pin of the week

H ιδιαίτερη τέχνη του Σπύρου Προκοπίου

Νάκης Αντωνίου


H ιδιαίτερη τέχνη του Σπύρου Προκοπίου

Kάνει κάτι πολύ ιδιαίτερο, καταπιάνεται με ένα πολύ ευαίσθητο θέμα και ανταποκρίνεται άριστα σ' αυτό μέσα από τα έργα του. Ο Σπύρος Προκοπίου κάνει κάτι εντελώς διαφορετικό που αξίζει την προσοχή σου. 

Τι κάνεις με τη ζωή σου Σπύρο;
Μόλις τελείωσα τη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.

Με τι βαθμό;
Τελείωσα πρώτος του τμήματός μου, αλλά δεν μ’ αρέσει να το λέω. Το βρίσκω ανούσιο. Απλά βλέπει ο άλλος τα έργα σου και προχωράς. Η τέχνη είναι υποκειμενική δεν σε καθορίζει ο βαθμός του πανεπιστημίου.

Περιέγραψε την τέχνη σου.
Γενικότερα πραγματεύεται την τερατογένεση. Ουσιαστικά, αρχικά ξεκίνησα να ασχολούμαι με θέματα όπως ο θάνατος, τον πόλεμο και κάποια ερωτικά στοιχεία. Αλλά επειδή δεν έβρισκα τρόπο να ενώσω όλα τα στοιχεία, έβγαιναν σαν ξεχωριστές εικόνες στις οποίες υπήρχε μια «συνομιλία» και οι οποίες συνυπήρχαν σε μια έκθεση. Μετά προσπάθησα να βρω το πώς μπορώ να τα ενώσω και μου βγήκε υποσυνείδητα.

Έτσι προέκυψε η τερατογένεση;
Ναι. Ήταν ένας τρόπος να ενώσω όλα αυτά τα στοιχεία γιατί στην τερατογένεση υπάρχει ένας εσωτερικός πόλεμος, ένας εσωτερικός θάνατος, γιατί όταν μεγαλώσει ένα μωρό τέτοιο αρχίζουν οι ερωτήσεις που προκαλούν μια φθορά μέσα του. Έτσι περικλείει όλα τα στοιχεία. Όλοι οι πίνακές μου απεικονίζουν παιδιά ή μωρά γιατί σε μια τερατογένεση το μωρό δεν μπορεί να μεγαλώσει, πεθαίνει. Στη πτυχιακή μου είχα κάνει ένα έργο, το «Hide and Seek», που ήταν εκτός αυτής της θεματικής. Ήταν η αθωότητα ενός παιδιού που παίζει ακόμα και με τα παιδιά που δεν μπορεί να κατανοήσει πως έχουν κάποιο πρόβλημα, και ούτε τον νοιάζει. Σε όλα τα έργα μου είναι μικρά αγόρια γιατί περικλείουν το «εγώ» μου. Μου βγήκε κάτι πιο προσωπικό. Και η ουσία της τέχνης είναι να κάνεις τον θεατή να δει δικά του στοιχεία μέσα στο έργο σου, και να μπορέσει να συνδεθεί με την εικόνα που βλέπει, ασχέτως με το νόημα που είχες δώσει εσύ στον πίνακά σου, ο θεατής μπορεί να δει κάτι εντελώς διαφορετικό.

Είχες πει πριν, πως ασχολείσαι με την εννοιολογία. Θες να εξηγήσεις λίγο;
Εγώ το ονομάζω εννοιλογικό ρεαλισμό. Τα ρεαλιστικά στοιχεία είναι τα ντοκουμέντα που βρίσκω, υπαρκτές εικόνες (γιατί κάποιοι νομίζουν πως πρόκειται για κάτι φανταστικό ενώ δεν είναι, είναι υπαρκτές εικόνες). Δημιουργώ ρεαλιστικά στοιχεία με βάση ντοκουμέντα για να μπορεί ο θεατής να κατανοήσει την εικόνα που του παρουσιάζεται. Η εννοιολογική πλευρά του είναι πως κρύβω κάποιες έννοιες «πίσω» από τις εικόνες για να μπορεί ο καθένας να τις ερμηνεύσει με βάση τα δικά του θεματικά και εμπειρικά δεδομένα. Μετά από έρευνα πραγματεύομαι το πώς θα ενσωματώσω ένα «φυσιολογικό» σώμα, με την τερατογένεση που είναι ένα πολύ ιδιαίτερο θέμα.

Υπάρχει λόγος που οι πίνακες σου είναι σε μεγαλύτερα μεγέθη;
Θέλω να δίνω ένα κύρος και μια αξία που δεν δόθηκε ποτέ σ’ αυτά τα μωρά. Έχω κάνει και 2m πίνακα, και 3m… Οι περισσότεροι πίνακες μου είναι 2x1.80 γιατί έτσι όταν μπει κάποιος στον εκθεσιακό χώρο σε τραβά αμέσως και σε βάζει σε μια δεδομένη ψυχοσύνθεση. Μπορεί να θεωρείται λίγο πιο «σκοτεινή» η τέχνη μου, δεν παύει όμως να πραγματεύεται μια πιο θετική πλευρά αφού θεωρώ πως τους δίνω μια αξία που δεν τους είχε δοθεί μέχρι τώρα.

Ωραία τα λες, δεν χρειάζεται να ρωτήσω πολλά.
Είναι αυτό που σου έλεγα. Θεωρώ πιο ουσιώδες αυτό που κάνω παρά ο βαθμός του πανεπιστημίου. Και δεν μου αρέσει που είναι δύσκολο να έρθω να πραγματευτώ αυτές τις τεχνικές στην Κύπρο.   Δεν με ενδιαφέρει να «μπω» στα σαλόνια του κόσμου, με ενδιαφέρει να βρω έστω και έναν που θα μπορεί να συνδεθεί με ένα έργο μου. Ασχέτως αν πιάνει το νόημα που είχα εγώ στο μυαλό μου. Σε έναν πίνακα, που διαπραγματευόταν τον πόλεμο του 1974, ένας άνθρωπος που έκανε φοβερή ανάλυση του έργου και ένας άλλος έδωσε μία εντελώς «άσχετη» ερμηνεία. Αυτό που με ενδιαφέρει εμένα είναι να δει κάτι ο άλλος στον πίνακά μου. Μεγάλη επιτυχία για έναν καλλιτέχνη είναι να κρατήσει τον θεατή για πάνω από 3 δευτερόλεπτα. Να τον προκαλέσει να σκεφτεί, να μπει σε μια διαδικασία άλλη.

Στην Κύπρο πώς τα βλέπεις τα πράγματα;
Νομίζω είμαστε σε καλό επίπεδο αλλά είμαστε λίγο πίσω. Άρχισαν και κινούνται λίγο τα πράγματα γιατί άρχισαν να επιστρέφουν νέοι από το εξωτερικό, αυξήθηκαν οι φοιτητές τέχνης που είναι πολύ καλό αυτό. Θα μου άρεσε να φέρω έναν άλλο αέρα πίσω, να επέστρεφα και να μπορούσα να προσφέρω γνώσεις από πράγματα που δεν έχει δει μέχρι τώρα. 

Instagram: @spyros_procopiou


Tags: pinoftheweek, p.in, person of interest