ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Δώρα Κακουράτου: «Υπήρξα πάντοτε επιλεκτική»


του Αντρέα Μαλάη

Κάποιους ηθοποιούς τούς εκτιμάς, κάποιους τούς θαυμάζεις. Κάποιους, όμως, απλώς τούς παραδέχεσαι. Με πλούσια καριέρα στο θέατρο και την τηλεόραση, με αστείρευτο ταλέντο και ισχυρή άποψη, η Δώρα Κακουράτου επέστρεψε φέτος τηλεοπτικά στο «Εσύ… στον κόσμο σου» στον ΑΝΤ1 και μάς χαρίζει την πολύπειρη ματιά της για τον χώρο της τηλεόρασης και του θεάτρου.

Kαταρχάς, πώς προέκυψε η συμμετοχή σας στο «Εσύ… στον κόσμο σου»;
Τα τελευταία χρόνια συμμετείχα σε μεγάλες επιτυχίες του ΑΝΤ1 και νιώθω ότι έχω μια ιδιαίτερη σχέση με αυτό το κανάλι. Μού ήρθε η πρόταση φέτος από τον Ντίνο Οδυσσέως, μου μίλησε για τον ρόλο, για τη σειρά, για τους ηθοποιούς, μού άρεσε πάρα πολύ όλο αυτό και είπα το «ναι».

Ποια κριτήρια βάζετε ως προτεραιότητα για να συμμετάσχετε σε μια δουλειά; Όσο περνούν τα χρόνια δεν γίνεστε πιο απαιτητική για να πείτε το «ναι»;
Πάντα ήμουν απαιτητική! Από τα πρώτα χρόνια της καριέρας μου. Έχω πει πάρα πολλά «όχι». Ευχαριστώ τα κανάλια γιατί κάθε χρόνο έχω προτάσεις, αλλά πιστεύω ότι οι ηθοποιοί πρέπει να είμαστε επιλεκτικοί. Βεβαίως, την επιτυχία κάθε σειράς δεν την προφητεύουμε εμείς, αυτό, όμως, που κοιτάζω βασικά είναι το σενάριο και ποιοι ηθοποιοί έχουν τους πρώτους ρόλους. Με ενδιαφέρει να συνεργάζομαι με μια πολύ καλή ομάδα ηθοποιών.

Μετά από τόσα χρόνια, δεν είστε σε θέση έστω και ενστικτωδώς να «μυριστείτε» την επιτυχία;
Αυτό νομίζω πως δεν το ξέρει κανείς, όπως και στο θέατρο. Πολλές φορές κάνεις παραστάσεις που στοιχίζουν πάρα πολύ και δεν πάνε καλά, και μπορεί να ανεβάσεις κάτι πιο ολιγοέξοδο και να σπάσει ταμεία. Στο θέατρο, φυσικά, ένα μέτριο κείμενο μπορούν να το σώσουν οι ηθοποιοί, το θέατρο λειτουργεί διαφορετικά. Την επιτυχία, όμως, δεν μπορεί να την ξέρει κανείς εκ των προτέρων.

Στη σειρά συμμετέχουν και αρκετοί νεαροί ηθοποιοί. Πώς βλέπετε το νέο αίμα που έχουμε στον τόπο μας;
Έχω μια ιδιαίτερη αγάπη στους νέους ηθοποιούς, τούς αγαπώ πάρα πολύ! Είναι με μεγάλη χαρά που συνεργάζομαι πάντοτε μαζί τους.

Πιστεύετε ότι υπάρχει χώρος για αυτούς στην Κύπρο; Τούς δίνονται ευκαιρίες;
Κακά τα ψέματα, είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα τα τελευταία χρόνια. Είναι πάρα πολλοί οι νέοι ηθοποιοί και δεν είναι εύκολο. Ο τόπος είναι μικρός και αυτό, βεβαίως, συμβαίνει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό και στην Ελλάδα, διότι τα παιδιά βλέπουν τηλεόραση και επηρεάζονται αρκετά, πιστεύουν ότι είναι εύκολα τα πράγματα. Με μια-δυο σειρές δεν μπορεί να κτιστεί μια καριέρα ζωής. Καριέρα ζωής δεν κτίζεται με τις σειρές ούτε με την τηλεόραση.

Αλλά;
Με το θέατρο, βεβαίως. Να σε μάθει ο κόσμος από το θέατρο, να μάθει ποιος είσαι και να μη σε ταυτίζει με τον ρόλο σου στην τηλεόραση. Αυτό μπορεί να γίνει τον πρώτο καιρό, αλλά στη συνέχεια τι γίνεται…

Ποιο κρίνετε ότι είναι το πιο βασικό στοιχείο που θα μπορούσε να βοηθήσει έναν νέο ηθοποιό να προχωρήσει; Ταλέντο, πείσμα, αξιοπρέπεια…
Πιστεύω ότι αυτό που πρέπει να έχει ο νέος ηθοποιός είναι ταλέντο. Αυτό! Το ταλέντο, φυσικά, δεν μπορεί να διαπιστωθεί σε μια δραματική σχολή με εξετάσεις, έναν μονόλογο, ένα ποίημα κ.ο.κ. Αυτό δεν σημαίνει ότι έχει ταλέντο. Το ταλέντο φαίνεται με τη δουλειά, με τους ρόλους του. Το πείσμα με το ταλέντο είναι θαυμάσιος συνδυασμός. Αλλά ποιος είναι αυτός που θα πει ότι κάποιος δεν το έχει; Το έχω πει κι άλλη φορά, ο Θεός στο θέμα ταλέντου είναι «τσιγγούνης», δεν το δίνει απλόχερα.

Άρα υπάρχει και ζήτημα αξιακού κριτηρίου; Ποιος θα κρίνει, δηλαδή, το ταλέντο κάποιου.
Βέβαια! Το κοινό πάνω απ’ όλα. Είναι ο μεγάλος κριτής. Εγώ πιστεύω στη διάρκεια ενός ηθοποιού. Τώρα θα μού πείτε, πρέπει να μεγαλώσει ένας ηθοποιός για να τον αναγνωρίσουμε; Όχι. Λέγοντας διάρκεια, εννοώ την καθιέρωσή του από τα πρώτα χρόνια, από τις επιλογές του, και πάλι όχι μέσα από την τηλεόραση, γιατί η τηλεόραση είναι ψυχαγωγία – delivery, έρχεται στο σπίτι και σε βρίσκει, καλό – κακό – μέτριο, οι τηλεθεατές μπορεί να παρακολουθήσουν οτιδήποτε, γιατί εκεί δεν απαιτείται κόπος, δεν πληρώνουν εισιτήριο κ.τ.λ. Η διάρκεια, λοιπόν, είναι που καθιερώνει τον ηθοποιό. Να μην είναι διάττοντες αστέρες. Έχουμε παραδείγματα ηθοποιών που έχουν κάνει μια επιτυχία στην τηλεόραση και επαναλαμβάνουν τον ίδιο χαρακτήρα σε όλες τις επόμενες σειρές που θα παίξουν. Ο ηθοποιός πρέπει να γεννά τους ρόλους, να είναι χαμαιλέων, να μην επαναλαμβάνεται. Πρέπει να ερωτευτείς τον ρόλο!

Πολλές φορές παγιδεύονται, δηλαδή, ορισμένοι ηθοποιοί στην εικόνα τους.
Αυτό ακριβώς! Είναι πολύ μεγάλο λάθος. Αυτοί που πουλάνε την εικόνα τους θα μείνουν εικόνα και από μια ηλικία και μετά θα έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα, γιατί η εικόνα είναι πολύ μεγάλη παγίδα. Μιλάμε για ταλέντα, για καλούς ηθοποιούς, δεν είναι όλοι οι ηθοποιοί πρώτοι. Δεν σημαίνει, εξάλλου, ότι οι παλιοί ηθοποιοί ήταν όλοι πρώτοι, υπήρχαν πρώτοι, δεύτεροι, τρίτοι.

Πώς κρίνετε το επίπεδο της τηλεόρασης;
Κοιτάξτε, το ότι γίνονται πολλές σειρές, αφενός είναι πάρα πολύ καλό, γιατί εργοδοτούνται και πολλοί ηθοποιοί και όχι μόνο. Από την άλλη, όμως, αυτό που με προβληματίζει είναι να μη βαρυφορτώσουμε το κοινό με πολλές κυπριακές σειρές, γιατί θα υπάρξει κορεσμός. Από ό,τι ακούω, γιατί δεν έχω χρόνο να παρακολουθώ σειρές, πρέπει να γίνεται αυστηρή επιλογή κειμένων. Ο κόσμος θέλει κωμωδία, είναι δύσκολο είδος και δεν έχουμε πολλούς κωμωδιογράφους. Και στην Ελλάδα υπάρχει το ίδιο πρόβλημα, εκτός από δύο-τρία δίδυμα εξαιρετικά. Πρέπει, πιστεύω, να κηρυχθούν και διαγωνισμοί καλού σεναρίου στα ιδιωτικά κανάλια, να υπάρξει κάποιο ερέθισμα, διότι πιστεύω ότι υπάρχουν άνθρωποι που γράφουν. Δεν μπορεί μια ολόκληρη Κύπρος που έχει τα πάντα πολύ καλά, καλλιτέχνες, επιστήμονες κ.τ.λ., να μην έχει συγγραφείς. Πρέπει να τούς ανακαλύψουμε!

Τα νούμερα τηλεθέασης σάς απασχολούν πλέον;
Δεν είμαι εθισμένη σε αυτά, όμως είναι ψεύτης όποιος ηθοποιός πει ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα νούμερα. Θέλεις η δουλειά σου να πηγαίνει καλά. Καθόλου δεν με καταβάλλουν τα χαμηλά νούμερα. Όπως και στο θέατρο όπου μπορείς να παίξεις και με πενήντα θεατές μόνο. Πρέπει να δώσεις παράσταση!

Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με ανθρώπους που δεν έχουν κάποια σχετική κατάρτιση να μπαίνουν στον χώρο της υποκριτικής;
Δεν έχω κανένα πρόβλημα. Κανένα! Όπως έχω πει, ο ερασιτέχνης ηθοποιός είναι εραστής της τέχνης κι εγώ σέβομαι πάρα πολύ το ερασιτεχνικό θέατρο. Άλλο εάν πρέπει ο ηθοποιός να είναι μορφωμένος, διαβασμένος ή να έχει τελειώσει οπωσδήποτε μια σχολή, αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Εάν, όμως, κάποιος έχει ταλέντο, γιατί να μην παίξει; Σίγουρα, η σπουδή είναι σπουδή, δεν μπορεί να μην είναι καταρτισμένος ένας ηθοποιός. Πρέπει οπωσδήποτε να τελειώνει μια σχολή.

Δεν σάς έλειψε το σανίδι;
Το θέατρο είναι η μεγάλη μου αγάπη! Θα δώ πότε θα αποφασίσω, δέχομαι αυτή την ερώτηση συχνά κι από τον κόσμο. Προς το παρόν είμαι θεατής, πηγαίνω στο εξωτερικό και παρακολουθώ παραστάσεις, Λονδίνο, Αθήνα. «Θεατρινίζομαι» ως θεατής. Όταν αποφασίσω, θα κάνω το… comeback μου.

*Η Δώρα Κακουράτου γεννήθηκε στη Λεμεσό και από την ηλικία των 15 χρόνων άρχισε να παίζει στον Θίασο Ενωμένων Καλλιτεχνών, μέχρι που έφυγε για σπουδές στην Αθήνα στη Δραματική Σχολή Εθνικού Ωδείου. Επέστρεψε στην Κύπρο και συνεργάστηκε για τέσσερα χρόνια με τον ΟΘΑΚ. Συνεργάστηκε με διάφορους θιάσους πλάι σε μεγάλα ονόματα όπως ο Βλαδίμηρος Καυκαρίδης, ο Νίκος Παντελίδης στη Μουσική Σκηνή και ο Θίασος Γέλιου. Με την ίδρυση του Θιάσου Παπαδημήτρη αρχίζει μια μακρά συνεργασία μαζί του και με ένα επιτελείο με τα γνωστότερα ονόματα στον χώρο. Αργότερα, φτιάχνει τον δικό της θίασο και με τον συνεταιρισμό με τον Ηράκλη Γιωργαλλή, ο Θίασος Κακουράτου-Ηράκλη άφησε ιστορία στον χώρο της καλής επιθεώρησης. Στην τηλεόραση την είδαμε σε αρκετές σειρές όπως «Κατωθκιόν της Μαδαρής», «Ιστορίες του Χωρκού», «Οι διπλάρες», «Αίγια fuxia» κ.ά.

ΠΗΓΗ: Τηλεώρες


Tags: δώρα κακουράτου, εσύ στον κόσμο σου, αντ1