ΤΑΞΙΔΙ

Τι νέα, Θεσσαλονίκη;


KEIMENO: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΖΑΒΕΛΛΑ

Ήταν μια τυχαία Παρασκευή του φθινοπώρου. Δεν είχε ακόμα ξεκινήσει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, και η πληρότητα στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης για το τριήμερο έφτανε το 95%. Κόσμος από όλη την Ευρώπη έβγαινε από το αεροδρόμιο, ακτινοβολώντας τη χαρά της εκδρομής που μόλις είχε ξεκινήσει. Στριμωγμένη σε ένα από τα λεωφορεία που συνδέει το αεροδρόμιο με το κέντρο, παρατηρώ τα αυτοκόλλητα στις βαλίτσες: Λονδίνο, Τελ Αβίβ, Λάρνακα. Ένα γκρουπ Ασιατών φωτογραφίζει τις ιστορικές βίλες της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας μέσα από τα παράθυρα. Σκέφτομαι πως, αν ενθουσιάζονται από τώρα, θα χρειαστούν στοκ από κάρτες μνήμης για την επίσκεψή τους στη Ροτόντα, τις εξερευνήσεις στην Άνω Πόλη και τη βόλτα που θα κάνουν από το λιμάνι μέχρι τη Νέα Παραλία, πλάι στα σκουροπράσινα νερά του Θερμαϊκού.

Το τουριστικό άνοιγμα της Θεσσαλονίκης συνέπεσε χρονικά με δύο παγκόσμιες τάσεις: τη στροφή των ταξιδιωτών από τις αχανείς ευρωπαϊκές πρωτεύουσες σε πόλεις μικρότερης κλίμακας και το κυνήγι εμπειριών που σε κάνουν να αισθάνεσαι ντόπιος. Το αποτέλεσμα της γενικότερης εξωστρέφειας ήταν να ανέβουν κατακόρυφα οι διανυκτερεύσεις: στις αρχές της δεκαετίας δεν ξεπερνούσαν τις 450.000, αριθμός που σήμερα έχει σχεδόν εξαπλασιαστεί. Υπολογίζεται ότι το πρώτο οκτάμηνο του 2018 η πόλη φιλοξένησε 2,59 εκατ. επισκέπτες σε ξενοδοχεία, καταλύματα Airbnb και youth hostels. Ενισχύθηκαν όμως και οι διεθνείς αεροπορικές συνδέσεις, με αποτέλεσμα οι αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» να εκτοξευθούν την επταετία 2010-2017 κατά 71%. Στις σημαντικές εξελίξεις της φετινής χρονιάς περιλαμβάνονται οι συνδέσεις με τα δύο μεγαλύτερα αεροδρόμια της Μέσης Ανατολής, μέσω της flydubai και της Qatar Airways, και η επιστροφή της Lufthansa μετά από 17 χρόνια.


Παιχνίδια στην πόλη που εξελίχθηκε σε κορυφαίο city-break προορισμό. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)


Οι σημερινοί ταξιδιώτες ανυπομονούν να ζήσουν από κοντά όσα βλέπουν και διαβάζουν στα αφιερώματα των διεθνών μέσων, από τον Guardian, τους New York Times και το BBC μέχρι την πρωινή εκπομπή του δημοφιλέστερου καναλιού της Ρωσίας. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα ικανοποίησης πελατών και απόδοσης ξενοδοχείων που διεξάγεται από την  Ένωση Ξενοδόχων, ο βασικός λόγος για τον οποίο επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη περισσότεροι από τους μισούς επισκέπτες ηλικίας 18-50 ετών είναι η προσωπικότητά της. Όταν έρχονται, η πόλη τούς ανταμείβει με ποιοτικό και οικονομικό φαγητό, γαστρονομικά φεστιβάλ, νυχτερινή ζωή, αστείρευτη νεανική ενέργεια, που της δίνουν οι 150.000 φοιτητές της, και με τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου συγκριτικά με αυτήν άλλων ευρωπαϊκών πόλεων αντίστοιχου μεγέθους, όπως η Αμβέρσα, το Μπέρμιγχαμ, η Κολωνία, το Εδιμβούργο και το Αμβούργο. Και συχνά τους εκπλήσσει. Πού αλλού θα βρεις δίπλα δίπλα απομεινάρια διαφορετικών πολιτισμών, όπως η Ρωμαϊκή αγορά, το Αλατζά Ιμαρέτ και ο Άγιος Δημήτριος; Περπατάς στην παραλία, που έχει θέα μέχρι τον  Όλυμπο, και βλέπεις τα προβλήματά σου να συρρικνώνονται. Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη στην οποία θες να βρίσκεσαι και να επιστρέφεις.

Μια πόλη που αλλάζει

1. Τα νεοκλασικά γίνονται μπουτίκ ξενοδοχεία: Τους τελευταίους μήνες, τα παλιά κτίρια του κέντρου της Θεσσαλονίκης μεταμορφώνονται σε μίνιμαλ μπουτίκ ξενοδοχεία. Ανάμεσά τους, το Antigon Urban Chic Hotel, που άνοιξε τον Αύγουστο αξιοποιώντας ένα κτίριο του 1931 που είχε εγκαταλειφθεί από το 2004, το The Modernist, που βρήκε στέγη σε ένα εντυπωσιακό διατηρητέο του 1920, και το Bahar Boutique Hotel, το κτίριο του οποίου έχει χαρακτηρισθεί έργο τέχνης από το Τμήμα Νεοτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού. Το επόμενο μεγάλο trend στη φιλοξενία είναι οι μοντέρνοι χώροι διαμονής, με γρήγορο wifi, χωρίς υπηρεσίες πολυτελείας, που λειτουργούν και ως μέρη διασύνδεσης των global nomads. Αυτή τη φιλοσοφία υπηρετεί και η διεθνής ξενοδοχειακή αλυσίδα Selina, που έχει έδρα τον Παναμά και πρόκειται να ανοίξει σύντομα στα Άνω Λαδάδικα. Το κενό στη φιλοξενία της Θεσσαλονίκης που εντοπίζουν αυτή την περίοδο οι επιχειρηματίες του τουρισμού είναι οι επενδύσεις σε υπερπολυτελείς εγκαταστάσεις και ανέσεις, που θα ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των τουριστών από τις Αραβικές χώρες, οι οποίοι θα έρθουν με τις νέες αεροπορικές συνδέσεις.

||Antigon Urban Chic Hotel: Αντιγονιδών 15, antigonhotel.com
||The Modernist: Ερμού 32, themodernist.gr
||Bahar Boutique Hotel: Εδέσσης 10, baharboutiquehotel.com


2. Streetfood και brunch: «Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, αλλά είναι η γαστρονομική της πρωτεύουσα», έγραφε ο Guardian σε αφιέρωμα για τη Θεσσαλονίκη το 2015. Η πόλη διήνυε ήδη τη «μετά μπουγάτσα εποχή». Από τότε η γαστρονομία της εμπλουτίστηκε και εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο. Στο κέντρο έχουν ανοίξει ποιοτικά και οικονομικά εστιατόρια μοντέρνας νεοελληνικής κουζίνας, όπως «Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα», ενώ η τάση του street food μπήκε και στις κουζίνες των εστιατορίων, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το «Tarantino» και το υπόγειο «The Bird». Τελευταία, διοργανώνονται όλο και πιο συχνά privé μαγειρικά projects που επιμελούνται  Έλληνες σεφ σε κελάρια, αίθουσες γευσιγνωσίας, ακόμα και σε σπίτια. Τον περασμένο Δεκέμβριο, οι σεφ Ανδρέας Κλαυδιανός και Σίσυ Καρανικολίδου άνοιξαν το Uma, μετατρέποντας το σαλόνι του σπιτιού τους σε χώρο private dining. Αν και η μπουγάτσα παραμένει το σήμα κατατεθέν, οι millennials καθιέρωσαν το brunch. Η κουλτούρα του ταίριαξε τέλεια στην πόλη που ξενυχτάει μέχρι αργά. Τις Κυριακές πρέπει να περιμένεις στην ουρά για να βρεις τραπέζι στο «Estrella» με το φημισμένο bougatsan ή στο «Mahalo» στα Άνω Λαδάδικα, ενώ από πέρυσι την τάση υιοθέτησαν και τα εστιατόρια των ξενοδοχείων με το Thess Brunch (thessbrunch.com), μια συλλογική πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.


«The Bird», στο υπόγειο του παλιού ταχυδρομείου. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)


||Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα: Βεροίας 2, τηλ. 2314-007586
||Tarantino Sandwiches and Fries: Ερνέστου Εμπράρ 5, τηλ. 6937-755525
||The Bird: Στοά Πελοσώφ (παλιό Tαχυδρομείο), στο υπόγειο του Toms Café
||Uma: Ελευθερίας, Πανόραμα, uma-chefshome.gr, τηλ. 6940-666455
||Estrella: Παύλου Μελά 48, τηλ. 2310-272045
||Mahalo: Βεροίας 3-5, τηλ. 2310-547108

 
3. Cold brew και ψαγμένα κοκτέιλ: Το στερεότυπο του Θεσσαλονικιού που πίνει τον καφέ του χαλαρά στη σύγχρονη εκδοχή του δεν περιλαμβάνει φραπέ – το τρίτο κύμα καφέ έχει φτάσει και στις ακτές του Θερμαϊκού. Η τάση σήμερα είναι τα εξελιγμένα αποστάγματα καφέ που σερβίρονται σε ειδικά σκεύη, όπως στο «Local», όπου οι θαμώνες απολαμβάνουν cold brew με πάγο αντίστροφης ώσμωσης ή στο «Blue Cup», όπου ο speciality καφές καβουρδίζεται επιτόπου. Ένα βράδυ, στην καθαρή από τσιγάρο ατμόσφαιρα του μπαρ «Vogatsikou 3», στον Γορίλα –ένα από τα πιο hot μπαρ στα Άνω Λαδάδικα–, ή στην μπάρα του άρτι αφιχθέντος «Noell» επιβεβαιώνει ότι η πόλη ξέρει τι σημαίνει fine drinking.

||Local: Παλαιών Πατρών Γερμανού 17, τηλ. 2310-223307
||Blue Cup: Σαλαμίνος 8, τηλ. 2310-900666
||Vogatsikou 3: Βογατσικού 3, τηλ. 2310-222899
||Γορίλας: Βεροίας 3, τηλ. 2313-086274
||Noell: Παλαιών Πατρών Γερμανού 13, τηλ. 2310-231260


4. Οutdoor parties και νεο-ρεμπέτικα: Το hotspot είναι τα Άνω Λαδάδικα και τα μπαράκια γύρω από τις αναπλασμένες πλατείες Εμπορίου και Χρηματιστηρίου, όμως η πόλη δεν διασκεδάζει μόνο τη νύχτα. Το ευρωπαϊκό τρεντ των mobile parties έφτασε πριν από πέντε χρόνια στη Θεσσαλονίκη και δεν έφυγε ποτέ. Πρωτοβουλίες όπως η Street Outdoors εκμεταλλεύτηκαν τον καλό καιρό και έδωσαν στον κόσμο την εναλλακτική να διασκεδάζει έξω, διοργανώνοντας πάρτι τις απογευματινές ώρες σε διάφορα σημεία της πόλης. Μέσα στην κρίση αναγεννήθηκαν τα ρεμπετάδικα. Σήμερα, στα κλασικά στέκια που αναδεικνύουν τη μουσική παράδοση της Θεσσαλονίκης, όπως οι μουσικές σκηνές «Χατζή Μπαχτσέ», «Ροσινιόλ», «Πήρε και Βραδιάζει», ντόπιοι αλλά και ξένοι τουρίστες με ενδιαφέρον για το ρεμπέτικο γνωρίζουν τους 20άρηδες και 30άρηδες δημιουργούς και ερμηνευτές της σύγχρονης λαϊκής σκηνής.

|| Χατζή Μπαχτσέ: Γεωργίου Τσόντου 9, τηλ. 2310-541786
||Ροσινιόλ: Αθήνας 21 και Ηροδότου, τηλ. 2310-218670
||Πήρε και Βραδιάζει: Ομήρου 7, τηλ. 2310-832926

 
5. Φεστιβαλικό πνεύμα: Ο Νοέμβριος στη Θεσσαλονίκη είχε πάντα πολιτιστικό ενδιαφέρον λόγω του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το οποίο αποτελεί, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της  Ένωσης Ξενοδόχων, μία από τις πιο αγαπημένες δραστηριότητες για τους ταξιδιώτες ηλικίας κάτω των 30 ετών. Στα highlights της 59ης διοργάνωσης συμπεριλαμβάνονται η ταινία «La Flor» του Αργεντίνου σκηνοθέτη Mariano Llinas, που διαρκεί 14 ώρες και θα προβληθεί σε τρία κομμάτια, και οι ταινίες εικονικής πραγματικότητας. Οι ελληνικές παραγωγές έχουν την τιμητική τους και φέτος – ανάμεσά τους 12 ελληνικές ταινίες σε πρώτη προβολή, ένα αφιέρωμα στο ελληνικό animation και ένα στον queer κινηματογράφο. Παράλληλα με το φεστιβάλ, «τρέχουν» στην πόλη άλλες δύο μεγάλες διοργανώσεις, η έκθεση-φόρος τιμής στον Αλέξανδρο Ιόλα στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και η PhotoBiennale, με εκθέσεις στη Βίλα Καπαντζή, στο Μουσείο Φωτογραφίας, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, κ.α.


Η PhotoΒiennale είναι από τις πιο σημαντικές διοργανώσεις του φετινού φθινοπώρου. (Φωτογραφία: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ)

||Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης:  Έως 11/11/2018, filmfestival.gr
||PhotoBiennale:  Έως 27/1/2019, photobiennale-greece.gr
||«Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά»: Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, έως 20/1/2019, mmca.gr


6. Εναλλακτικοί περίπατοι: Ενώ οι ηλικιωμένοι τουρίστες προτιμούν να περιηγηθούν στη Θεσσαλονίκη με το τουριστικό λεωφορείο, οι νεότεροι την ανακαλύπτουν μέσα από οργανωμένους θεματικούς περιπάτους. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιούνται στην πόλη ομάδες εναλλακτικών ξεναγών, όπως οι Thessaloniki Walking Tours (thessalonikiwalkingtours.com) και οι dot2dot (dot2dot.gr), που έχουν σχεδιάσει διαδρομές γαστρονομικού, πολιτιστικού, ιστορικού και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος, οι οποίες προσελκύουν ακόμα και ντόπιους. Μπορεί κανείς να συμμετάσχει σε διαδραστική ξενάγηση βασισμένη σε εγκλήματα που συγκλόνισαν την πόλη μέχρι να ανακαλύψει γειτονιές που αναφέρονται σε στίχους ρεμπέτικων τραγουδιών.

 

Διαβάστε περισσότερα εδώ


Tags: ταξίδι, θεσσαλονίκη, ελλάδα

Σχόλια

(Πρέπει να συνδεθείτε για να μπορέσετε να σχολιάσετε αυτο το Άρθρο)