπή τους και τις απόψεις τους για τα καλλιτεχνικά δρώμενα του τόπου.

του Αντρέα Μαλάη

Καταρχάς, πώς προέκυψε η συνεργασία σας και πώς προέκυψε το συγκεκριμένο κονσεπτ;

E.: Η συνεργασία μας προέκυψε πριν από πέντε περίπου χρόνια όταν διαπιστώσαμε πως μεταξύ μας υπήρχε μια δημιουργική χημεία, η οποία μάς έδινε τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε τις ιδέες που «ουρανοκατέβαιναν» στο κεφάλι μας. Σχετικά με το συγκεκριμένο κόνσεπτ, η ιδέα προέκυψε από την αγάπη μας για την μουσική, την περιπλάνηση αλλά και από την on the road ιδιοσυγκρασία μας.

Χ.: Πέραν από την on the road ιδιοσυγκρασία μας τα υπόλοιπα έγιναν εντελώς τυχαία. Πιστεύω, ωστόσο, ότι το τυχαίο είναι και το πιο σημαντικό.

Δεδομένων των αρκετών ταξιδιωτικών προγραμμάτων που υπάρχουν στην κυπριακή τηλεόραση, φοβηθήκατε καθόλου πως ίσως ο κόσμος το αντιμετωπίσει με καχυποψία;

E.: Συνήθως όταν πιστέψουμε εμείς οι ίδιοι σε μια ιδέα, δεν σκεφτόμαστε εκ των προτέρων πώς θα την αντιμετωπίσει ο κόσμος. Έτσι κι αλλιώς δεν την είχαμε στο μυαλό μας σαν ένα ακόμα ταξιδιωτικό πρόγραμμα. Για μας ήταν εξαρχής μια μουσική οn the road εκπομπή η οποία θα συνδυάζε τα σύγχρονα μουσικά ακούσματα του τόπου με τις ομορφιές του.

Χ.: Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω υπόψιν μου τα ταξιδιωτικά προγράμματα που υπάρχουν στην τηλεόραση. Έτσι κι αλλιώς η εκπομπή που φτιάχνω με την Ελένη έχει να κάνει με τη μουσική και την περιπλάνηση.

Τι κάνει τη συγκεκριμένη πρόταση να ξεχωρίζει;

E.: Η ίδια η μουσική δημιουργία, η ταξιδιάρική της διάθεση, η γνωριμία με τα ταλέντα που υπάρχουν στη σύγχρονη μουσική σκηνή και ο συνδυασμός όλων αυτών με τις ομορφιές του τόπου μας. Ταυτόχρονα και η γνωριμία των κατοίκων της επαρχίας με μουσικές που δεν τούς είναι τόσο οικείες.

Χ.: Θα συμφωνήσω κι εγώ! Ο ταξιδιάρικός της χαρακτήρας που μέσα από αυτόν αναδεικνύονται μουσικά ταλέντα, τα οποία δεν είχαμε δει μέχρι τώρα, τουλάχιστον τηλεοπτικά.

Προσεγγίζοντας τους καλλιτέχνες και τις μπάντες για την εκπομπή, ποια ήταν η αντίδρασή τους; Ήταν δεκτικοί στη συγκεκριμένη πρόταση;

E.: Ναι, ήταν δεκτικοί γιατί τούς άρεσαν η ιδέα της εκπομπής, η αισθητική της, η διάθεσή της και κυρίως το ότι μάς εμπιστεύονταν για το τελικό αποτέλεσμα.

Παρακολουθώντας την εκπομπή έρχεται ξανά στο προσκήνιο, εύλογα το ζήτημα της σχέσης που έχει η μουσική ή η τέχνη γενικότερα με τον τόπο στον οποίο γεννιέται. Ποια είναι η δική σας αντίληψη σχετικά με αυτό;

E.: Αναμφισβήτητα, ο τόπος που γεννιέσαι καθορίζει τις δημιουργικές σου ανησυχίες και ευαισθησίες και επηρεάζει το καλλιτεχνικό σου αποτύπωμα. Όσες επιρροές ή αναφορές κι αν έχεις από έξω, η πρώτη ύλη της δημιουργικής σου ταυτότητας πλάθεται από τον τόπο που γεννιέσαι.

Χ.: Χαίρομαι πάρα πολύ να βλέπω καλλιτέχνες και κυρίως νέα παιδιά να δημιουργούν στον χώρο τους, φιλτράροντας τις εμπειρίες που μάζεψαν στο εξωτερικό και να τις καταθέτουν με ένα δικό τους προσωπικό τρόπο.

Παρακολουθείτε κυπριακή τηλεόραση; Ποια προγράμματα;

E.: Δεν παρακολουθώ συστηματικά κυπριακή τηλεόραση κι αν τύχει να παρακολουθήσω, προτιμώ προγράμματα όπως είναι ο «Αδύναμος Κρίκος». Μού κίνησε ομολογουμένως την περιέργεια η σειρά «Κάρμα» γιατί βρήκα ενδιαφέρουσα τόσο την ιδέα όσο και την εκτέλεσή της και κυρίως το ότι έδωσε τη δυνατότητα σε Κύπριους ηθοποιούς να δοκιμάσουν τα «όριά» τους.

Χ.: Η αλήθεια είναι ότι δεν βρίσκω τον χρόνο να παρακολουθώ κυπριακή τηλεόραση. Ένα-δύο επεισόδια της σειράς «Κάρμα» που έτυχε να δω μού άρεσαν.

Πώς κρίνετε το επίπεδο των κυπριακών παραγωγών;

E.: Δεν ξέρω αν είμαι σε θέση να κρίνω το επίπεδο, δεδομένου ότι δεν παρακολουθώ τόσο συστηματικά τηλεόραση. Ό,τι έτυχε να δω, ωστόσο, μού δίνει την εντύπωση πως οι κυπριακές παραγωγές χρειάζονται περισσότερη φαντασία και αισθητική.

Χ.: Θα έλεγα πως ο πήχυς όλο και ανεβαίνει.

Σάς απασχόλησαν καθόλου τα νούμερα τηλεθέασης;

E.: Αναμφισβήτητα όταν κάνεις μια εκπομπή, έστω και από περιέργεια, θέλεις να μάθεις τι ανταπόκριση έχει στον κόσμο και η αλήθεια είναι πως με χαροποίησε το γεγονός ότι τα νούμερα τηλεθέασης αποδεικνύουν ότι υπάρχει ο χώρος για καινούργιες ποιοτικές προτάσεις και ιδέες.

Χ.: Όταν αναλαμβάνω ένα πρότζεκτ, η αλήθεια είναι πως τα νούμερα τηλεθέασης δεν είναι το πρώτο που με απασχολεί. Ωστόσο, στην εκπομπή μας προσπαθώ πάντα να χτίζω γέφυρες επικοινωνίας με τους τηλεθεατές και να μην τούς αφήνω στην «απέξω».

Βλέπουμε ότι η εκπομπή ανεβαίνει σταδιακά και σταθερά σε νούμερα. Αυτό αποτελεί κάποιο είδος δικαίωσης;

Χ.: Δεν θα χρησιμοποιούσαμε τη λέξη «δικαίωση» γιατί αυτό δεν ήταν ποτέ ζητούμενό μας. Σίγουρα, όμως, χαιρόμαστε όταν η δουλειά μας έχει αντίκρισμα στον κόσμο και όταν διαπιστώνουμε πως ο κόσμος θέλει να γνωρίσει τους μουσικούς μας και να… «ταξιδέψει» μαζί μας.

Βάλτε μας λίγο στο παρασκήνιο της εκπομπής. Πόσος χρόνος χρειάζεται για να γυριστεί κάθε επεισόδιο;

E.: Συνήθως επιλέγουμε τον προορισμό μαζί με τους μουσικούς, ιδιαίτερα αν κάποιος από αυτούς έχει καταγωγή από ένα από τα χωριά μας ή ιδιαίτερη σχέση με κάποια τοποθεσία. Και μετά, αφού οργανωθεί το γύρισμα (ημερομηνία, τόπος, λεωφορείο κ.τ.λ.), ξεκινάμε για την… περιπλάνησή μας. Οι μουσικοί επιλέγουν τα τραγούδια που θα παίξουν ζωντανά στην εκπομπή εκ των προτέρων και συνήθως στα μέρη όπου πάμε προτιμούμε να αποτελούμε «έκπληξη» για τους κατοίκους. Ακολουθεί δυο-τρεις μέρες μοντάζ και συνολικά το κάθε επεισόδιο μπορεί να πάρει και μια βδομάδα για να ολοκληρωθεί.

Βλέπουμε ότι κάθε επεισόδιο είναι γυρισμένο προσεγμένα με ιδιαίτερη σκηνοθεσία αλλά με μια σπάνια λιτότητα. Πιστεύετε ότι αυτό ίσως να είναι και το ζητούμενο στην τηλεόραση;

E.: Θα έλεγα πως αν η ιδιαίτερη σκηνοθεσία αποτελέσει ένα από τα ζητούμενα, αυτό αναμφισβήτητα θα βοηθήσει στην αισθητική αναβάθμιση των τοπικών μας παραγωγών, και ήδη αυτό έχει αποδειχθεί μέσα από τις διάφορες παραγωγές που είχαν σκηνοθετική άποψη. Το θέμα της λιτότητας θεωρώ πως είναι στοιχείο το οποίο ταιριάζει στη συγκεκριμένη εκπομπή, ακριβώς γιατί είναι on the road, άρα δεν είμαι σίγουρη ότι εφαρμόζεται παντού.

Χ.: Αντιμετωπίζω το κάθε επεισόδιο του «Road trip» σαν να είναι μια μικρού μήκους ταινία. Προσπαθώ να χτίζω όλα τα στάδια διεκπεραίωσης της εκπομπής με επαγγελματισμό και την ίδια ώρα να εκμεταλλεύομαι κινηματογραφικά ό,τι τυχαίο προκύψει στην πορεία. Δηλαδή μού αρέσει και επιδιώκω να μετατρέπω μια σκηνή που φαίνεται απλή σε ένα κινηματογραφικό γεγονός. Πιστεύω πως η αισθητική είναι αυτή που μπορεί να βάζει μια τάξη στα πράγματα. Δυστυχώς, όμως, κακά τα ψέματα, το κυρίως ζητούμενο στην τηλεόραση είναι η τηλεθέαση, ανεξαρτήτως του πώς θα φτιάξει κανείς μια εκπομπή.

Υπάρχει κάτι που λείπει από τα τηλεοπτικά δρώμενα και θα θέλατε να δείτε; 

E.: Θα ήθελα να υπάρχουν περισσότερες εκπομπές που να προβάλλουν τον πολιτισμό. Και επίσης θα ήθελα να μην αντιμετωπίζονται, όπως συμβαίνει τώρα, οι άνθρωποι της επαρχίας σαν κάτι το γραφικό, αλλά ως άνθρωποι που κουβαλούν μια βιωματική σοφία. Οι άνθρωποι της επαρχίας μας κρύβουν ιστορίες θησαυρούς και όχι μόνο συνταγές παραδοσιακών φαγητών.

Χ.: Θα ήθελα να βλέπω πιο συχνά στην τηλεόραση ανθρώπους του πνεύματος να μοιράζονται τις εμπειρίες και τα βιώματά τους και τις συνειδητοποιήσεις τους.

*Η Ελένη Ξένου γεννήθηκε στη Λευκωσία και έχει σπουδάσει νομική και δημοσιογραφία στην Αθήνα. Εργάστηκε για χρόνια ως αρθρογράφος σε έντυπα και σήμερα εργάζεται ως free lancer δημοσιογράφος. Αρθρογραφεί στην «Καθημερινή» και συνεργάζεται με την πολιτιστική εκπομπή «Art Café». Διατηρεί τη δική της ιστοσελίδα www.elenixenou.com. Λατρεύει τα ταξίδια, τις περιπλανήσει και τις τυχαίες συναντήσεις.

*Ο Χριστόφορος Ροδίτης γεννήθηκε στη Λευκωσία και σπούδασε στη σχολή κινηματογράφου του Λυκούργου Σταυράκου στο τμήμα σκηνοθεσίας, συνεχίζοντας τις σπουδές του στο London International Film School. Από το 1997 εργάζεται στην Κύπρο ως σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος, διευθυντής φωτογραφίας και μοντέρ. Αυτή την εποχή βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας της μεγάλου μήκους ταινίας με τίτλο «Η κοιλάδα των ρόδων».

ΠΗΓΗ: ΤΗΛΕΩΡΕΣ

INTERVIEWS: Τελευταία Ενημέρωση

Έλενα Λυσάνδρου: All eyes on her

Έλενα Λυσάνδρου: All eyes on her

Αυθεντική και γεμάτη αυτοπεποίθηση, η Έλενα Λυσάνδρου μάς μυεί στον δικό της κόσμο – ψηφιακό ...
Δέσποινα Άσπρου
 |  INTERVIEWS